گزارش و تحلیل

یک عقیده: ایران بخاطر نفوذ در کشور های دوردست با آمریکا مبارزه می‌کند

© AP Photo / Esteban FelixМужчины на берегу озера Никарагуа
Мужчины на берегу озера Никарагуа - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران تلاش می‌کند نفوذ خود را در کشورهای دور دست ولی دارای اهمیت استراتژیک جهانی برای مقابله با آمریکا تحکیم بخشد اما راستش جمهوری اسلامی در حال حاضر دارای امکان های اقتصادی چندان بزرگی نیست.

هوشیار رستمی کارشناس ارشد تحقیقات مالی- اقتصادی، مدیر آموزش و پرورش در مؤسسه مطالعات و تحقیقات اقتصادی «فایناپس» کانادا (شعبه ایران) در مصاحبه با اسپوتنیک این عقیده را ابراز کرد. وی ضمن تفسیر مشارکت احتمالی ایران در احداث کانال نیکاراگوئه چنین گفت.

پیشتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هنگام سفر به شش کشور آمریکای لاتین گفته بود که تهران می‌تواند در ساخت کانال نیکاراگوئه مشارکت کند که احتمالاً مطابق الگوی پاناما ساخته شده و اقیانوس های اطلس و آرام را متصل خواهد کرد و مقدمات تراتزیت بارها را فراهم خواهد نمود. ظریف گفت: «همکاری میان ایران و نیکاراگوئه ممکن است شامل کمک‌های ما در ساخت این کانال بزرگ شود».

می‌دانیم که چین کشوری است که پول‌های اساسی چهت پیاده کردن پروژه «کانال نیکاراگوئه» می‌دهد و روسیه در تأمین امنیت آن کشور سهم بسزایی ادا کرده و در ماه های آوریل — مه سال جاری مسکو در چارچوب همکاری‌های نظامی — فنی با ماناگوا 50 دستگاه تانک تکمیل شده «تی — 72 بی 1» را به آن کشور آمریکای مرکزی تحویل داد.

اسپوتینک از هشیار رستمی پرسید: ایران در نیکاراگوئه کدام منافعی را دنبال می کند. این صاحبنظر در جواب گفت:

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала