گزارش و تحلیل

هدف حمله ترکیه احیا یا نابودی داعش است؟

© REUTERS / Umit Bektas/Турецкие танки на границе с Сирией
Турецкие танки на границе с Сирией - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ورود برق آسای ارتش ترکیه به شمال سوریه اما واگر های بسیاری را بوجود آورده که هدف اصلی چیست آیا واقعا تلاشی برای نابودی داعش است یا اینکه تلاشی برای نجات آنها و اشغال بخشی از شمال سوریه می باشد؟

این فرضیه وقتی تقویت می یابد که ملاحظه می شود هیچ درگیری قابل توجهی میان ارتش ترکیه و نیروهای تا دندان مسلح داعش در این مناطق پیش نیامده و تنها درگیری ها بصورت پراکنده با کردهایی بوده که همین چند صباح پیش با حمایت ایالات متحده در حال سرکوب داعش بودند، تازه نه همه کرد ها بلکه فقط کردهای وابسته به پ ک ک چون دیگر گروههای کرد به فرمان ایالات متحده از درگیری با ارتش ترکیه خودداری کردند و با عقب نشینی از مواضع خود این مناطق را دو دستی تحویل ارتش ترکیه داده اند.

آسيا رمضان عنتر - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
در سوریه چه کسی، کجا، با چه کسی می‌جنگد؟
این عملیات زمانی رخ می دهد که نیروهای داعش در حال نابودی هستند و ارتش مشروع دولت سوریه به همراه همپیمانان خود در حال پیشروی بر علیه تروریست ها می باشد.
ترکیه سالهاست که بحث ایجاد منطقه امن و پرواز ممنوع در شمال سوریه را مطرح می کند و با مخالفت جهانیان مواجه می گردد، اما ظاهرا اینبار با سوء استفاده از شرایط پیش آمده پس از کودتای نظامی در این کشور وهمچنین دوستی ای که معلوم نیست واقعا دوستی است یا تلاشی برای خنجر زدن از پشت به ایران و روسیه تلاش دارد آن منطقه ای که همیشه بحث آن را می کرد برپا کند.
ایران وروسیه هم فعلا در انتظار هستند تا ببینند هدف نهایی ترکیه از این اقدام چیست؟ آیا واقعا می خواهد فقط تلاش ایالات متحده برای ایجاد منطقه کرد نشین و تجزیه سوریه را بر هم زند و داعش را عقب براند یا اینکه نقشه های بزرگتری در سر دارد.
صد کیلومتر عرض در چهل تا هشتاد کیلومتر عمق یعنی چیزی حدود بیش از پنج هزار کیلومتر از خاک سوریه، محدوده ای است که اخیرا مقامات ترکیه زمزمه آن را مطرح می کنند.
وقتی هم آقای اردوغان صحبت از همکاری با ایالات متحده جهت اشغال رقه را مطرح می کند این یعنی ترکیه نقشه هایی بسیار فراتر از بحث فقط عقب راندن کردها و داعش در سر دارد و میخواهد از این عملیات خود کلاهی برای اشغال بخش هایی از سوریه وبرهم زدن شرایط موجود بر روی زمین بدوزد.
اگر واقعا ترکیه می خواهد داعش را نابود کند نیاز ندارد نیروهای آمریکایی ونیروهای دیگر کشورها را دعوت کند که در عملیات اشغال بخش هایی از سرزمین کشور دیگری که عضو رسمی سازمان ملل می باشد سهیم باشند، بلکه می تواند با همکاری با دولت 
Танк турецкой армии у границы с Сирией - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
یک مقاله نویس: در صورت توسعه عملیات ترکیه می‌تواند با ارتش سوریه روبرو شود
مرکزی و قانونی سوریه وهمپیمانان دولت مشروع این کشور یعنی ایران و روسیه چنین کاری را انجام دهد.

حتی اگر هم نخواهد با دولت سوریه همکاری کند عملا کافی است ترکیه راه های ارتباط داعش و گروه های تروریستی دیگر را از خاک خود ببندد و کار دیگری انجام ندهد.
وقتی همه رسانه های جهان از جمله رسانه های کشورهای همپیمان ترکیه یعنی ایالات متحده متفق القول هستند که تمام جنگ های داعش و گروه های دیگر در شمال سوریه برای تصرف یک یا دو گذرگاه باقیمانده این گروه به سمت ترکیه است یعنی تنها راه عبور و مرور و رساندن امکانات و پشتیبانی به داعش همین راه ها است، پس اگر ترکیه صداقت داشته باشد کافی است این راه ها را از درون خاک خود ببندند.
وقتی کردها راه های ارتباطی ترکیه با داعش را قطع می کنند و ترکیه خود مستقیم وارد عمل می شود تا کردها را کنار بزند و مجددا این مناطق را در اختیار نیروهای وفادار به خود قرار دهد این یعنی ترکیه نمی خواهد این گذرگاه ها بسته شوند چون طی چند سال اخیر به تکرار شاهد آن بودیم که نیروهای وابسته به گروه هایی مانند ارتش آزاد سوریه و… پس از مدتی موضع خود را تغییر داده اند و به داعش پیوسته اند، شاید همه هنوز به یاد داشته باشند، هنوز یکسال نگذشته که ایالات متحده بیش از دو هزار نیرو را پس از گزینش های فراوان آموزش داد و با تجهیزات کامل پیشرفته به عنوان ارتش آزاد سوریه روانه شمال این کشور کرد که بلافاصله پس از ورود به سوریه همه این نیروها با تجهیزات خود به داعش پیوستند و فقط چهار نفر آنها تکرار می کنم فقط چهار نفر بازگشتند و حاضر نشدند که داعش بپیوندند که همین چهار نفر هم بعدها در ترکیه ترور شدند.
سوالی که اینجا در ذهن جا باز می کند این است که آیا قرار است این نیروهایی که ترکیه به همراه خود وارد سوریه می کند نیز مانند همان نیروهای آموزش دیده ایالات متحده باشند، یعنی نیروهای تازه نفسی برای داعش؟

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала