گزارش و تحلیل

کارشناس: موفقیت های روسیه در سوریه باعث تحریک سعودیها به معامله نفتی شد

© AFP 2023 / Fabio Bucciarelliچشم اندازهای مبهم بهای نفت
چشم اندازهای مبهم بهای نفت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در نتیجه عملیات موفقیت آمیز روسیه و برابر وضعیت تغییر خرده در سوریه ریاض دست به معامله نفتی با مسکو زد. این چنین نظری را حمدی الجمال، کارشناس مصری و رئیس شعبه اقتصادی مجله "الاهرام العربی" در مصاحبه با گزارشگر TASS ابراز کرده است.

وی گفت:

"بدیهی است که توافق بین عمده ترین تولید کنندگان هایدروکربن در جهان به منظور بازگشت بازار نفت به تعادل به وجود آمد، و این همه به طور مداوم به افزایش قیمت نفت که در مقابل مشکلات اقتصادی نه، بلکه آشفتگی سیاسی نزول کرد بود، منجر خواهد شد. بله، قبلا سعودی ها از چنین معاملات با روسیه خودداری می کردند، اما وضعیت تغییر خرده، به طور خاص در سوریه، منجر به تغییر دادن موقعیت آنها شده است".


نقش سوریه
الجمال توضیح داد که کاهش قیمت نفت در بازارهای نفتی همچنین به دلیل موضع گیری های سیاسی و برخورد منافع روسیه و عربستان سعودی در سوریه، به وجود آمد. "در حال حاضر، با توجه به وضعیت کنونی در سوریه، عربستان سعودی دوباره مجبور شد در مورد حل صلح آمیز مناقشه فکر کند و سعودی ها خواهان سرسخت رفتن بشار اسد نیستند. حالا من انتظار دارم که مسکو و ریاض نهایتا در زمینه سیاسی به توافق برسنند چون این مسئله سیاسی نه، منحصر اقتصاد می باشد".
به عقیده کارشناس،بعد اقتصادی همواره بر بعد سیاسی مسلط بوده و خواهد بود. مصاحب آژانس گفت:

" سیاست تنها دو هدف دارد، یا دستیابی به منافع مشترک اقتصادی ، به عنوان مثال،می توان به توافق بین فدراسیون روسیه و عربستان سعودی اشاره نمود ، یا دفاع از غیرت حریص شخصی در هزینۀ کشورهای دیگر، مثل در مورد سوریه که زمانی آمریکا و غرب خواستار انتقال گاز از طریق خاک سوریه بودند، و جواب رد دریافت نمودند".


وی شکی ندارد که "سوریه، کلید حل مشکل است". الجمال مطمئن است که " تقابل در قلمرو سوریه، جنگ نفت و گاز است، نه انقلاب یا جنگ داخلی. این جنگ جهانی روی زمین سوریه برای طلای سیاه است". به گفته وی، کشف ذخایر بزرگ گاز در بخش مصری دریای مدیترانه و همچنین از دست دادن موقعیت خود را در سوریه توسط غرب همراه با موفقیت های ارتش دولتی، و پشتیبانی از اسد توسط روسیه، نظر و موضع روسیه نسبت به خود جمهوری عربی سوریه و مسئله حفظ تمامیت منجر به این شد که کفه ترازو به سمت مسکو و دمشق کشید.


" مطمئنم که روسیه بازیگر بزرگ منطقه شده و نیز دارای نفوذ زیادی در ایران است. از سوی دیگر روابط با عربستان سعودی نزدیکتر می شود. البته، ما نمی توانیم بگوییم که شاهد شکست کامل غرب هستیم، اما توپ دیگر نه در میدان غرب یا در دست آمریکایی ها، انگلیسی ها و غیره واقع است.بر اساس شعور سیاسی، سعودی ها آن را درک کردند. علاوه بر این، موضعگیری بازیگر مهم دیگر مثل مصر نباید فراموش شود. مصر رفتار احترام آمیز با روسیه دارد وهم زمان دارای روابط خوب با ریاض است. "


تأثیر بر اوپک
به دورنمای کشورهای صادر کننده نفت اشاره کرده کارشناس مزبور اظهار اطمینان نمود که توافقات بین فدراسیون روسیه و عربستان سعودی به معامله نفتی ایران هم به خاطر تأثیر روسیه بر جمهوری اسلامی اثر می گذرد. وی باور دارد که در آیندۀ نزدیک صاحب بازار نفت "بلوک شرقی"، از جمله روسیه،عربستان سعودی،کویت، امارات متحده عربی و تمام کشورهای خلیج فارس خواهند بود. الجمال خاطر نشان کرد:

"شرق قیمت نفت را کنترل خواهد کرد. ایالات متحده و اروپا، برعکس نه سیاست بازار را تعیین و نه تأثیر بر اوپک داشته میدان را ترک می کنند. در آینده این سازمان کاملاً "روسی-ایرانی-سعودی" خواهد شد".


آن چیزی که مربوط به قطر و ادعاهایش است، اقتصاددان مصری اشاره کرد که قطر به تنهایی "نمی تواند از قالب اجماع بین العربی و توافق فوق الذکر خارج شود. وی خاطر نشان کرد:

"قطر به تنهایی خود را در مقابل کشورهای خلیج فارس و روسیه قرار نخواهد داد و محض به این خاطر ، توافق صورت گرفته، خیلی مهم است و من انتظار دارم که در چشم انداز، قیمت نفت حتماً صعود خواهد کرد".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала