ایران صادرکننده محصولات نانو به جهان است

© REUTERS / Marius BoschA view shows Tehran's skyline at night with the Milad tower, the sixth tallest tower in the world, Iran May 3, 2016
A view shows Tehran's skyline at night with the Milad tower, the sixth tallest tower in the world, Iran May 3, 2016 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حجم صادرات محصولات حوزه فناوری نانو در سال گذشته را حدود 35 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: در حال حاضر محصولات نانویی ایران به 17 کشور جهان صادر می شود.

خبرگزاری اسپوتنیک- سعید سرکار روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا در مورد جایگاه ایران در حوزه فناوری نانو در عرصه بین المللی اظهار داشت: نه تنها از نظر علمی بلکه از نظر توسعه فناوری و تعداد و تنوع محصولاتی که به بازار عرضه می شود، در بین کشورهای برتر دنیا قرار داریم.

وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر محصولاتی از قبیل تجهیزات آزمایشگاهی، تجهیزات صنعتی و مواد نانویی ایران به خارج از کشور صادر و هر سال نیز بر حجم صادرات نانویی ایران افزوده می شود.

سرکار درمورد حجم صادرات ایران در سال گذشته در این حوزه گفت: امیدواریم همانطور که اعتبار این حوزه افزایش می یابد، اعتماد به محصولات تولیدشده مبتنی بر فناوری نانو در ایران نیز افزایش یابد تا شاهد افزایش صادرات این حوزه باشیم.

وی با بیان این که در منطقه خاورمیانه در حوزه نانو کشوری نیست که بتواند قابل مقایسه با ایران باشد، افزود: درحال حاضر به بیش از 17 کشور محصولات نانو را صادر می کنیم که این امر یک اعتبار برای ایران ایجاد می کند؛ به طور طبیعی وقتی محصولی بخواهد وارد بازار بین المللی شود، باید از وزن و اعتبار بین المللی برخوردار باشد و ایران درحال طی کردن این مسیر است.

وی ادامه داد: در مواردی کشورهای پیشرفته جایگاهی برای ایران در عرصه فناوری های نوظهور قائل نیستند و آن را کشوری در حال توسعه می دانند، در صورتی که در حوزه فناوری نانو ایران یکی از کشورهای پیشگام و برتر جهان است.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین گفت: اثبات قابلیت ها و ظرفیت های ایران در عرصه جهانی زمان بر است، همانطور که نگاه ما اکنون نسبت به برخی کشورهای منطقه، توسعه نیافتگی است، کشورهای پیشرفته نیز به ایران همین نگاه را دارند که با فعالیت های انجام شده قطعا در آینده نزدیک ذهنیت این کشورها نسبت به ظرفیت ها و توانمندی های ایران تغییر خواهد کرد.

سرکار افزود: ایران در زمینه کاربرد نانو در حوزه های نساجی، مواد شوینده، کشاورزی و ساختمانی اقدامات مناسبی انجام داده است؛ در حوزه نساجی پارچه های آنتی باکتریال برای ملحفه های بیمارستانی، لباس های زیر و پوشاک کودک، پارچه های ضد امواج ماهواره ای، امواج موبایل و امواج ماکروویو و پارچه های ضدلک و آب گریز برای کت و شلوار تولید شده است.

 

وی ادامه داد: همچنین تجهیزات نانویی صنعتی در حوزه نساجی مانند دستگاه پلاسما سرد در کشور طراحی شده است که امکان تبدیل پارچه های معمولی را به آب گریز یا آب دوست فراهم می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала