گزارش و تحلیل

کارشناس: ایالات متحده و ترکیه بدون مشورت با فدراسیون روسیه و ایران به تسخیر رقه اقدام نخواهند کرد

© AFP 2023 / Delil SouleimanВероятные члены спецназа США в форме "Демократических сил Сирии" недалеко от Ракки
Вероятные члены спецназа США в форме Демократических сил Сирии недалеко от Ракки - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایالات متحده و ترکیه پیش از عملیایت مشترک در جهت آزادی شهر رقه سوری، مشوره مقدماتی با فدراسیون روسیه و ایران انجام خواهند داد. چنین نظر را بوریس دولگوف، محقق ارشد مرکز تحقیقات عربی و اسلامی دانشکده شرقشناسی فرهنگستان علوم روسیه ابراز کرده است.

روز چهارشنبه رجب طیپ اردوغان اظهار کرد که آنکارا آماده است پیشنهاد واشنگتن را مبنی بر راه اندازی عملیات مشترک حربی با مقصد پاکسازی شهر رقه سوریه، "پایتخت داعش" از شبه نظامیان و افراطی گران بپذیرد. به قول اردوغان، جانب ترکی "هیچ مشکلات و دشواری" در ارتباط با این ندارد.
کارشناس مزبور به RIA Novosty اظهار کرد: "باید گفته شود که سیاست آنکارا و واشنگتن، بطور خاص در این دیدگاه، نسبتاً انعطاف پذیر و کاملاً انگیزه سیاسی دارد. اگر ما اعتراضات ممکن عملیات را مرور کنیم، ذاتاً، چیزی خلاف نمی بینیم چون مبارزه با داعش مطرح است. نه روسیه، نه ایران و نه بازیگران دیگر نمی توانند جلو آن را بگیرد".
کارشناس معتقد است که عملیات مشترک ایالات متحده و ترکیه در واقع معنی کشتی نرم در راه تطبیق "طرح آمریکایی" حل و فصل بحران سوری دارد. آقای دولگوف تأیید و تصدیق می کند:"هم رقه و هم شمال سوریه، خاک دولت مستقل می باشد و اگر این طرح تطبیق شود و رقه زیر کنترل ترکیه در می آید و پشت ترکیه یگانهای "ارتش آزادی سوری" در حرکت باشند، آشکار است که بخشی از کشور را ارتش مزبور کنترل خواهد کرد".
تحلیلگر و شرق شناس دولگوف توضیح بیشتر داده گفت: ایالات متحده و ترکیه، حضور ارتش آزادی سوری در میدان نبرد غنیمت شمرده، می توانند دولت دیگر را اعلان کرده شرایطی را در قبال دولت رسمی و قانونی سوریه مطرح کند. به نظر دولگوف، به هر صورت، قضاوت کردن هنوز زود است.
کارشناس خاطر نشان کرد که "در بدو شروع این اقدامات، مشوره با فدراسیون روسیه و ایران در کار است. در حال حاضر نیروهای هوافضای روسی بخشی از حریم فضای جمهوری عربی سوریه را زیر کنترل خود دارند. به این خاطر، بدون شک، نیاز به مشوره با مقامات سیاسی و نظامی روسی هست".
پایتخت گروهک داعش که در روسیه و کشورهای دیگر زیر تعقیب قرار گرفته ، در شمال سوریه و کنار رودخانه فرات واقع است. در سال 2013 شهر، توسط داعش تسخیر شده بود. بعد از آن نیروهای دولتی سوری تلاش کرده اند از جمله با کمک هوانوردی، شهر را پس بگیرند ولی اقدامات آنان عقیم مانده است. یکی از لشکرهای سوری در نزدیک رقه به محاصره داعش در آمده و در سال 2014 بعد از مقاومت کوتاه، کنترل کل استان را از دست داده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала