رویترز: تاکتیک های ایران در مقابله با تروریسم در غرب کماکان ناشناخته است

© Sputnik / Alexander Vilf ایران علاقه زیادی به ماشین آلات زرهی نیروی هوابرد روسیه دارد
ایران علاقه زیادی به ماشین آلات زرهی نیروی هوابرد روسیه دارد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خبرگزاری انگلیسی رویترز نوشت ایران یکی از سه کشور اولویت اصلی داعش است اما توانسته با اتخاذ سیاست‌های پیچیده ضد تروریسم از این گروه در امان باشد.

خبرگزاری اسپوتنیک- گروه بین الملل خبرگزاری فارس در یادداشتی به نقل از رویترز نوشت: «داعش، کماکان قدرترمند است. شاید، ین گروه سال جاری در خاورمیانه سرزمینهایی را از دست داده باشد، اما با تشدید فعالیتهایش در فراسوی مرزهای تحت کنترلش در عراق و سوریه، توانسته از ماه ژوئیه، هر 84 ساعت یک حمله تروریستی انجام بدهد.»

«داعش، دو هدف از میان اصلی ترین هدفهایی که در فهرست داشته را هدف حمله قرار داده است: فرانسه و آمریکا. اما این گروه تا کنون در انجام حمله ای موفقیت آمیز علیه سومین هدفش، یعنی ایران ناموفق مانده است.»

این جملات را خبرگزاری رویترز در یادداشتی با عنوان «کشوری که از خودش در برابر داعش محافظت کرد» برای تشریح سیاست موفقیت آمیز تروریسم ستیزی ایران مطرح کرده است.

این خبرگزاری انگلیسی نوشته دلیل عدم موفقیت داعش، عدم تلاش این گروه نیست، «ایران فعالانه در حال نبرد با داعش است — و تلاشهای ضد تروریسم تهران موفقیت آمیز بوده اند، حال آنکه در کشورهای دیگر چنین نبوده است.»

ایران، سیاستی دو وجهی را دنبال کرده است: تضعیف گسترش ایدئولوژی و دیدگاه داعش و در همان حال تلاش برای چلوگیری از پیشروی این گروه تروریستی به سمت خاک ایران.

رویترز می افزاید: «تلاشهای ایران در کشورهای همسایه عراق و سوریه، آرام آرام نتیجه داده اند و سرزمین های تحت اشغال داعش در حال کاسته شدن است.»

موفقیت ایران در حفظ امنیت داخلی در برابر داعش در حالی است که ایران لااقل به خاطر داشتن 900 مایل مرز مشترک با عراق بایستی بیشتر از کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا در معرض تهدید این گروه تروریستی باشد. رویترز می نویسد: «تلاشهای داعش برای حمله به ایران بایستی موفقیت آمیزتر می بود اما دستگاه امنیتی ایران تا کنون، این تهدید را مهار کرده است.»

رسانه انگلیسی به تحول سیاست تروریسم ستیزی ایران بعد از انقلاب اسلامی اشاره کرده و نوشته: «وظیفه مبارزه با تروریسم، اکنون بین چند سازمان اصلی اعم از نیروهای پلیس، زیر نظر وزارت کشور، ارتش، سازمان های اطلاعاتی متعدد و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پخش شده است.»

این گزارش می افزاید: «اثربخشی آنها، گواهی است بر توانایی حکومت ایران در هماهنگ کردن آنها در فضای ناپایدار سیاسی ایران.»

رویترز می نویسد: «تاکتیک های ایران در مقابله با تروریسم در غرب کماکان ناشناخته است. تهران از آن رو در عراق و سوریه از لحاظ نظامی فعال است که معتقد است با درگیر شدن با داعش می تواند از پیشروی آن به سمت ایران جلوگیری کند.»

رویترز در پایان این گزارش نوشته است: «خواه غرب این را دوست داشته باشد یا خیر، ایران وارد بازی شده است. ایران، با چالش های مشابهی (با غرب) در مبارزه با داعش روبه رو است. اما دست کم تا کنون، سیاست ضد تروریسم پیچیده ایران، داعش را مهار کرده است.»

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала