نمایندگان کنگره آمریکا قانون جدیدی را بررسی خواهند نمود که دولت از پرداخت هرگونه پول به ایران منع می شود

© Fotolia / ZIQUIUقیمت خانه به دلار
قیمت خانه به دلار - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نمایندگان مجلس شورای اسلامی اقدام جدید کنگره آمریکا برای جلوگیری از پرداخت پول به ایران را در جهت شانه خالی کردن آمریکا از اجرای برجام می‌دانند.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری خانه ملت- کنگره آمریکا قصد دارد قانون جدیدی را مد نظر قرار دهد که بر اساس آن دولت اوباما اجازه پرداخت پول از منابع مالیات‌دهندگان آمریکایی به ایران را نخواهد داشت. در حالی که نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا پرداخت 400 میلیون دلار پول نقد به ایران همزمان با آزادی زندانیان آمریکایی را نوعی باج ارزیابی کرده‌اند، دولت اوباما این مسئله را تکذیب کرده است. نمایندگان کنگره اکنون قصد دارند قانون جدیدی را مورد بررسی قرار دهند که دولت اوباما را از پرداخت هرگونه پول به ایران منع خواهد کرد.

یک سناتور جمهوری خواه بیان کرده است که این طرح جدید، دولت اوباما را از پرداخت هرگونه پول بیشتر به ایران از منابع مالی وزارت خزانه‌داری تا زمانی منع خواهد کرد که ایران باج‌های دریافتی در گذشته را بازگرداند و خسارات واردشده به آمریکایی‌هایی را که قربانی تروریسم ایران شده‌اند، بپردازد.

برخی نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکا دولت باراک اوباما را متهم کرده‌اند که به‌ازای آزادی 5 شهروند آمریکایی توسط ایران، 400 میلیون دلار پول نقد به‌عنوان باج پرداخت کرده است. وزارت خارجه آمریکا نیز اذعان کرده است که در پی صدور حکم دادگاه بین‌المللی لاهه و پس از آنکه اطمینان حاصل شد که زندانیان آمریکایی آزاد شده و سوار هواپیما شدند، این پول را به ایران پرداخت کرده است. این اولین بار بوده است که وزارت خارجه آمریکا به‌صراحت اعلام کرد که از این پول به‌عنوان اهرمی برای تضمین آزادی زندانیان آمریکایی در ایران استفاده کرده است.

محمدجواد جمالی نوبندگانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص اقدام جدید کنگره آمریکا برای جلوگیری از پرداخت پول به ایران، اظهار داشت: آمریکا به دنبال این است که بعد از برجام، ایران را نتایج مثبت احتمالی این توافقنامه بین‌المللی محروم سازد.

نماینده مردم فساد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بین کنگره و دولت آمریکا هماهنگی وجود دارد و اینگونه اقدامات بازی‌های سیاسی است که آن‌ها ایجاد می‌کنند.

محمدجواد جمالی نوبندگانی عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر نیز با مطرح شدن موضوع FATF آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که مجددا ایران را تحت فشار قرار دهند.

جمالی نوبندگانی با بیان اینکه سناریوهای آمریکا به همینجا ختم نمی‌شود و بسته‌های دیگری را نیز در همین زمینه پیگیری می‌کنند، متذکر شد: همانطور که رهبری معظم انقلاب فرمودند، نمی‌شود به آمریکایی‌ها اعتماد کرد.

وی افزود: بابت آزادی زندانیان آمریکایی ایران یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار با سود دریافت کرد، همچنین برای اینکه آن موضوع مربوط به توافقنامه با وزارت دفاع ایران بوده که خود آمریکایی ها آن را فسخ کردند، ایران نیز این مبالغ را دریافت کرده است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکا چنین قدرتی را ندارد که بخواهد مبالغی را که به ایران داده را باز پس گیرد و این ها تبلیغاتی است که اکثریت جمهوری خواهان از آن استفاده می‌کنند که البته استفاده دوگانه دارد برای داخل و فشار بر ایران را دارد که البته دولت باید محکم جلوی این موضوع ایستادگی کند و اجازه ندهد که بیش از این آمریکایی‌ها بخواهند بر ایران فشاری را وارد کنند یا خواسته‌های خود را بر ایران تحمیل کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала