وقوع کشتارهای جمعی بر اثر تیراندازی در آمریکا سه برابر شده است

© REUTERS / Lee Celanoکشته شدن سه نفر در نتیجه تیراندازی در سینمایی در آمریکا
کشته شدن سه نفر در نتیجه تیراندازی در سینمایی  در آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
'شیکاگو' امسال (2016) با 500 کشته، مرگبارترین شهر آمریکا در این سال بود، ضمن اینکه خونبارترین سال خود را در دو دهه اخیر تجربه کرد.

خبرگزاری ایرنا در گزارشی به نقل از شبکه خبری سی ان ان آورده است: تنها طی 9 ماه، 500 نفر در جریان ناآرامی و خشونت های شهر شیکاگو کشته شده اند.

شمار کشته ها در شیکاگو در حالی تا پایان اوت (اوایل شهریور) امسال به 500 کشته رسید، که این رقم در تمامی سال 2015 480 نفر بود.

در حالیکه نرخ قتل در شهر شیکاگو از سال 2000 تا 2014 میلادی تقریبا ثابت بود، اما از 2014 به یک باره رو به فزونی نهاد.

سال 2016 با توجه به کشته شدن 500 نفر، مرگبارترین سال برای شهر شیکاگو در دو دهه اخیر به شمار می رود.

شهر شیکاگو در این سال با توجه به آمار انتشار یافته، در مقایسه با دیگر شهرهای پرجمعیت آمریکا، بخصوص لس آنجلس و یا نیویورک، بالاترین نرخ کشتار را نسبت به جمعیت داشته است.

با این حال شهرهای کوچکتری چون سنت لوییز، دیترویت و نیو اورلئان از این نظر (شمار کشته به شمار جمعیت) نرخ بالاتری داشته اند.

بیشتر کشتارها در شیکاگو به آزادی حمل سلاح در این شهر باز می گردد. نزدیک به 82 تیراندازی در هفته در این شهر گزارش می شود، که هشت مورد آنها به مرگ و 64 مورد از آنها به جراحت افراد می انجامد.

تنها در ماه اوت گذشته 90 نفر در شیکاگو کشته شده اند، که این نیز بالاترین نرخ کشتار در این ماه در این شهر در 20 سال اخیر به شمار می رود.

سی ان ان در ادامه گزارش خود گفت: هر چند محدودیتهایی در حمل سلاح در شیکاگو اعمال شده، اما این محدودیت ها به کاهش کشتار در این شهر نینجامیده زیرا 60 درصد از سلاح هایی که در این شهر وجود دارد، از بیرون از آن آورده می شوند.

برخی ریشه های این قتلها را به بیکاری و برخی دیگر به بی میلی نیروهای پلیس آمریکا در مواجهه با موارد مربوط به رنگین پوستان نسبت می دهند. با این حال ریشه اصلی آنها در بی اعتمادی مردم به پلیس دانسته می شود.

برخی منابع مستقل، پلیس را به اعمال رفتارهای نژادپرستانه در این شهر متهم کرده می گویند 'نیروهای پلیس احترامی برای زندگی رنگین پوستان قائل نیستند.

شهر شیکاگو با جمعیتی بیش از دو میلیون و 700 هزار نفر، سومین شهر پرجمعیت آمریکا به شمار می رود و در شمال شرق میانه این کشور و در ایالت ایلینویز واقع است.

بر اساس تحقیقات دانشکده بهداشت عمومی 'هاروارد' در دانشگاه 'نورث ایسترن' آمریکا وقوع کشتارهای جمعی بر اثر تیراندازی در آمریکا در بین سال های 2011 تا 2014 میلادی سه برابر شده است.

بنابراین تحقیق، در این بازه زمانی هر 64 روز یک حادثه کشتار جمعی توسط افراد مسلح در خاک آمریکا روی داده و این در حالیست که در 29 سال قبل از این دوره زمانی، بطور متوسط هر 200 روز یک فاجعه از این دست روی داده بود.

بر اساس آمار مرکز کنترل درمان و مراقبت آمریکا نیز تنها در سال 2013 میلادی، 84 هزار و 258 نفر (27 نفر به ازای هر 100 هزار نفر) بر اثر تیراندازی با سلاح گرم مجروح و 11 هزار و 208 نفر (چهار نفر به ازای هر 100 هزار نفر) نیز کشته شده اند.

 

تاکنون هر گونه تلاش گروه های مخالف آزادی حمل و استفاده از سلاح و برخی قانونگذاران ایالات متحده آمریکا برای ممنوعیت یا حداقل ایجاد محدودیت در این زمینه با اغوا و تهدید کارخانه های اسلحه سازی شکست خورده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала