گزارش و تحلیل

با سرعت بالا و زیر حمایت مطمئن. ایرنت - شبکه ملی اطلاعات هم اینک برای کاربران ایرانی قابل دسترسی است

© Fotolia / Tang90246حمله هکرهای عربستان سعودی به روزنامه ی دولتی ایرانی
حمله هکرهای عربستان سعودی به روزنامه ی دولتی ایرانی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در ایران فاز اول راه اندازی پروژه ای با عنوان جلب کننده شبکه ملی اطلاعات راه اندازی شد

سال‌ها است که در باره ایرینت صحبت‌ می کردند. تهران بار ها اعلام کرده بود که لازم است در فضای مجازی سانسور و یک ساختار ایرانی جایگزین اینترنت ایجاد شود. برخی رسانه‌ها این‌گونه ساختار را شبکه حلال نامیدند.

در ماهیت امر مقایسه این بخش اینترنت با صنایع غذایی به جا است. از قرار طرح ایجادکنندگان ایرینت، هدف از راه اندازی آن سالمسازی جامعه و زیر کنترل در آوردن «اطلاعات ویروسی و خلاف اخلاق غربی» است که بر جوانان اثر می‌گذارد و وظیفه دیگر آن جلوگیری از همه گونه حملات سایبری به واحد های ملی دارای اهمیت استراتژیک است. حادثه ویروس کامپیوتری Stuxnet که سیستم‌های کلیدی دولتی را به مخاطره انداخت طراحان ایرانی را وادار کرد به روند ایجاد اینترنت ملی سرعت بخشند.

مراسم راه اندازی فاز اول شبکه ملی اطلاعات با حضور نصرالله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد. به گفته مقام های ایرانی در طول سه سال اخیر برای پیاده کردن این پروژه 20 میلیارد تومان معدل تقریباً 6/3 میلیون دلار به مصرف رسید.

عماد آبشناس کارشناس ایرانی و همصحبت دائم اسپوتنیک در باره شبکه ملی اطلاعات و امکان تیدیل آن به جایگزین اینترنت معمولی چنین تعریف کرد:

به گفته این کارشناس حالا کار تکمیل کانال‌های اطلاع رسانی ادامه دارد و هنوز زود است در باره موعد مشخص راه اندازی کامل این سیستم سخن گفته شود. آبشناس افزود:

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала