گزارش و تحلیل

چرا صحبت کردن در باره سلامتی کلینتون خطرناک است؟

© AFP 2023 / Saul LoebКандидат на пост президента США от демократической партии Хилари Клинтон
Кандидат на пост президента США от демократической партии Хилари Клинтон - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در ایالات متحده یک روزنامه‌نگار نشریه آمریکایی هافینگتون پست از کار اخراج شد.

به این خاطر که جرأت کرد در مقالات خود موضوع وضع سلامتی هیلاری کلینتون اولین نامزد زن ریاست جمهوری این کشور را مطرح کند. در باره مسایل سلامتی وی هنگامی بحث‌ شروع شد که وی هنگام معاشرت با روزنامه نگاران بطور غیر مترقبه رفتار مشکوک شبیه حمله صرع را پیدا کرد. 

طرفداران دونالد ترامپ رقیبش بلافاصله اعلام کردند که کلیتنون مریض است. معلوم نیست که آیا آن مورد حمله واقعی بوده یا هیلاری می‌خواست توجه بیشتری به خود جلب کند ولی پس از آن سودمندی بیشتری به کمپین انتخاباتی کلینتون اضافه نشد.

دیوید سیمن روزنامه‌نگار روزنانه آمریکایی Huffington Post  به زودی در باره سلامتی هیلاری کلینتون 68 ساله مقاله نوشت و آنرا زیر سؤال برد و ابراز عقیده کرد که کلینتون که نامزد ریاست جمهوری از حزب دمکرات آمریکا است باید به سؤال‌های جامعه در باره وضع سلامتی خود جواب صریحی بدهد. در جواب نشریه هافینگتون بدون توضبح علل مقالات و کاربری او را از سایت حدف کرد. دیوید سیمن در توییتر خود از چنین رفتار مسئولین این نشریه ابراز انزجار کرد. 

این سؤال پیش می آید: آیا اخراج روزنامه‌نگار به خاطر اظهار نظرهای نامناسب در آمریکا یک مورد استثنایی است و بر چه چیز اثر می گذارد؟ زیرا این کشور در سراسر جهان خود را بعنوان کشور دارای آزادی بیان  مطلق معرفی می کند. «گوورگ میرزویان» سیاتشناس و مفسر مجله «اکسپرت» چاپ روسیه در این رابطه به اسپوتنیک چنین گفت:

«در آمریکا این کار عادی است زیرا رسانه‌های مستقل وجود ندارند و همه‌شان تا درجه‌ای به حامیان پولی و سیاست نشریه وابسته اند. در این قضیه پول‌های هنگفت مطرح است. یک ماه و نیم پیش در صندوق انتخاباتی او 330 میلیون دلار بود و ترامپ بیش از 60 میلیون دلار داشت. بعلاوه حکومت دمکرات از هیلاری کلینتون جانبداری می کند. روزنامه نگاران عمدتا دارای نظر های چپ هستند و اطلاع در باره بیماری کلینتون برای کارزار انتخاباتی و حزب دمکرات ضریه شدید است. از این رو این مقاله نویس را تنبیه و از کار اخراج کردند. آنچه مربوط به صحت معلومات در باره بیماری کلینتون است  با در نظرداشت اسنادی در باری بمیاری که من دیدم آن‌ها بدون شک نیست و برای پی بردن به اینکه آن روزنامه‌نگار تا چه اندازه حق داشت باید اسناد را تحقیق نمود».

پیشتر جنجال مشابهی حول روزنامه‌نگار زن «هلن توماس» راه افتاده بود که کارشناس کهنه کار است و برای چند نسل از آمریکایی ها آشنا است. این روزنامه‌نگار کاخ سفید و اوباما موقعیت خاور نزدیک را  کمی دورتر از نزاکت سیاسی مورد تفسیر قرار داد. ولی آزادی بیان برای روزنامه‌نگار در درجه اول به معنای امکان اظهار نظر خود است از جمله به نحوی که روزنامه‌نگار اخراج شده از Huffington Post  این کار را انجام داد.«گوورگ میرزویان» سیاتشناس و مفسر مجله روسی «اکسپرت» در این رابطه به اسپوتنیک چنین گفت:

«شاید با در نظر داشت سیاست آن مجله این اخراج ممکن است توجیه شده باشد. ولی از نظر آزادی بیان اصلاً موجه نیست. تا چه رسد به اینکه این اطلاع مربوط به نامزد ریاست جمهروری است. زیرا در آمریکا شروع از جنجال نیکسون روسای جمهوری را رصد و عملاً کل اطلاعات در باره زندگی‌شان را منتشر می کنند. به همین دلیل معلومات در باره کلینتون منتشر شده است. هر چند اگر نامزد دیگر و حزب و وقت دیگری بود ممکن است انتشار آن مقاله را به روزنامه‌نگار می بخشودند. اما در این صورت بیم آن هست که اگر اتفاقاً ترامپ انتخاب شود و سناریو های وی در خصوص سیاست خارجی و اقتصاد کشور پیاده شوند، این کار برای حزب دمکرات اصلاً قابل قبول نیست و این حزب آن‌ها را خطر به ملت می داند. اصلاً شخصیت‌ نامزد های کنونی  نکته ممیزه کارزار انتخاباتی جاری است. جالب اینجا است که ریتنگ منفی ترامپ در طول کل کارزارهای قبلی از همه بالا تر است. ولی در این  ریتینگ هیلاری پس از ترامپ در مکان دوم در لیست نامزد های نامطلوب قرار دراد. برای اولین بار در کارزار انتخاباتی آمریکا کاندید هایی رقابت می‌کنند که از همه بیشتر برای رایدهندگان نامطلوب هستند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала