کاخ سفید پیمان‎کار رژیم صهیونیستی در منطقه است

© REUTERS / Jonathan ErnstПрезидент США Барак Обама во время выступления на саммите G20
Президент США Барак Обама во время выступления на саммите G20 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کارشناسان و دولتمردان آمریکایی بیش از پیش بر شکست نقشه ‎های دولت خود اذعان دارند.

هرچه از سیاست‎های نادرست و استراتژی مطرود دولت آمریکا در منطقه و به طور کلی در جهان می‎گذرد؛ کارشناسان و دولتمردان آمریکایی بیش از پیش بر شکست نقشه‎های دولت خود اذعان دارند.

به گزارش جام جم آنلاین، اخیرا "زبیگنیو برژینسکی"، مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید در اظهاراتی اعتراف کرده: جنگ عراق اشتباهی بسیار بزرگ در سیاست آمریکا بود و اکنون رهبری و موقعیت منحصر به‌فرد آمریکا در جهان رو به پایان است.

اما در همین ارتباط،"حسین کنعانی مقدم" کارشناس سیاست خارجی، پیرامون افول قدرت ایالات‎متحده به لحاظ سیاسی در گفت‎وگو با جام‎ جم آنلاین گفت: بطور کلی مؤلفه‎های قدرت در جهان معاصر تغییر کرده است. در دنیای امروز، قدرت اقتصادی و یا نظامی و در مجموع برخورداری یک دولت از امکانات استعماری در مناطق مختلف، از شاخص‎های گذشته قدرت بوده و امروزه در باب ساز و کارهای یک ابرقدرت، از حیز انتفاع ساقط شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: با بررسی شرایط کنونی ایالات متحده مواردی همچون هژمونی در منطقه خاورمیانه که از طریق تسلط سیاسی — فرهنگی — اجتماعی — اقتصادی و نظامی تامین شود، مجموعه این عوامل تحت تأثیر مقاومت بویژه در غرب آسیا قرار گرفته است.

کنعانی مقدم در مورد کاهش ملموس سلطه واشنگتن در منطقه ابزار داشت: یکی از کانون‎هایی که آمریکاییها همواره بعنوان موازنه قدرت میان شرق و غرب حساب باز می‎کردند؛ تسلط بر خاورمیانه بود. اما امروز ما شاهد این هستیم که، هژمونی و چیرگی آمریکا در این منطقه حساس روبه پایان و به تعبیر بهتر رو به افول است.

وی گفت: امروز مردم منطقه بیدار شده‎اند، قیامهایی که در منطقه شکل گرفته است و مقاومت جانانه‎ای که در سوریه — عراق — یمن و حتی لیبی و کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس اتفاق افتاده، حاکی از این است که آمریکا دیگر آقای منطقه نیست.

این کارشناس سیاست خارجی می‎افزاید: با توجه به شرایط پیش رو منطقه و جهان باید گفت؛ امروز کاخ سفید بعنوان پیمان‎کار رژیم صهیونیستی در منطقه نقش ایفا می‎کند و تسلط سیاسی آنها در برابر محور مقاومت کم رنگ شده است.

وی اظهار داشت:البته ممکن است در مؤلفه‎های قدرت، بحث تسلط اقتصادی و سیاسی در برخی از مناطق جهان مطرح باشد، اما نکته‎ای که خود آمریکا نسبت بدان اقرار می‎کند، بدون تسلط فرهنگی نمی‎توان روی هیچ گونه هژمونی و قدرتی حساب باز کرد، چرا که در میدان سیاست رقبایی وجود دارند که قابلیت برهم زدن تعادل قدرت رادر نظام بین‎الملل دارند.

کنعانی مقدم در پایان خاطر نشان کرد: در مواجه با تسلط فرهنگی دولت آمریکا، جامعه جهانی عملا شاهد تحرکات ضد آمریکایی نه فقط در آسیای میانه، بلکه در خود کشور آمریکا — اروپا و شرق آسیا می‎باشد. از این جهت مردم کشورها معتقدند که آمریکا بر اساس دارا بودن از خوی استکباری، انسانها را بعنوان برده تلقی می‎کند و به دنبال تسلط بر آحاد ملتهاست، ولی در حال حاضر با بیداری مردم و مقاومت در مقابله با نظام سلطه عجز و ناتوانی قدرت سیاسی — نظامی دولت ایالات متحده به منصه ظهور رسیده است.

اما نظر به تمام مواردی که ذکر شد، آنچه که در این میان حایز اهمیت است: ظهور قدرت نرم و معنوی جمهوری‎ اسلامی در بین مردم منطقه و دنیا نفوذ کرده است و از طرفی برتری سخت‎افزاری و مادی ایران؛ این دو از معیارهای چالش برانگیز دولت آمریکا قلمداد می‎شود.

بدون‎شک، ایالات متحده در یک باتلاق عمیق فرو رفته است. زمان افول و نزول دولت آمریکا فرا رسیده، چرا که به هر اقدامی دست می‌زند موجبات عمیق‌تر شدن این باتلاق برای آنها محیا می‌شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала