گزارش و تحلیل

واکنش ها به آزادی جرابلس در سوریه

© AFP 2023 / Bulent KilicВоеннослужащий турецкой армии с флагом Турции в Сирии
Военнослужащий турецкой армии с флагом Турции в Сирии - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جهادگران از مناطق مرزی کارکامیش برای ارسال شبه نظامیان و اسلحه استفاده می کردند.

مردم شهر کارکامیش واقع در مرز ترکیه با سوریه با آزاد شدن شهر جرابلس از دست داعش، ارتش ترکیه و گروهان ارتش آزادی سوریه در چارچوب عملیات «سپر فرات» کم کم به زندگی عادی برمی گردند. مغازه ها کار خود را از سر می گیرند و مردم روستایی به کار و زمین هایشان برمی گردند.

کدخدای روستای ترک نشین کِکلیج در منطقه کارکامیش درباره اوضاع این منطقه برای خبرنگار اسپوتنیک توضیح می دهد. وی می گوید: «سال 2014، زمانی که شبه نظامیان داعش شهر جرابلس را تصرف کردند، مردم کارکامیش به شدت نگران شدند، زیرا جهادگران از مناطق مرزی کارکامیش برای ارسال شبه نظامیان و اسلحه استفاده می کردند. علاوه بر این، شهر دایما از طرف مرزهای سوریه زیر آتش توپخانه داعش بود. چند روز پیش از شروع عملیات در جرابلس، 7 موشک توپخانه به منطقه کارکامیش شلیک شد. مردم از ترس خانه هایشان را هم ترک نمی کردند. آزاد شدن جرابلس از دست تروریست های داعش ما را خوشحال کرد، فکر می کنم که حتی ما بیشتر از مردم جرابلس خوشحال شدیم. زیرا در تمام این مدت، شهر تحت کنترل جهادگران بود و ما دایما در ترس و نگرانی زندگی می کردیم. با ترس به خیابان می رفتیم و حتی کار کشاورزی و جمع آوری محصول را هم رها کرده بودیم. زندگی در ترس و نگرانی دایمی از حمله این دشمن را برای هیچ کس آرزو نمی کنیم. خدا را شکر، این خطر امروز برطرف شده».

به گفته کدخدای این شهر، ارتش ترکیه و رزمندگان ارتش آزادی سوریه طی عملیات «سپر فرات» از منطقه کارکامیش وارد جرابلس شدند. وی در ادامه توضیح می دهد: «روستای ما در کنار مرز قرار گرفته است. 17 تانک و 800 رزمنده ارتش آزادی سوریه و 200 سرباز ترک از روستای ما گذشتند. بیشتر سربازان ارتش آزادی سوریه ترکمن ها بودند و تعدادی هم عرب بودند. همه آنها از حلب، ادلیب و مطنقه بایربوجاک به اینجا آمده بودند».

کدخدای این روستا با نظامیان در تماس است و اخبار مربوط به اوضاع مرزی را از آنها دریافت می کند.

 

وی می گوید: «5 رزمنده ارتش آزادی سوریه که در عملیات جرابلس مجروح شده اند، از مرز ترکیه به روستای منتقل شدند. همه آنها جزو گروهان «سلطان مراد» بودند. فرماندهان ترک به ما گفتند که عملیات تا آزادی الباب و منبج ادامه دارد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала