گزارش و تحلیل

برنامه کلان ولادیمیر پوتین در خاورمیانه

© Sputnik / Alexei DruzhininПрезидент РФ Владимир Путин во время перелета в Алтайский край
Президент РФ Владимир Путин во время перелета в Алтайский край - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه 25 سال بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به خاورمیانه برمی گردد.

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در برنامه عملیات نظامی سوریه همه شرکت کنندگان را وادار به مشارکت در مباحثات می کند که از جمله امریکا است. روزنامه دای وِلت چاپ آلمان به دنبال هدف استراتژیک مهم مسکو از این گام بزرگ ست.

بعد از اتمام بازی های المپیک ریو، ورزشکاران روس برای ملاقات با ولادیمیر پوتین به کاخ کرملین دعوت شدند و برخی از آنها نیز به پایگاه نظامی در سوریه رفتند. ورزشکاران روس با مدال هایی که به گردن داشتند از هواپیما خارج شده و وارد پایگاه باصل الاسد شده، با سربازان دست دادند. بمب افکن های روس از این محل برای حمله به ادلیب، حلب و مناطق اطراف پالمیرا پرواز می کنند.

 

روسیه به خاور میانه بر می گردد

 

در حالی که غرب از تماشای جنگ و گره سردرگم منافع خود در سوریه درمانده شده، امریکا در منطقه با احتیاط عمل می کند و روسیه 25 سال بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به خاورمیانه برمی گردد. مسکو می خواهد یک بار دیگر به طور برابر با امریکا گفتگو کند. برای همین پوتین مجددا سعی در ایجاد ارتباط با کشورهای منطقه دارد. در واقع روسیه آماده گفتگو با همه هست. با این حال به خوبی می داند که چه زمانی وارد میدان شود و مهره هایش را چگونه بچیند.

درست یک سال قبل روسیه عملیات خود را در سوریه آغاز کرد و بلافاصله به کشوری تبدیل شد که بدون آن امکان حل و فصل درگیری وجود ندارد. هواپیماهای روسی تمام گزینه های امریکا را برای منع پرواز در حریم هوایی سوریه نقش برآب کردند. پوتین به تمام اهدافش رسید. اول از همه می خواست حکومت سوریه را از سقوط نجات بدهد و با این کار منابع روسیه را در آینده سوریه در نظر گرفت. دوم، برای روسیه مبارزه با اسلام گرایانی مهم بود که از مدت ها قبل برای روسیه در حکم تهدید هستند. سوم، پوتین توانست حق بیان رای را به روسیه برگرداند و جایگاه روسیه را در صحنه جهانی بالاببرد.

 

نزدیکی روسیه و ترکیه

 

روسیه برخلاف اتحاد جماهیر شوروی امروز کاملا عمل گرایانه رفتار می کند. رفتار امروز روسیه با انعطاف همراه است. پاییز سال گذشته درگیری های شکل گرفته در شمال سوریه با حضور کشورهای ناتو یک تهدید بود، و بعد از اینکه نیروهای هوایی ترکیه در مناطق مرزی هواپیمای روسیه را هدف قرار دادند، اوضاع بدتر شد. امروز واکنش روسیه به عملیات نظامی ترکیه در سوریه کاملا نرم است و همین مساله حکایت از توافقات اعلام نشده دارد. وزارت امور خارجه روسیه نگرانی خود را نسبت به حوادث جاری بیان کرده است. اما چند ماه قبل از آن و تا پیش از آشتی پوتین و اردوغان، انتقادات از عملکرد ترکیه بسیار شدید بود. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала