خودروی برزیلی با الکل اتیلیک

© Fotolia / Dmitry Perovخودرو در جاده
خودرو در جاده - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سوپرخودروی برزیلی می تواند 300 کیلومتر را با یک لیتر الکل اتیلیک طی کند.

 هر چند این ایده فانتزی علمی به نظر می رسد، اما واقعیت محض است.  کارمندان  دانشگاه مهندسی ایالت « پاران» برزیل  نوعی خودرو را طراحی کردند  که برای طی 300 کیلومتر فقط یک لیتر الکل اتیلیک مصرف می کند.

استفاده از الکل به عنوان سوخت خودرو ، ایده تازه ای در برزیل نیست که از دهه 1970 میلادی، طرح هایی دراین زمینه انجام می شوند و اکثر  خودروهای مدرن مجهز به سیستم « فلکس»  است که صاحبان خودرو می توانند به سلیقه خود باک را با بنزین پر کنند و یا با الکل. الکلی که توی باک خودرو ریخته می شود با استفاده از  نیشکر تولید شده است. اولین بار است که ساخت چنین خودرو با صرفه ای که با الکل اتیلیک کار کند ممکن شده است.

برونو مدیروس — (Bruno Medeiros),، یکی از طراحان این  خودرو  در مصاحبه ویژه با « اسپوتنیک»  در این خصوص گفت: بهترین نتیجه در  مسابقات خودرورانی بین المللی « دیترویت» — پایتخت خودروی آمریکا — به ثبت رسید. در آنجا خودروی ما 316 کیلومتر را با مصرف یک لیتر الکل اتیلیک  طی کرد و ما جای مهمی در فهرست قهرمانان  قاره آمریکا بخود اختصاص دادیم و فقط از یکی از  گروه های تحقیقاتی آمریکایی عقب ماندیم. ما به پیشرفت خود در این جهت  ادامه خواهیم داد».

به گفته پروفسور دانشگاه، این خودرو فعلا  فاصله زیادی تا  خودروی خانوادگی دارد.  وزن این خودرو فقط 45 کیلوگرم  و به گنجایش یک نفر است.  شاسی  فیبر کربن، موتور 32 سیلندر و بسیاری از ترفندهای فناوری  که به منظور کاهش  تلف شدن انرژی  بر اثر اصطکاک  و افزایش بهره وری  موتور  در ساخت این خودرو به کار رفته اند از دیگر رازهای   موفقیت این خودروست. سرعت در اینگونه مسابقات  اصل مطلب نیست.

سرعت هر چه کم تر باشد  سوخت را می توان بیشتر صرفه جویی کرد. در مرحله کنونی  سرعت —  هدف ما نیست.  اما اگر چنین هدفی مطرح شود، کمک  کارخانه بزرگ خودروسازی ضروری خواهد بود تا  بتوان  خودرویی  از این نوع را طراحی کرد که وارد تولید سریال بشود.  فعلا چنین مذاکراتی با هیچ یک از شرکت های بزرگ  خودروسازی انجام نشده است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала