گزارش و تحلیل

پیشنهاد اصلاحات جدید در سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ

© REUTERS / Christinne Muschiپیشنهاد اصلاحات جدید در سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ
پیشنهاد اصلاحات جدید در سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رسانه ها خبر می دهند که روسای آژانس های ضد دوپینگ هفده کشور در اجلاس کوپنهاک در خصوص لزوم ایجاد اصلاحات در سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ (WADA) در زمینه مناقشات اخیر دوپینگ اطلاع دادند.

در بین اصلاحات پیشنهادی ، عدم وابستگی و استقلال بیشتر سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ است تا روسای سازمان ها نتوانند همزمان پست و مقامی در سایر سازمان های ورزشی داشته باشند.
به طور مثال ، کریگ ریدی رئیس کنونی سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ همزمان معاونت کمیته ی بین المللی المپیک را برعهده دارد. همچنین پیشنهاد شد که عملکردهای تحقیقات و بررسی ، آزمایشات و مدیریت سازمان های ورزشی محدود شود تا از تقابل منافع جلوگیری گردد. این امر زمانی بروز می کند که سازمان ورزشی باید اقدامات خود را بررسی نموده و همزمان ورزش خود را پیش ببرد. ضمنا پیشنهاد تقویت امکانات سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ برای اجرای تحقیقات و بررسی و برقراری تحریم ها به خاطر عدم رعایت استانداردهای این سازمان و افزایش سرمایه گذاری در سازمان مطرح شد.
این پیشنهادات توسط روسای سازمان های ضد دوپینگ و از جمله آمریکا ، آلمان و بریتانیا طراحی و تصویب شد.
فعالیت سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ به خاطر درگیری دوپینگ حول ورزشکاران روس در مرکز توجه قرار دارد. برای همین مواضع غیر منطبق سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ و کمیته ملی المپیک بارز و آشکار شده است.
لف روساشیک، معاون ریاست اتحادیه اروپای روند ورزشی در مصاحبه ای با رادیو اسپوتنیک گفت: " سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ ، تولید کمیته بین المللی المپیک است اما به سازمانی تبدیل شده است که قوانین و موازین خود را به کمیته بین المللی المپیک دیکته می کند. به نظر می رسد که آنها بالاتر از کمیته بین المللی المپیک قرار گرفته اند. "
رساشیک معتقد است که لزوم اصلاحات در این سازمان تا پدیدار شدن درگیری دوپینگ مطرح شده بود. به گفته وی مهم است که این اصلاحات در کدام جهت صورت گیرند.
لف رساشیک این پرسش را مطرح می کند: " اگر اصلاحات به ابتکار عمل اقدامات ضد روسی نیازمند است، بعید نیست که آنها طرح خود را با فشار بیشتری بر کمیته ی بین المللی المپیک دیکته کنند. این حس به وجود می آید که آنچه با ورزشکاران المپیکی و پارالمپیکی روسیه انجام داده اند کم بوده است. فعلا تنها یک پیشنهاد وجود دارد اما به دنبال آن باید فرض هایی به وجود آید که باعث می شود بفهمند: این مبتکران در واقع چه می خواهند غیر از آنکه خواستار تفکیک از کمیته بین المللی المپیک هستند؟ آنها می خواهند به چه برسند؟ "
بر اساس اطلاعات رسانه ها ، اصلاحیه پیشنهادی از جمله اجرای تحریمها به خاطر تضعیف گسترده سیستم ضد دوپینگ را مطرح می کند. این کارشناس معتقد است که اگر برپایه اصلاحات قضاوت های برآوردی و ذهنی و انتزاعی ایجاد شود این مسئله اصلاح نشده بلکه اوضاع را وخیم تر می کند.
رساشیک خاطر نشان می کند: " من آنرا اینطور می نامم نه تنها بوی سرخ کردنی می دهد که حتی بوی سوختگی به مشام می رسد. برای آنکه سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ می خواهد بر جهان رهبری کرد. به طور مثال ما می دانیم که همه چیز در کدام جهت پیشرفت می کند ، در خط مقدم باید یک عامل حقیقی باشد. اما من شک دارم که اصلاحات این سازمان در آن جهتی باشد که کل جهان نیازمند آن است. "

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала