گزارش و تحلیل

استیضاح روسف ، تهدیدی برای آغاز جنگ داخلی در برزیل است

© REUTERS / Ueslei Marcelinoاستیضاح روسف ، تهدیدی برای آغاز جنگ میهنی در برزیل است
استیضاح روسف ، تهدیدی برای آغاز جنگ میهنی در برزیل است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
استیضاح دیلما روسف ممکن است به جنگ داخلی در برزیل منجر گردد.

حریف سیاسی سابق دیلما و منتقد صریح استیضاح وی ، سناتور روبرت رکیاو در مصاحبه ای با اسپوتنیک در این خصوص توضیح داد.
وی گفت: " من قبلا هم در این باره گفته ام ، در یکی از جلسات سنای فدرال ضمن دفاع از دیلما روسف این مطلب را عنوان کردم. من ضمن صحبت در خصوص جنگ میهنی احتمال می دهم که حوادثی مانند آنچه در یونان اتفاق افتاد و عملا این کشور را ورشکسته کرد در برزیل رخ دهد. اگر دولت جدید بر این امر اصرار داشته باشد و درواقع آنها این ایده را بر اساس آگاهی های خود پیش کشیده اند و برای همین شرکت های بزرگ و بانک ها کمک مالیشان را برعهده می گیرند و ممکن است درگیری نظامی درون کشور ایجاد شود.
این سناتور استیضاح روسف را تحریکی از جانب ایالات متحده نامید.
او گفت: " بله من مخالف دیلما بودم و دید ملی گرایی و ترقی خواهانه با ایده های چپ دارم. اما رئیس جمهور جرمی مرتکب نشده است ، استیضاح در نتیجه منافع ژئوپلیتیکی و از جمله کشورهای قوی چون ایالات متحده و سرمایه مالی پوچ و بی فایده است.
رئیس جمهور برزیل دیلما روسف پس از رای گیری در خصوص مسئله ی اعلام استیضاح وی در سخنرانی خداحافظی خود در مقابل طرفدارانش شعر ولادیمیر مایاکوفسکی را خواند.
لس آنجلس تایمز می نویسد ، پس از تصمیم سنای کشور وی به راهرو کاخ ریاست جمهوری در پایتخت برزیل رفت و سخنرانی کرد ، سخنانی که با شعر شاعر شوروی خاتمه یافت. روسف گفت: " من می خواهم سخنان خود را با قطعه ای کوتاه از شاعر روس مایاکوفسکی خاتمه دهم. برای ما نه سبب خوشحالی است نه اندوه.
آب تاریخ چه آشفته است."
پیشتر سنای برزیل به استیضاح نهایی رئیس جمهور کشور رای داده بود. رای گیری به طور مستقیم از تلویزیون پخش شد. 61 سناتور موافق و مابقی یعنی 20 نفر مخالف استیضاح بودند. حامیان وی باید 54 رای سناتورها را بدست می آوردند.
میشل تمر، معاون رئیس جمهور برزیل تا انتخابات 2018 رئیس موقت دولت خواهد بود.
پس از اعلام نتایج رای گیری ، تظاهرکنندگانی که مخالف استیضاح بودند با پلیس مسلح در سان پائولوی برزیل درگیر شدند.
یادآوری می کنیم که روند استیضاح در ارتباط با رئیس دولت به ابتکار مخالفینی بود که روسف را به نقض قانون مالیاتی کشور و استفاده از بودجه در جریان کمپین انتخاباتی سال 2014 متهم می کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала