روشنگری در زندان

© Sputnik / Vitaliy Ankovیکی از زندان های روسیه
یکی از زندان های روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در روسیه روشنگری در زندان ها به امام مساجد محول شده است.

کارگروه اطاق اجتماعی روسیه در مقابله با افراط گرایی شبه دینی  یکسری پیشنهادات  مخصوص زندانیان را تهیه دیده است.  بسیاری از آنها  که سر از  وضعیت هایی در می آورند که بالاجبار باید با  افراط گریان زندانی معاشرت کنند  تحت تأثیر ایده های  افراطی قرار می گیرند.  در اتاق اجتماعی معتقدند که باید  این مسأله بشکلی حل و فصل شود.

 مطابق با  اطلاعات  بخش دادرسی  وابسته به دادگاه عالی،  در سال گذشته،  110 نفر  متهم به فعالیت تروریستی و 544 نفر  محکوم به فعالیت  افراطی و یا فراخوان به افراط گرایی در روسیه بازداشت شدند.

جهت مقایسه، در سال 2014 میلادی، 65 حکم در رابطه با جنایات  تروریستی صادر شد  و 414 حکم در  رابطه با افراط گرایی.

 آلبیر کرگانوف،  رئیس کار گروه  اتاق اجتماعی روسیه،  مفتی مسکو و منطقه مرکزی و چوواشی و  معاون رئیس  کمیسیون  هماهنگی  مناسبات بین اقوام و بین المذاهب  در  مصاحبه با روزنامه « ایزوستیا»  اعلام نمود که  گروه ویژه ای  از  شخصیت های دینی باید با گروه ریسک — زندانیانی  که ممکن است تحت تأثیر ایده های  افراطی قرار بگیرند، کار کنند.

 وی گفت: « مسأله این است که در کشور روسیه، متخصصانی که بتوانند به کارهای روشنگری در بین گروه ریسک بپردازند، وجود ندارد. فرض کنید که امام مسجدی را به نزد زندانیان بفرستیم.   ممکن است در بین زندانیان افرادی باشند که اطلاعات آنها بمراتب بهتر از  همان امام است.  در زندان توجه خاصی به شخصی می شود که به نزد آنها رفته و  قصد دارد  آنها را با واقعیات امور آشنا سازد.  باید به اشخاصی این کار محول شود که  بخوبی با این موضوع و زندگی  آشنا هستند.  در اینصورت آنها می توانند  مرشد معنوی  معتبری برای زندانیان بشوند و زندانیان به حرف های چنین شخصی گوش خواهند داد.  در بعضی از کشورهای اسلامی  در  مراکز آموزشی دینی و  سکولار،  دانشکده هایی برای تربیت و آموزش « واسطه ها» وجود دارد.  یعنی  اشخاصی  که می توانند  طرفین را به توافق برسانند و  درگیری را رفع کنند.  آنها علاوه بر آشنایی با دانش  الهیات از  تحصیلات روانشناسی  نیز برخوردارند.

به عقیده کرگانوف، در روسیه نیز باید چنین متخصصانی تربیت شوند.

« معاشرت اعتماد آمیز با  شخصیتهای مذهبی ضروری است.  شهروندان ما که قانون را نقض کرده اند ، بهرحال شهروندان کشور  و نزدیکان ما هستند.  باید  کارهای روشنگری و بصیرت افزایی در بین آنها  انجام بشود».

به گفته کرگانوف، در جلسه  کارگروه  پیشنهاد  ساخت زندان جداگانه ای برای  افراط گرایان بررسی شد.

 « به نظر من این پیشنهاد نمی تواند راه حل مناسب این مسأله باشد.  مگر ما می خواهیم  یک گوآنتانامو دیگر در  خاک روسیه  بسازیم؟ دشمنان خارجی بلافاصه ما را متهم خواهند کرد.  تعدادی پیشنهاد می کنند که افراط گرایان  در انزوا قرار داده شوند.  در اینصورت شخص  گوشه گیر خواهد شد  و در افکار خود بیشتر فرو خواهد رفت که این هم راه حل درستی نیست.  باید با اینگونه افراد در تماس بود و کارهای روشنگری را  در بین آنها گسترش داد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала