آزمایش ژنتیک در ایران اجباری خواهد شد

© Fotolia / Alex011973آزمایش در آزمایشگاه
آزمایش در آزمایشگاه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت که هم اکنون به علت اجباری نبودن آزمایش ژنتیک، سالانه 25 تا 30 هزار نوزاد معلول در کشور متولد می شوند.

خبرگزاری اسپوتنیک- انوشیروان محسنی بندپی در حاشیه مراسم پایانی یازدهمین جشنواره فرهنگی — ورزشی فرزندان بهزیستی کشور در بابلسر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای جلوگیری از این وضعیت در برنامه ششم توسعه کشور آزمایش ژنتیک و مشاره های مربوطه در کشور اجباری خواهد شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه دولت و مجلس شورای اسلامی هم این نوید را دادند که در برنامه ششم توسعه آزمایش ژنتیک اجباری خواهد شد.

محسنی بندپی با بیان این که به دلیل بالا بودن هزینه مربوط به آزمایش و مشاوره های ژنتیک، بهزیستی هزینه خانواده ها را پرداخت می کند ، اظهار داشت: در حال حاضر نیز به طور مستند موارد مربوط به آزمایش ژنتیک ابتدا از استان کرمان به صورت پایلوت آغاز شد و سپس استان یزد و مازندران نیز به آن اضافه شده اند.

کاهش اعیتاد ، مهم ترین تکلیف

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اعلام این که مهم ترین خدمات بهزیستی کشور تکلیفی بود که رهبر معظم انقلاب در حوزه پیشگیری ، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی برعهده دستگاه های مسئول قرار داده است ، گفت: اعتیاد مهم ترین آسیب و طلاق و حاشیه نشینی هم در این ردیف قرار دارند ، به همین خاطر تلاشمان بر این است که بتوانیم نسبت به پیشگیری ، کنترل و کاهش این آسیب ها اقدامات همه جانبه ای را انجام دهیم.

وی افزود: بسته خدمات سازمان بهزیستی کشور نیز برای پیشگیری ، کنترل و کاهش اعتیاد یک بسته کامل است و به عنوان مسئول کمیته فرهنگی پیشگیری مبارزه با اعتیاد و نیز در رابطه با صدور مجوز برای کمپ های اعتیاد و پروتکل های درمانی در زمینه توانمندسازی افرادی که دچار معضل اعتیاد شدند اعم از اشتغال، مسکن و حرفه آموزی ، کمک های لازم ارائه می شود.

محسنی بندپی از آموزش مهارت های فنی و حرفه ای به 12 هزار معتاد در سال گذشته خبر داد و گفت که این آموزش ها با امضای تفاهم نامه ای با سازمان فنی و حرفه ای کشور ارائه شد.

وی افزود: همچنین 750 نفر از معتادان بهبود یافته، پارسال مشغول کار شدند و به 700 نفر هم مسکن واگذار شد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین با بیان این که طلاق از آسیب هایی است که بنیاد خانواده را مورد هدف قرار می دهد ، گفت: یکی از تبعات این آسیب زنان بی سرپرست و فرزندان طلاق هستند.

وی افزود: آموزش مهارت های زندگی ، آموزش پیش از ازدواج ، سبک صحیح زندگی و فرزند پروری هم از مهم ترین برنامه هایی است که به طور جدی در دستور کار سازمان بهزیستی کشور قرار گرفته است.

محسنی بندپی گفت: در حال حاضر با پنج دبیرستان تهران تفاهم نامه همکاری منعقد شد و برنامه این است که 390 مدرسه با یک هزار و 900 مرکز مشاوره برای کاهش طلاق همکاری کنند که امیدواریم نتیجه خوبی به دنبال داشته باشد.

یازدهمین جشنواره فرهنگی ورزشی فرزندان بهزیستی کشور از 31 مرداد ماه جاری در دو مرحله جداگانه برای دختران و پسران در بابلسر برگزار شد.

 

در این جشنواره 620 دختر و پسر زیر پوشش بهزیستی از 30 استان کشور در رشته های فوتسال ، شنا ، دو و میدانی ، آمادگی جسمانی و تنیس روی میز با هم رقابت کردند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала