گزارش و تحلیل

ترکیه در برابر ی پ گ: آمریکا در حال بازی دوگانه

© AP PhotoТурецкие военные на турецко-сирийской границе в районе города Килис
Турецкие военные на турецко-сирийской границе в районе города Килис - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ارمغان کوراوغلو سرلشگر بازنشسته نیروی هوایی ترکیه در مصاحبه با اسپوتنیک جابجایی نیرو ها در شمال سوریه را توصیف کرده که ارتش آزاد سوریه در آنجا اعلام کرده که قصد دارد به منبج حرکت کند و دسته های کردی دفاع از خود به آنجا پرسنل و تسلیحات اضافی روانه می‌کنند

به عقیده کوراوغلو، اگر کرد های سوریه به شرق فرات عقب نشینی نکنند یگان های ترکیه به سوی منبج حرکت خواهند کرد. آمریکا در مثلث ترکیه- ارتش آزاد سوریه- کردهای سوریه نقش اصلی ایفا می کند و به این کشور بستگی دارد که آیا این مساله از طریق دیپلماسی حل شود و یا با توسل به نیروی نظامی. به عقیده او آمریکا دارد بازی دوگانه انجام می دهد. کوراوغلو گفت:

«آمریکا به ترکیه وعده داده که منبج از نیرو های کردی پاکسازی خواهد شد و آن‌ها به شرق رود فرات بروند. اگر این وعده در شرایط کنونی بطور طبیعی بر آورده نشود لزوم عملیات نظامی بوجود خواهد آمد. ولی دسته های ارتش آزاد سوریه قادر نیستند به تنهایی از عهده این کار بر آیند و در این صورت حضور و حمایت ترکیه ناگزیر است. شاید این عملیات در روز های نزدیک انجام شود زیرا ترکیه هم اینک یگان های اضافی و تسلیحات و تکنیک های خود را در این منطقه متمرکز کرده است. پاکسازی این حوزه از وجود تشکیلات کردی شرط مسلم آنکارا است زیرا ترکیه بیم آن دارد که کردها پس از منبج الباب و مارع واقع در جنوب را تصرف کنند و می‌توانند برای متحد کردن کانتون های کردی کریدوری ایجاد کنند. برای جلوگیری از این جریان ترکیه بر عقبنشینی نیرو های کرد به شرق فرات پافشاری می کند.

Военнослужащий турецкой армии в танке у границы с Сирией - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
شعله ور شدن اختلافات ترکیه و آمریکا
به گفته کوراوغلو آمریکا برای پیاده کردن طرح های خود باید با کرد های سوری همکوششی کند و به این خاطر نمی‌خواهد کاری شود تا بین ترکیه و تشکیلات کردی در سوریه زدوخودها رخ دهد. ارمغان کوراوغلو سرلشگر بازنشسته نیروی هوایی ترکیه در پایان گفت:

«آمریکا از ترکیه در مبارزه آن با داعش حمایت کرده و در عین حال به آنکارا هشدار می‌دهد که زد و خوردش با کرد های سوریه محال است. آمریکا در حال بازی دوگانه است. اولاً آمریکا می‌خواهد که کرد ها به شرق فرات عقبنشینی کنند. برای چه؟ برای اینکه از نیروهای کردی در عملیات آزادسازی رقه استفاده شود. ولی هدف اصلی حزب اتحادیه دمکراتیک کرد ها — پایان دادن به روند متحد شدن کانتون ها با ایجاد کریدور است. در آمریکا نمی‌خواهند که نیروی کرد های سوریه زود تر از آن به ته کشیده شود که عملیات رقه شروع شود. به این خاطر آمریکا درگیری ترکیه با آن حزب را محکوم می کند. آمریکا باید کرد ها را متقاعد کند که هر چه زودتر به شرق عقبنشینی کنند زیرا ترکیه حضور کرد ها در غرب فرات را خطر برای خود می داند. شاید بین ترکیه و آمریکا در مورد رفتن نیرو های آن حزب کردی از نواحی غربی اختلاف بروز کند. کلاً دوره پیش رو نوید می‌دهد که پر از مذاکرات و درگیری‌های طرف‌هایی باشد که مایل اند از منافع خود در منطقه دفاع کنند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала