گزارش و تحلیل

جرابلس، ابتدای اهداف رویاپردازانه اردوغان در سوریه

© AFP 2023 / Bulent KilicВоеннослужащий турецкой армии в танке у границы с Сирией
Военнослужащий турецкой армии в танке у границы с Сирией - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نیروهای نظامی ترکیه بعد از ورود به خاک کشور همسایه در کمتر از یک روز توانستند کنترل شهر جرابلس در استان حلب را به دست بگیرند. شهری عمدتا کردنشین که از سال 2014 در تصرف داعش بوده.

موقعیت جغرافیایی جرابلس به گونه‌ای است که از یک سوی بعد از ورود به خاک سوریه از گذرگاه رسمی مرز ترکیه، تنها با گذراندن مسیری حدودا نهصد متری و در صورت ورود از مرزهای حدفاصل جرابلس تا حلوانیه با طی مسافتی کمتر از ده کیلومتر به اولین میدان شهر جرابلس خواهید رسید و از سوی دیگر جز رودخانه فرات که در شرق این شهر واقع شده، هیچ مانع طبیعی دیگری در اطراف شهر اعم از کوه، دره، جنگل و رود وجود ندارد. با توجه به موقعیت جغرافیایی فوق الذکر و سابقه نبردهای زمینی داعش خصوصا در فلوجه، رمادی، منبج، کوبانی، قیاره و… نحوه ورود و تسلط نیروهای ترکیه بر جرابلس دارای شائبه می‌باشد. ضمن اینکه همجواری منطقه منبج که تحت محاصره نیروهای کرد است با پایتخت داعش یعنی استان رقه نیز بیش از پیش بر شائبه‌ها دامن می‌زند.
شهر جرابلس علاوه بر داعش تحت کنترل کردها نیز بوده که تسلط کردها بر منطقه کوبانی که در فاصله سی کیلومتری شرقی آن واقع شده و منطقه عفرین، شمال و غرب عفرین تا مرزهای ترکیه و شرق عفرین تا اعزاز، که در فاصله حدودا نود کیلومتری غربی جرابلس است، به طور طبیعی سبب برتری کردها بر نبردهای داخل شهر در بلند مدت می‌شد که اقدام ارتش ترکیه نه تنها از برتری کردها جلوگیری کرد بلکه رو در رویی مستقیم ارتش ترکیه با کردها، آنها را ناچار به عقب نشینی به سمت منطقه کوبانی و شرق فرات نیز کرده است.

Танк турецкой армии у границы с Сирией - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
کارشناس: ترکیه در جریان عملیات در سوریه باید منافع روسیه را در نظر داشته باشد
ترکیه قصد دارد بعد از خروج از خاک سوریه کنترل این منطقه را به ارتش آزاد سوریه بسپارد. در واقع ارتش آزاد سوریه که بعد از فرماندهی عبیدالله البشیر بدون اعضاء ثابت چشمگیر، همواره ائتلافی بوده از گروه‌های مخالف دولت سوریه تحت حمایت ترکیه، این بار با ایجاد ائتلافی میان احرار الشام، فیلق الشام و دیگر گروه‌های فعال در ادلب و باز هم تحت قیومیت ترکیه در مرزهای شمالی سوریه و غرب فرات فعالیت خواهد نمود. عملی که در وهله نخست سبب عدم یکپارچگی تسلط کردها بر مرزهای شمالی سوریه و ترکیه و به تبع آن عدم شکل گیری کریدور کردی در آن منطقه خواهد شد، در وهله دوم به محاصره نیروهای کرد در عفرین و نبرد برای تسلط بر مرزهای بیش از 140 کیلومتری این منطقه با ترکیه منجر و در وهله سوم به محاصره نیروهای حکومتی سوریه در منطقه میان حومه شرقی اتارب و حومه غربی الباب ختم خواهد شد.
علی ایحال ترکیه با طرح حمله به جرابلس با هدف مبارزه با داعش، در مسیر نیل به اهداف بزرگ خود در سوریه یعنی تسلط بر مرزهای جنوبی خود از فرات تا لاذقیه و استیلای بر بخش عظیمی از استان‌های حلب و ادلب، قدم برداشته و با توجه به مبارزه کنونی نیروهای ترکیه با کردهای مورد حمایت ایالات متحده و مواجه احتمالی با نیروهای دولتی سوریه، اگر پیش از این توافقی در باب آن صورت نگرفته باشد باید در انتظار واکنش ایران، روسیه و ایالات متحده باشیم که به احتمال زیاد این واکنش‌ها در زمین دیپلماسی خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала