گزارش و تحلیل

خاندان کریموف را از حکومت ازبکستان برکنار کردند

© Sputnik / Host photo agency/Ramil SitdikovПрезидент Республики Узбекистан Ислам Каримов во время встречи в Уфе
Президент Республики Узбекистан Ислам Каримов во время встречи в Уфе - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حال اسلام کریموف رئیس جمهور ازبکستان هنوز هم بسیار وخیم است و مبارزه به خاطر حکومت در آنجا روز بروز شدید تر می شود. مدعی اصلی پست ریاست جمهوری آن کشور شوکت میرضیایف نخست وزیر کنونی است. یک منبع نزدیک به محافل حکومتی ازبکستان به روزنامه روسی «ایزوستیا» گفت که به احتمال قوی خاندان کریموف از شرکت در زندگی سیاسی منع خواهد شد

این منبع افزود:

«اسلام کریموف» به دستگاه تأمین زندگی وصل شده ولی احتمالاً پس از چند روز فوت خواهد کرد، در این صورت به اعضای خانواده او اجازه دسترسی به حکومت را نخواهند داد. یک دختر او گلناره در حصر خانگی در لندن به سر می‌برد و به دیگری لاله نیروی انتظامی امکان نخواهند داد که روی کار بیاید. حالا مدعی احتمالی عالی ترین مقام ازبکستان نخست وزیر شوکت میرضیایف است که از حمایت داخلی و خارجی برخوردار است

مقام های کنونی ازبکستان می‌گویند که خبر درگذشت کریموف مورخه 29 اوت از سوی دختر وی لاله پخش شده بود. منبع نگفت که هدف پخش این خبر چه بود.

رئیس جمهور ازبکستان به علت خونریزی مغزی بستری شد - اسپوتنیک ایران
رئیس جمهور ازبکستان به علت خونریزی مغزی بستری شد
به گفته «اولگ پاخولکوف» معاون کمیته دوما در امور کشور های همسود و همگرایی اوراسیایی و روابط با هممیهنان در روسیه امید دارند که رئیس جمهور آینده بتواند پایداری ازبکستان را حفظ کند و با دقت دنبال خواهند کرد که سیاست خارجی تاشکند از کدام راستا پیروی کند.

«اولگ پاخولکوف» ادامه داد: حکومت ازبکستان وقت مدیدی در دست یک نفر متمرکز شده بود و روند تحویل آن حساس خواهد بود. هر چند که مدعی جدید از تیم کریموف است پیشبینی رفتار او مشکل است. از روی سخنان اول و دیدار های خارجی او می‌توان نتیجه‌گیری کرد ولی بعید است که نخبگان ازبکستان بصورت بنیادی عوض شوند. هر طوری شده دلمان می‌خواهد باور کنیم که رئیس جمهور آینده بتواند پایداری داخلی کشور را حفظ کرده و اجازه ندهد که اختلافات با همسایگان از نو بروز کنند».

در حال حاضر خبر ها در باره وضعیت سلامتی پرزیدنت اسلام کریموف ضد و نقیض است. 29 اوت دختر وی لاله خبر داد که پدرش با سکته مغزی بستری شد.

لاله در اینستاگرام خود نوشت که پدرش به خاطر خونریزی مغزی صبح شنبه بستری و در بخش مراقبت های ویژه قرار داده شد.

بنا به اطلاعی که در دست هست حال کریموف شب 27 اوت پس از پذیرایی از تیم ملی المپیک بد شد و در نیمه شب وی با رئیس دفتر ریاست جمهوری زلیم خان حیدروف معاشرت کرد و اتفاقاً بیهوش شد و او را به بیمارستان بردند. اطلاع رسمی در باره وضع مزاجی کریموف هنوز واصل نشده است. کریموف از 1991 در پست ریاست جمهوری ازبکستان قرار دارد.

به گفته «دمیتری ژوراولف» مدیر کل انستیتو ی مطالعه مسایل منطقه ای تعویض حکومت در ازبکستان بعید است که در مناسبات مسکو و تاشکند اثر منفی بگذارد، لا اقل به این دلیل که همکاریشان تا بحال خیلی تنگ نبود. وی چنین تعریف کرد:

«ازبکستان به روسیه سمتگیری ندارد ولی به اقدام های ضد روسی نیز دست نمی‌زند و سعی می‌کند فاصله رعایت کند. پیشرفت مناسبات از بسیاری لحاظ به موقعیت مشخص بستگی دارد. دوره ای بود که تاشکند با آمریکا اختلاف داشت و در آن زمان رهبری ازبکستان جلوی مسکو چرب زبانی می کرد. ولی با مرور زمان مناسبات سرد شد. برای ازبکستان مساله همکاری با همسایگان و چین مهمتر است. با این حال ظرفیت بالقوه همکاری‌های ما عظیم است لیکن در ماهیت امر مبادله اجناس بین دو کشور زیاد بالا نیست».

به گفته این صاحبنظر، در باره پیشرفت موقعیت داخلی ازبکستان و تیرگی احتمالی اختلافات قدیمی با همسایگان می‌توان گفت که همه چیز به رئیس جمهور جدید بستگی دارد. اگر او بتواند کشور خود را با دست محکم در مقابل هرچ و مرج نگه دارد کشور های دارای ادعای ارضی به تاشکند دست به فعالیت‌های شدیدی نخواهند زد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала