احیای اتحاد شوروی

© Sputnik / Evgeny Biyatovمردم در مقابل آرامگاه لنین
مردم در مقابل آرامگاه لنین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تولد دوباره اتحاد شوروی فقط به صورت نوعی اتحادیه کشورها ممکن است.

 مطابق با  نتیجه نظرسنجی  انجام شده توسط  شرکت های پژوهشی — M-Vector, Ipsos, Expert  Fikri  و Qafqaz و مرکز مطالعه افکار عمومی  در 11 کشور   اتحاد شوروی سابق  به سفارش  آژانس خبری  و رادیو « سپوتینک» ، در 9 کشور از این تعداد  اکثر ساکنان بالای 35 سال معتقدند که  زندگی در اتحاد شوروی بهتر  از زمان مابعد فروپاشی  اتحاد شوروی بود.

در روسیه 64 درصد پرسش شدگان  که هنوز  زندگی در دوران اتحاد شوروی را به یاد دارند،  کیفیت زندگی در  شوروی را بالاتر نامیدند.  60 درصد ساکنان اکراین چنین نظری  ابراز کردند. بیشترین درصد  در بین ساکنان ارمنستان (71 درصد) و آذربایجان (69 درصد)  بود. پرسش شدگانی که زندگی در اتحاد شوروی را به یاد ندارند (  گروه سنی  از 18 تا 24)  معتقدند که زندگی پس از فروپاشی اتحاد شوروی بهتر شده است.  63 درصد پرسش شدگان در روسیه در بین جوانان نیز نظر مشابهی ابراز کردند.

به عقیده دمیتری ژوراولیوف  مدیر عامل انستیتوی  مسائل منطقه ای  و کارشناس سیاسی ، نتیجه نظر سنجی بازتاب دهنده  اوضاع کنونی است.

سیستم شوروی  با وجود عیوب  زیاد  و جدی ، از نظر اجتماعی  سیستمی برای مردم بود. آرامش، امنیت ، اطمینان به فردا  و اقعا هم در آن دوران بیشتر بود. یعنی مردم بهتر زندگی می کردند.  زیرا در نظرسنجی انجام شده  منظور از « بهتر»  یعنی زندگی بهتر از نظر آرامش و امنیت».

آنچه به سطح زندگی مربوط می شود این سطح برای همه یکسان نیست. علت اینکه درصد کمی از افراد در ازبکستان  فکر می کنند  زندگی در زمان اتحاد شوروی  بهتر بود، این است  که در زمان فروپاشی اتحاد شوروی، بخش اعظم ساکنان ازبکستان ساکنان روستاها بودند.  برای آنها کمتر چیزی تغییر کرده است. آنها حالا هم در همان قشلاق های خود زندگی می کنند. ساکنان شهر ها تا حد زیادی  روسی زبان بودند  اما در رابطه با  جمعیت کل کشور آنها درصد زیادی را تشکیل نمی دهند.  اما در ارمنستان  که جنگ  و  سال های سخت دهه 1990 را پشت سر گذاشتند ، البته که دوران  شوروی برای آنها دوران  موفقیت و شکوفایی بود».

 به عقیده کارشناس روس،  احیای اتحاد شوروی  ممکن است اما فقط به عنوان  نوعی  اتحادیه  اقتصادی و ارضی.

—   فکر  نمی کنم بتوان به عنوان یک کشور ، اتحاد شوروی را از نو احیا کرد.  زیرا  نخبگانی شکل گرفته اند که حاضر نیستند از  قدرت کامل در کشورهای خود دست بکشند.  اما به عنوان نوعی اتحادیه اقتصادی  و  ارضی شبیه اتحادیه اروپا  کاملا قابل اجراست.»

 ولادیمیر نویکوف همصحبت دیگر رادیو « سپوتنیک»  در خصوص  نظر سنجی گفت: همه فکر می کردند  که حالا (پس از فروپاشی اتحاد شوروی)  از نوعی  واقعیات  دور از ایده آل و ناخوشایند به  آینده روشن بسیار خوبی گذار خواهند کرد که در آن  خبری از ایده آلهای کمونیستی  نخواهد بود و همه چیز بر  اساس  ملی و سرمایه داری بنا خواهد شد.  اما معلوم شد که هیچ چیز به آینده روشن  گذار نکرد.  از اینرو مردم در گذشته بدنبال جهت یاب می گردند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала