حجت الاسلام علی یونسی: من مدافع سرسخت استفاده روسیه از پایگاه نظامی همدان هستم

© Fotolia / Borna_MirВид на иранский город Тегеран
Вид на иранский город Тегеран - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حجت الاسلام علی یونسی نهم مهرماه 1392 با حکم حسن روحانی ، رئیس جمهور ایران به عنوان دستیار ویژه ی ریاست جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی منصوب شد. او در مصاحبه ای با فارس در خصوص به سوالات زیر پاسخ گفت :

آیا مقابله با گروه‌های تروریستی بدون همکاری با جمهوری اسلامی امکان‌پذیر است؟

زرقاوی و نخستین گروه تروریستی در عراق که آیت‌الله حکیم را به شهادت رساندند از افغانستان به عراق نقل مکان کرده بودند. در نتیجه امروز حتی روسیه نیز به دلیل وجود این پدیده خطرناک، یعنی تروریسم، احساس خطر می‌کند. امروز روسیه بعنوان بزرگترین قدرت اتمی جهان همراه با کشورهای مسلمان اطراف در معرض تهدید قرار گرفته‌اند. مقابله با این خطر که به نوعی خطر و تهدید برای اروپا و آمریکا هم هست بدون همکاری با جمهوری اسلامی ایران امکان‌پذیر نیست، و همه دولت های قدرتمند و منطقه ای به این واقعیت واقف هستند و نمی‌توانند ضرورت حضور جمهوری اسلامی در مبارزه با داعش و گروههای تروریستی را نادیده بگیرند.

تردیدی وجود ندارد که با کمک جمهوری اسلامی ایران می‌شود با این خطر مقابله موثر کرد. ایران نیز باید از درخواست کشورهایی که می‌خواهند صادقانه با تروریسم مبارزه کنند، استقبال کند و بنای یک همکاری نزدیک را برای دفع این خطر و تهدید ملی و منطقه ای و جهانی پی‌ریزی کند، همانطور که تا به حال اینگونه بوده و ایران از هیچ تلاشی برای همکاری بین المللی در مبارزه با تروریسم، دریغ نکرده است.


آیا شما معتقدید در این راه باید با هر کشوری از جمله کشورهایی که خود تروریست را بوجود آوردند، همکاری کرد؟

یونسی: بدون استثناء جمهوری اسلامی ایران با هر کشوری که می‌خواهد با تروریست و تروریسم صادقانه و با حفظ منافع متقابل و برابر، مقابله کند، همکاری خواهد کرد ، حتی با کشورهایی که با ایران ناشیانه دشمنی می‌کنند. اگر اینها در مقابله با تروریسم، مصمم و صادق باشند، ما با آنان نیز حاضر هستیم همکاری کنیم همانطور که ما در مقاطعی در جنگ بالکان همکاری داشتیم.

ما می‌توانیم با هر کشوری که در مقابله با تروریست صادق باشد، همکاری کنیم. به این دلیل است که همکاری با روسیه برای مقابله با تروریسم را لازم دانسته و بر روی آن سرمایه گذاری کردیم.

*من مدافع سرسخت استفاده روسیه از پایگاه نظامی همدان هستم

با این توضیح، استفاده روسیه از پایگاه‌های نظامی همدان برای مقابله با تروریست های داعش را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حسین دهقان وزیر دفاع ایران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
سوء تفاهم در پایگاه نظامی همدان
یونسی: من این همکاری نظامی که برای مقابله با تهدید تروریسم انجام می شود را مهم و استراتژیک و لازم می‌دانم. علیرغم آنکه عده‌ای به این حرکت اعتراض داشته و عده‌ای هم آن را توجیه کردند. من مدافع سرسخت این همکاری هستم و اطمینان دارم، حرکت، حرکتی درست و صحیح بوده است. همکاری نظامی و امنیتی با یک قدرت بزرگ جهانی، برای مقابله با تهدید و تامین امنیت ملی و منطقه‌ای و منافع مشترک و امنیت مشترک، مقابله با آنها علیه دشمن مشترک، اقدامی عقلایی است و نباید ترسی از همکاری با یک ابرقدرت داشت.

احساس ترس از نزدیک شدن به روسیه، به گذشته تاریخی باز می‌گردد، یعنی ترسی تاریخی است. معنای آن این است که ما در گذشته و در مقاطعی از تاریخ سیاسی ایران؛ لطماتی خورده‌ایم و این حوادث به گذشته باز می‌گردد. روسیه امروز با روسیه دوران تزاری و شوروی متفاوت و این کشور از آن دوران گذشته و دور شده است.

اما این دلیل منطقی نیست که در شرایط کنونی که کشوری صاحب قدرت هستیم، نخواهیم برای مقابله با یک تهدید، با قدرتی مثل روسیه متحد نشویم و بی شک آن ترس اختصاص به دوران ضعف ایران داشته و امروز ایران کشوری مقتدر است که با دوران پهلوی و قاجاریه تفاوت دارد. دوران ضعیف بودن دولت های حاکم بر ایران دهها سال است که سپری شده و اما امروز ترسی از روابط امنیتی و نظامی منطقه ای نداریم زیرا که خود یک قدرت نظامی و منطقه‌ای هستیم و دلیلی برای ترس از این قبل پیمان های مقطعی و کوتاه مدت منطقه ای نداریم.

از سویی هیچ کشور دوستی هم نباید نگران حضور قدرتی مثل ایران باشد چرا که ما نه قصد اشغال و نه مخاصمه با کشوری، نداریم و در صدد انتقامجویی هم نیستیم، نه قصد جنگ با کشوری را داریم و نه در صدد انتقام هستیم. به دنبال انتقام تاریخی هم نیستیم، ما نمی‌خواهیم زخم‌های کهنه تاریخی را باز کنیم ما به آینده نگاه می‌کنیم تا امنیت منطقه را حفظ کنیم و اجازه ندهیم هیچ کشوری به کشور دیگری تجاوز کند. اجازه ندهیم هیچ گروه افراطی ایجاد و تقویت شده و امنیت منطقه را با تهدید رو به رو سازد و لذا در این جهت با ‌هر کشور ابر قدرتی که صادقانه بنای مقابله با تروریسم دارد، حاضر به همکاری و البته از موضع قدرت هستیم.

*باید با روسیه مانور نظامی برگزار کنیم

اگر چنانچه در یک مقطعی هواپیماهای روسیه با هدف مقابله با تهدید داعش، در یکی از پایگاههای نظامی ما سوختگیری کردند. این نباید به عنوان یک نقطه ضعف دیده شود بلکه باید نقطه قوت، تلقی شود. ما باید بتوانیم با همه کشورهای قدرتمندی که با ما همسو هستند در چارچوب قانون اساسی و منافع و امنیت ملی، مانور دریایی، هوایی، ‌ زمینی و همکاری نظامی داشته باشیم و پیمان نظامی ببندیم.

یعنی شما بر این اعتقادید که ایران امروز، دیگر آن ایران دوران قاجار نیست که از همکاری با قدرت‌ها هراسی داشته باشد؟

یونسی: بله! قطعا همینگونه است. ما امروز نه در داخل از کودتا یا امنیت داخلی خود هراس داریم، نه از حمله بیرونی و نه اینکه نگران قرار گرفتن در کنار یک قدرت جهانی برای مقابله با یک تهدید هستیم. البته کسانی هستند که همانند دوران گذشته تاریخی ، از اینکه ما در کنار روسیه قرار بگیریم، می‌ترسند. اما ما نباید بترسیم. روسیه دیگر آن روسیه تزاری و شوروی گذشته نیست.

*نه ایران، ایران دوران قاجار و پهلوی است و نه روسیه، روسیه تزاری و شوروی

نه ایران، ایران دوران قاجار و پهلوی است و نه روسیه، روسیه تزاری و شوروی است و نه شرایط بین المللی همانند گذشته است. اقتضائات امنیتی و نظامی به طور کلی تغییر کرده است. پس ما نباید بترسیم که با کشوری برای مقابله با یک تهدید بزرگی همکاری کنیم. ما از تجربه آنان استفاده می‌کنیم آنان نیز از تجربه ما بهره می‌بردند.

شما معتقدید ما می‌توانیم در این مقطع تاریخی با روسیه در ادامه همکاری‌هایمان مانور مشترک نظامی هم داشته باشیم؟

یونسی: بله از نظر من، وقتی بحث منافع و امنیت ملی در کار است، هیچ اشکالی حتی به مانور مشترک وارد نیست. البته مشروط به اینکه با رعایت اصول قانونی اساسی و طی مراحل قانونی آن، انجام و استراتژی آن در شورای عالی امنیت ملی تدوین و تبیین شود.

بنده به عنوان فردی که با نگاه امنیتی به پدیده ها و معادلات سیاسی منطقه نگاه می‌کنم معتقدم ما نباید بترسیم که با یک ابر قدرتی همسو، برای تضمین منافع و امنیت خودمان همکاری نظامی داشته باشیم. اتحاد نظامی داشته باشیم و پایگاه به همدیگر بدهیم و همکاری امنیتی با یکدیگر داشته باشیم. ایران امروز یک قدرت بالقوه و بالفعل منطقه‌ای است، با این اولویت که نه نگاه اشغالگرانه داریم و نه به فکر انتقام و جنگ هستیم.

ما با مردم عراق، کشوری که ۸ سال با ما جنگید و به ما حمله کرد، بدون بازگشت به گذشته دوست هستیم و از آنان و امنیت آنان و تمامیت ارضی آنان دفاع می‌کنیم. با هرگونه اقدام برای تجزیه عراق نیز به شدت مقابله می‌کنیم. از عراق حمایت می‌کنیم. توجه داشته باشید که ما امروز بیشترین معامله و مبادلات اقتصادی با مردم عراق داریم. علاوه بر آن همکاری نظامی هم داریم. می‌توانیم با همه کشورهای منطقه هم این همکاری را داشته باشیم.

کاش سعودی‌ها نیز به جای تقابل و تنش؛ به سمت اتحاد برای مقابله با تهدیدها می‌آمدند و علیه گروه‌های تروریستی و کشورهای فرامنطقه‌ای که قصد سوء نسبت به منطقه دارند. وارد همکاری مشترک می شدیم. چرا سعودی‌ها باید به اسرائیل اعتماد کنند ولی از ما بترسند! از ایرانی که خود را حامی همه مسلمانان می‌داند. گذشته ما ثابت کرده که هر جا مسلمانی باشد چه سنی و چه شیعه و مورد ظلم و بی عدالتی قرار بگیرد، از آنان دفاع می‌کنیم مگر مسلمانان بوسنی شیعه بودند؟ مگر مردم فلسطین شیعه هستند که ما ۳۷ سال است که برای دفاع از آنان هزینه می‌دهیم.

برای ما دفاع از مسلمانان بعنوان یک تکلیف دینی و انسانی و اخلاقی، مطرح است. اما متاسفانه القائات تندروهای آمریکایی‌ها و اسرائیل در ذهن برخی مسلمانان این ذهنیت را ایجاد کرده که گویی جمهوری اسلامی ایران برای مسلمانان یک خطر است.

ما برای هیچ کشور مسلمانی خطر نیستیم و با کشورهای مسلمان که با ناامنی‌ها مقابله کنند، آماده همکاری هستیم. امروز جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت، خود را در خدمت تمام کشورهای جهان اسلام قرار داده است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала