گزارش و تحلیل

کارشناس: ترکیه در جریان عملیات در سوریه باید منافع روسیه را در نظر داشته باشد

© AFP 2023 / Bulent KilicТанк турецкой армии у границы с Сирией
Танк турецкой армии у границы с Сирией - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در تارنمای ستاد کل ارتش ترکیه اعلامیه حاکی از ادامه عملیات یگان های ترکیه در جرابلوس در تاریخ 24 اوت منتشر شده است و در آن آمده است که «این عملیات با پیروی از حقوق و موازین بین‌المللی از جمله حق دفاع از خود مصرحه در ماده 51 منشور سازمان ملل متحد و مطابق قطعنامه های شورای امنیت در باره مبارزه با داعش انجام می شود».

متین گورجان کارشناس در امور امنیت مبارزه با تروریسم در مصاحبه با اسپوتنیک تأکید کرد:

«هر چند که ترکیه عملیات خوب تدارک دیده شده از لحاظ دیپلماتیک، استراتژیک و نظامی را با موفقیت انجام می‌دهد ولی این عملیات بدون تأیید روسیه امکان‌پذیر نبود. مسکو اینطور به آنکارا هشدار می‌دهد: «ما با عملیات در جرابلوس موافقت کردیم ولی حرکت به سوی منبج یا الباب یعنی تلاش تغییر دادن جابجایی واقعی نیرو ها در میدان عملیات نظامی مایه نگرانی ما خواهد بود».

Министр иностранных дел Турции Мевлют Чавушоглу - اسپوتنیک ایران
تهدیدات ترکیه برای شروع عملیات علیه کردهای سوری
به گفته این کارشناس،حالا آنکارا سه سناریوی عمل دارد و مساعدترین سناریوی عمل برایش چنان است که اگر ترکیه در جرابلوس پایگاه نظامی دائمی مانند پایگاهی در شمال موصل بسازد. در این صورت ترکیه از حق استفاده از حریم هوایی برخوردار خواهد شد و این کار برایش برتری مسلم را تأمین کرده و برتری نیرو های کردی دفاع از خود را ضعیفتر خواهد نمود. استقرار چینین پایگاهی در منطقه، توازن معیین نیرو ها را ایجاد کرده و به دسته های پراکنده ارتش آزاد سوریه امکان می‌داد که جمع شده و مواضع خود را مستحکمتر کنند. واریانت دوم — ایجاد پایگاه بدون کریدور هوایی هم ممکن بود توأم با مزایای معیین و تقویت نفوذ ترکیه در شمال سوریه باشد. و روال سوم — ایجاد ستاد کل ارتش آزاد سوریه در جرابلوس است. به نظرم ترکیه مایل است به واریانت اول جامه عمل بپوشاند».وی افزود:

«من حدس می‌زنم که آنکارا مسکو و واشنگتن را متقاعد کرده که در شمال سوریه هیچ یک از مراکزی را نگذارد که از طرف کردهای سوری عضور حزب اتحادیه دمکراتیک اداره شده باشد. این به معنای آن است که بجای اداره از یک مرکز نیروی سیاسی به اصطلاح «الگوی قفقازی»، یک سلسله مراکز معیین سیاسی دارای گروه‌های مسلح خود ایجاد شود و میان آن‌ها توازن قوا برقرار و رعایت شود. چنانکه می‌شود قضاوت کرد این اسرتراتژی جدید اعمال در شمال سوریه است. از قرار معلوم دمشق با چنین جابجایی موافق است. از این رو به نظرم دوره ارتقاء و تقویت کردهای سوری در شمال سوریه به پایان رسیده و در عوض دوره تضعیف آن‌ها دارد فرا می رسد».

Ситуация на юго-западе Алеппо - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
نماد جنگ سوریه سرنگون شد
این مخقق ترک ضمن پیشنینی حوادث در پایان گفت: سیر آتی حوادث در منطقه وابسته به استعداد های میانجیگرانه آمریکا و برخورد روسیه به این فرایند است. ترکیه در حال حاضر برتری خود را تأمین کرده ولی در اینگونه عملیات مهم این نیست که این یا آن اراضی اشغال شده باشد مهم آن است که اراضی اشغال شده در دست نگه داشته شده و نفوذ بر آن تحکیم شود.

آنکارا دارای سه نحوه عمل با در نظر داشت منافع خود است. انداز گسترده مناسبات ایران، هند و افغانستان

وزارت بازرگانی و صنایع جمهوری اسلامی افغانستان اعلام کرد که نه کمتر از 150 بازرگان افغانی برای شرکت در پیشرفت بندر تجاری چابهار ایران ابراز تمایل کردند. به گفته سخنگو مسافر کوکندی هم دولت ایرانی و هم حکومت افغانستان حاضر اند به سرمایه گذاران یاری رسانده و آن‌ها را در اجرای پروژه ها از پرداخت مالیات معاف کنند. مطبوعات افغانی نوشت: بعلاوه چندی پیش مساله واگزاری زمین برای ایجاد سرویس های لازم برای این بندر حل شده است

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала