گزارش و تحلیل

کارشناس در امور امنیت: رابطه میان متحدین ناتویی شکراب شده است

© AP Photo / Virginia MayoШтаб-квартира НАТО в Брюсселе
Штаб-квартира НАТО в Брюсселе - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سیاستمداران آلمان می‌گویند ترکیه در اراضی آلمان به «فعالیت های محرنانه بی سابقه» دست زده است. «دی ولت» با استناد به ولت ام زونتاگ نوشت: در آلمان حدود شش هزار مامور اطلاعاتی ام ای تی – سرویس ویژه ترکیه کار می‌کنند

به گزارش اشپیگل نشریه دیگر آلمانی نمایندگان ام ای تی از همتایان آلمانی خود در خواست کردند که در مورد روحانی فتح الله گولن که مقامات ترکیه او را به تلاش کودتای چندی پیش متهم کردند رسیدگی شروع کنند

الکساندر ولاسوف کارشناس روسی در امور امنیت با اسپوتنیک مصاحبه کرده و ذکر نمود که مناسبات کنونی برلین و آنکارا چندان خوب نیست. وی چنین گفت:

آگر به حوادث ماه های اخیر نگاه بیاندازیم خواهیم دید که عصبانیت متقابل میان آلمان و ترکیه رو به افزایش است. علت اول، شناسایی ملت کشی ارمنی ها از سوی آلمانی ها است که دیوانگی آقای اردوغان را بر انگیخته است. مناسبات سیاسی میان کشور ها باز هم رو براه شد ولی ته مانده ها باقی ماند. اینجوری چیز ها به این زودی از بین نمی‌روند و بخشوده نمی شوند».

به عقیده این کارشناس روس علل دیگر هم وجود دارد. وی ادامه داد:

«علت دوم این است که برلین به این خاطر بسیار عصبانی شده که ترکیه عجله ندارد که کل مفاد توافقنامه در باره حمایت اتحادیه اروپا از فراریان را اجرا کند. می‌شود گفت که مرکل کل آینده سیاسی خود را به ترازوی این مناسبات گذاشته و حالا چشمانداز او و حزبش زیر سؤال بزرگ قرار گرفته است. بعلاوه اردوغان ظن اینرا پیدا کرده که برلین و اصلاً کشور های غربی در کودتای اخیر ترکیه دست داشتند. یعنی اینکه کل این جنجال ها یک گره اختلافات است که گاه به گاه خارج می شوند».

کلاً تعقیب همدیگر زندگی روزبروز همه اعضای ناتو شده است. ولاسوف در پایان گفت:

«در حقیقت امر همه متحدین ناتویی میان خود اختلاف ها دارند و همدیگر را رصد می کنند. مثلاً آژانس اطلاعات فدرال آلمان به ان ده همواره مشغول کار مخفی علیه آنکارا است. همه ما همیشه شاهد جنجال ها در عالی ترین سطوح هستیم و حالا معلوم نیست که چه کسی به نفع کی جاسوسی کرده است یا آمریکا از آلمان و یا آلمان از آمریکا. این پراتیک معمولی متحدین ناتویی است — اعتماد داشته باش ولی چک هم کن و بدان که متحدت چه فکر دارد زیرا متحد امروزی می‌تواند فردا مخالف آشتی ناپذیر شود».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала