گزارش و تحلیل

ربات های جنگی

© AFP 2023 / Yoshikazu Tsunoربات
ربات - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ارتش عقب مانده از نظر فناوری مجبور به درگیری با ربات های بی احساسی خواهد شد.

در روسیه آزمایش جدیدترین مجموعه مین روبی « پروخود-1»  به پایان رسید.  از این مجتمع برای  ایجاد مسیر عبور  به اندازه 4 و نیم متر  برای نظامیان  در  محل های مین گذاری شده است.  خودویژگی این طرح در آن است که  سیستم کاملا  رباتی است  و از راه دور قابل کنترل است.

سیستم  خنثی سازی مین «پروخود-1»  بر اساس  دستگاه خنثی سازی مین « ب.ار.ام-3ام.آ»  ساخته شده است که آن نیز بر اساس  تانک « ت-90 — « ولادیمیر» طراحی شده است.  بدنه ماشین جدید  با پوشش  دینامیکی پوشانده شده است.

اکثر  کارشناسان  در رشته تسلیحات معتقدند که از این به بعد رباتی سازی  فناوری نظامی با شدت بیشتری گسترش خواهد یافت.ارتش روسیه نیز از  این گرایش کنونی عقب نمی ماند و  رباتی سازی  فناوری های نظامی یکی از  جهات الویت دار  تکامل نیروهای  مسلح روسیه است.  وزارت دفاع روسیه  برنامه بزرگ مقیاس « ساخت  فناوری رباتی  نظامی آینده دار  تا سال 2025» را به تصویب رسانده است.

آشکار است که  رباتی سازی وسیع  فناوری نظامی  می تواند تصورات در خصوص  انجام عملیات جنگی  را بطور ریشه ای تغییر بدهد و آن را به  مقابله  و درگیری ماشین های نظامی  کنترل از راه دور و یا  خودکار مبدل سازد. برای طراحان  فناوری نظامی  این تغییر جهت به معنای از بین رفتن بسیاری از  موانع و محدودیت های  مرتبط با  ضرورت حل و فصل  مسائلی خواهد بود  که برای دفاع از خدمه  هنگام ساخت نمونه های جدید  تکنیک آلات نظامی باید در نظر گرفته شوند.  هم اکنون با توجه به کار پهپادها می توان  دید که امکان  کار  هواپیماهای بدون سرنشین بمراتب بیشتر است.  ربات ها بر خلاف انسان خسته نمی شوند  و در محاسبات دچار اشتباه نمی شوند  و آزاد از هر گونه عیوبی  که آن را « عامل انسانی» می نامیم، هستند. بعلاوه با استفاده از ربات  می توان جان بسیاری از افراد را حفظ کرد.  همانا به این دلیل رباتی سازی تکنیک آلات نظامی تا این حد وسوسه کننده است.

 اما  با وجود نکات مثبت این ایده، نکات منفی  غیر آشکار آن نیز زیاد است.  اولا از نظر امنیتی. این سوال مطرح می شود که آیا گروه های تروریستی خواهند توانست  کنترل بر  تکنیک آلات  رباتی را با هدف استفاده از آنها برای عملیات تروریستی استفاده کنند؟ دوما  رباتی سازی  تکنیک آلات نظامی  وجود ذخیره انسانی برای  جنگ را غیر ضروری خواهد کرد  و می تواند برداشت ها در باره جنگ به عنوان آخرین روش  حل و فصل  اختلافات  را  تغییر بدهد و به این ترتیب  بطور غیر مستقیم افزایش جنگ ها در جهان را تحریک کند.

اما مهمترین مسأله در اینجا — مسأله اخلاقی است. در طول تاریخ بشریت، جنگ تصادم  دشمنان با یکدیگر  بوده است، درگیری یک گروه از مردم با گروه دیگر. توپخانه نابودی  یکدیگر را بدون  وارد شدن به جنگ تن به تن ممکن می ساخت. توسعه  رباتی سازی تکنیک آلات  نظامی ممکن است به بروز وضعیتی بیانجامد  که ارتشی که از این نظر عقب مانده تر است  مجبور به  درگیری با  ربات های بدون  احساسی بشود  که اوپراتور ها در  صدها و حتی هزاران کیلومتر دور از میدان نبرد آنها را هدایت می کنند.  چنین مقابله  نابرابر  انسان و ماشین می تواند  موازین  اخلاقی و دینی زیاد بشریت را زیر علامت سوال ببرد. عواقب اشتباهات  در محاسبات  و کار با تکنیک آلات نظامی را می توان در تجربیات آمریکا  در استفاده از پهپادها در افغانستان و پاکستان  مشاهده کرد که باعث کشته شدن  بسیاری از افراد غیر نظامی شد. این اتفاقات   نتیجه اشتباه اوپراتورهای پهپادها بود  که هیچگونه مسئولیتی در ازای  عملیات محول شده تقبل نمی کنند.

هر چه باشد، رباتی سازی  یک فرایند ناچار  و بخشی از تغییرات  جهانی است که جهان کنونی  تحت تأثیر پیشرفت علمی- فنی با آن روبروست. کشورهایی که سعی می کنند تمامیت ارضی خود را  حفظ کنند  نمی توانند از توسعه  و تکامل انواع جدید تکنیک آلات نظامی  خودداری ورزند.  اما در راه توسعه  نظامی- فنی باید  خطرات و چالش هایی که به همراه دارد در نظر گرفته شوند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала