گزارش و تحلیل

کارشناس: عدم اعتماد ایران به روسیه، میراث جنگ سرد

© AP Photo / WarfareWW In this photo taken on Monday, Aug. 15, 2016, a Russian Tu-22M3 bomber stands on the tarmac while another plane lands at an air base near Hamedan, Iran.
In this photo taken on Monday, Aug. 15, 2016, a Russian Tu-22M3 bomber stands on the tarmac while another plane lands at an air base near Hamedan, Iran. - اسپوتنیک ایران
اشتراک
این روز ها بحث‌ها پیرامون کاربرد فرودگاه همدان ایران از طرف روسیه فروکش کردند. ولی سؤال‌ها باقی ماندند. چرا روسیه همانطوریکه به نظر رسید آن فرودگاه را عجولانه ترک کرده و آیا به آن باز خواهد گشت؟ چه کسانی از در این داستان مزایای سیاسی بدست آورند؟

اسپوتنیک سعی کرد به این سؤال‌ها پاسخ دهد و به یک کارشناس نظامی مراجعه کرد

«ولادیسلاو شوریگین» محقق کلوپ فکری «ایزبورسک» است که مسایل سیاست داخلی و خارجی روسیه را مطالعه می کند. وی همچنین معاون سردبیر روزنامه روسی «زاوترا» می‌باشد و بدون رو در بایستی با اسپوتنیک مصاحبه کرده و نظرهای خوشبینانه را مطرح کرده چنین گفت:

Первое совещание спикеров парламентов стран Евразии - اسپوتنیک ایران
لاریجانی: پروازهای هواپیماهای روسیه از همدان متوقف نشده
«مناظره‌ای که در جامعه ایرانی و دیگر جوامع حول استفاده از پایگاه همدان جریان دارد نشان دهنده طیف وسیع دیدگاه‌ها در خصوص این موضوع است. باید فهمید که در ایران تا حالا هم عدم اعتماد به روسیه به عنوان میراث «جنگ سرد» تا درجه‌ای حفظ شده است. ما به یاد داریم که ایرانی‌ها در زمان خود آمریکا را «شیطان بزرگ» و شوروی را «شیطان کوچک» می نامیدند. از این رو افکار دوران گذشته و یک تعداد بیم و هراس ها هنوز هم در ایران باقی‌مانده است. طبعا ایران در این رابطه دارای موضع مستقل خود می‌باشد و هر گز اراضی خود را بعنوان پایگاه در اختیار هیچ کشور خارجی نگذاشته بود».

به عقیده این کارشناس «نارضایتی» حسین دهقان وزیر دفاع ایران عبث و بیهوده است. شوریگین ادامه داد:

«برای همه روشن است که روسیه قصد ندارد در ایران پایگاه هوایی تمام‌عیار خود را مستقر کند. این هدف وجود ندارد. ما با ایران دارای هدف مشترک دیگری می باشیم و آن مبارزه با تروریسم و دقیقتر گفته شود با انترناسیونال تروریستی است که حالا سوریه را در بر گرفته و قلع و قمع ایران شیعه و مبارزه با روسیه و جدایی مناطق اسلامی از ترکیب آن را هدف خود قرار داده است.از این رو این مساله ما را با ایران متحد می‌کند و ما بعنوان شریک در قالب این مبارزه اطلاعات مبادله می‌کنیم و از هم دیگر حمایت می نمایم. ایران به ما اراضی خود را برای استقرار موقت واگزار کرد. می‌شود این جریان را به یاد آورد که در زمان جنگ جهانی دوم هواپیما های آمریکا و انگلیس پس از بمباران آلمان در فرودگاه های شوروی در ناحیه پولتاوا به زمین می نشستند. این تقریباً همان داستان است».

شوریگین اعتراف کرد که به سر و صدا پیرامون پایگاه همدان «با آرامش کامل» می نگرد زیرا او می‌داند که پشت سر آن چه کسی قرار دارد. او چنین توضیح داد:

«همانا آمریکایی ها و نزدیکترین متحدینشان این سر و صدا را تحریک می‌کنند و سپس رسانه‌های نزدیک به تروریست های اسلامگرا بر این اعمال می افزایند که برقراری شکاف میان روسیه و ایران برایشان به معنای رسیدن به پیروزی مهم راهبردی است. از این رو من توصیه می‌دهم که به این حادثه مطابق یک ضرب‌المثل قدیم برخورد شود که حاکی است: «سگ ها عو عو کنند، کاروان به پیش می رود».

In this photo taken on Monday, Aug. 15, 2016, A Russian Tu-22M3 bomber stands on the tarmac at an air base near Hamedan, Iran. - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
دلیل اعلام توقف عملیات روسیه از نوژه
به عقیده این کارشناس روس، نیروی هوافضای روسیه می‌تواند به باند پرواز فرود گاه های ایرانی باز گردند. شوریگین گفت:

«تأکید می‌کنم که در این صورت موضوع سر واگزاری پایگاه نیست. هیچ‌کس در ایران آنرا به ما نخواهد داد. منظور واگزاری موقت فرودگاه کمکی در اختیار روسیه برای وارد کردن راحت ضربات است. پایگاه هوایی یک ساختار نظامی دیگر کشور و خارج از قوانین کشور میزبان است ولی در مورد روسیه همه چیز کاملاً زیر چتر قوانین ایرانی است. ولی اگر موقعیت ایجاب کند من شک ندارم که ایران در آینده فرودگاه های کمکی را در اختیار ما خواهد گذاشت زیرا جنگنده های روسی در‌واقع با پروازهای جنگی راه را برای جنبش جزب الله لبنان وابسنه به ایران هموار می کند. حزب الله همراه با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه نبرد می کند. ما در‌واقع کار مشترکی را انجام می دهیم».

لازم به یادآوری است که ایران از این لحاظ جذابیت دارد که در این کشور برای عملیات نظامی هوایی شبکه ای از 100 فرودگاه و زمین پرواز و سیستم نسبتاً مدرن اداره هواپیما ها و مجموعه رادار ها وجود دارد. از میان 17 پایگاه هوایی تاکتیکی موجود در ایران برای نیروی هوافضای روسیه پایگاه های موجود در غرب آن کشور ممکن است اهمیت داشته باشند آن‌ها به جز همدان در تهران، تبریز، دزفول، امیدیه و اصفهان قرار دارند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала