گزارش و تحلیل

سلفی مهلک

© REUTERS / Dylan Martinezسلفی ورزشکاران کره شمالی و جنوبی
سلفی ورزشکاران کره شمالی و جنوبی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عکس عادی دو ورزشکار می تواند مبدل به « سلفی مهلک»بشود.

کره شمالی و جنوبی را خیلی چیزها با وجود  نزدیکی ارضی و قومی، از هم جدا می سازد.  اما بازی های المپیک  در ریو د ژانیرو مسبب اتفاقی شد که  سالهاست سیاستمداران قدرت انجام آن را ندارند. بازی های المپیک، امکان آن را برای دو ورزشکار از کره  شمالی — خون جون یون و لی لیت جون از کره جنوبی فراهم کرد تا  در مسابقات یکدیگر را ملاقات کنند  و  باهم دوست بشوند و یک سلفی یادگاری بگیرند.  عکسی که آنها گرفتند در  بسیاری از رسانه های جهان و شبکه های اجتماعی منتشر شد.

اما به نوشته روزنامه « دیلی استار»  عکسی که در نظر اول یک عکس ساده است ممکن است مجازات سنگینی برای ورزشکار کره شمالی پس از بازگشت به کره در برداشته باشد، حتی تیرباران. مطابق با  اطلاعات نشریه،  در کره شمالی، برقراری مناسبات دوستانه با ملت کره جنوبی  به معنای خیانت به وطن است.  مقامات کره شمالی می توانند این عکس را به عنوان  خیانت به وطن تلقی کنند که جزای آن  مرگ است.

کنستانتین آسمولوف  متخصص مرکز پژوهش های  کره  انستیتوی خاور دور آکادمی علوم روسیه  در مصاحبه با « سپوتنیک» به تفسیر  مقاله «دیلی استار» پرداخت.

—  روزنامه مشهور « دیلی استار»  این مقاله بی اساس را برای جلب هرچه بیشتر خوانندگان  منتشر کرده است. موضوع مقاله  یک موضوع آشکارا احمقانه ای است  که به درد  خوانندگان غربی می خورد که حاضرند هر نوع  مزخرفات در باره کره شمالی را  باور کنند. آنها خبر اعدام  چان سون تخ یکی از  مقامات عالیرتبه کره شمالی را باور کردند که به علت غذا دادن به سگ اجرا شده بود. موضوع اعدام احتمالی  دختر بیچاره  کره شمالی نیز از همین سری خبرهاست. البته کره شمالی برای جهانیان یک کشور بسته است، ولی چنین تماس هایی با  شهروندان کره جنوبی هیچگونه خطری در برندارد.  کافیست گفته شود که  از زمان  انتشار این عکس مدتی گذشته است و اگر کره شمالی تا حدی که روزنامه «دیلی استار»  توصیف می کند، سختگیر بود، ورزشکار کره شمالی را بلافاصله به  وطن فرا می خواند.  اما این اتفاق رخ نداد.

 اما هر چند  عجیب  به نظر خواهد رسید، احتمال دارد که  ورزشکار کره جنوبی با خطر  تنبیه روبرو شود.

—  در کره جنوبی، قانون  امنیت ملی وجود دارد که در ازای  تماس های  خودسرانه با  شهروندان کره شمالی مجازات های سنگینی را  مقرر می کند.  از اینرو معلوم نیست کدام یک از ورزشکاران پس از بازگشت به وطن بیشتر تنبیه خواهد شد: ورزشکار کره شمالی و یا کره جنوبی که در دوستی با ورزشکار کره شمالی شجاعت بخرج داد.  اگر باور نمی کنید، می توانید با متن  قانون کره جنوبی  در باره امنیت ملی  به زبان انگلیسی  در اینترنت آشنا بشوید.  در آنجا بطور مشخص نوشته شده است که در ازای  تماس  و عکس گرفتن با  شهروندان کره شمالی ، چه مجازاتی در انتظار شخص است.

—  کل این ماجرا در باره پیامد « سلفی مهلک» برای  ورزشکار جوان کره شمالی  و اعدام وحشتناک  پدر بزرگ کیم چم این در ازای غذا دادن به سگی گرسنه،  بدون شک نتیجه  کمبود اخبار دریافتی  از کره شمالی است.  کره شمالی بتدریج  از حالت یک کشور « افسانه ای و مرموز »  برخوردار می شود که در آنجا انجام هر کاری ممکن است. رسانه های اینترنتی  هر نوع خبر خیالی و غیر موثقی را براحتی در باره آن کشور منتشر می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала