گزارش و تحلیل

ژنرال فرانسوی: مطمئن هستم که نظامیان بشراسد سلاح شیمی ندارد

© AFP 2023 / Mike NelsonМорская пехота США в противогазах на учениях в Калифорнии
Морская пехота США в противогазах на учениях в Калифорнии - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حملات شیمیایی درغوطه، یکی از مبهمترین قسمت جنگ سوریه که در حومه شهر دمشق در تاریخ 21 اوت 2013 رخ داده است می باشد. طبق داده های بازرسی سازمان ملل، چند موشک با کلاهک های حاوی گاز زرین به طرف مناطق مسکونی پرتاب شده بود. مطابق گزارش گوناگون، تعداد قربانیان این حمله از 281 تا 1721 نفر تخمین زده می شود که اکثر قربانیان این فاجعه اطفال می باشند.

هنوز اطلاعات موثق مبنی بر آن که کدام طرف مناقشه مسئول این جنایت هست، در دست نیست. امروز فقط خود مورد حمله تأیید شده است. همزمان، کارشناسان سازمان ملل از بعضی جزیات فنی این حمله پرده برداشتند.
موضع رسمی در زمان حمله که در ماه فوریه 2014 صورت گرفته بود، خوب بازتاب شده است. لوران فابیئوس، وزیر امور خارجه در جواب به سوئال یک خبرنگار بیطرف تأکید می کرد که سلاح شیمیایی توسط نظامیان بشر اسد استعمال شده بود. نظر مزبور خلاف نتایج گزارش دانشکده تکنولوژی ماساچوسِتس آمریکا که ماه پیش نشر شده بود می باشد.
بشار الجعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل اظهار کرد که "استعمال سلاح شیمیایی در حومه دمشق می بایست مانع دیدار آکه سِلسترِوم، رئییس گروه بازرسان سازمان ملل در امور سلاح شیمیایی از حلب می شد چونکه فرانسه می دانست، کدام طرف از سلاح شیمیای در حلب کار گرفت".
فرانسوئا دِلاتر، رئیس هیئت دائمی فرانسه در سازمان ملل، این اتهامات را پوچ و خالی عنوان کرد.
تا اواخر ماه اوت 2016 کارشناسان کومیسیون مشترک بازرسی (Jojnt Investigative Mechanism) که به دستور سازمان ملل مصروف بررسی و تحقیق حملات شیمیایی می باشند، باید نتایج تحقیقات خود را نشر نماید.


ژان- ونسان بریسه، ژنرال هوانوردی فرانسه و کارشناس در امور دفاعی و روابط بین المللی در مصاحبه با اسپوتنیک شرایط را چنین تفسیر کرد: 


"نمی خواهم فکر کنم که دستگاه سرویس فرانسه کدام ارتباط به این عملیات استعمال سلاح شیمیایی دارد و حتی راجع به تأکید بر آنکه بشار اسد این سلاح را در غوطه به کار برد. طبق اطلاعات موجود، این سلاح توسط کارشناسان سازمان ملل بازرسی شده و فاش گردیده است که سلاح در مناطقی که نظامیان اسد به هیچ وجع نمی توانستند نفوذ کند استعمال شده بود. علاوه از این عکس و تصویری توسط آنها یی که بر تأکید پرتاب این موشکها توسط نظامیان اسد پا فشاری می کند، اثبات می گردد که موشک ها را اشخاص غیرنظامی پرتاب نمودند. من پیوسته تردید و دو دلی راجع به منشاء این حملات در غوطه بودم. به خصوص در ارتباط با موارد فنی، چون خودم تجربه کافی در امور پرتاب موشک و کار گیری از آن دارم. با این حال دولت فرانسه چند خبر نشر کرد، ولی اطلاعات، امتیاز سیاستمداران هست، حتی اگر آنها، احتمالاً بر خود حق دادند از طرف دستگاه سرویس ابراز نظر کند".


ژنرال فرانسوی خاطر نشان کرد که صد در صد در وقوع حادثه مطمئن نیست. وی به تفسیر خود ادامه داده می گوید: 


"مطمئناً چیزی گفتن مشکل است چون طیف موارد پشت سر هم به وقوع پیوست. من شخصاً یقین اخلاقی دارم که در غوطه سلاح شیمیایی توسط نظامیان بشار اسد استعمال نشده بود. از دید انسانی من این اطمینان را دارم.
با این حال، ژنرال فرانسوی نظر خود را جمع بندی کرده می گوید:" اگر از زوایای دیگر نگاه کنیم، من اطمینانی راجع به آنکه روی داده است ندارم. به نظرم می رسد، تا مدارک در دست نباشد، اطمینان حاصل کردن مشکل است".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала