گزارش و تحلیل

محقق در باره تصمیم دادگاه عالی ورزش: حکمیت بدون اثبات جرم عجیب به نظر می‌رسد

© Sputnik / Anton Denisovحمایت سراسر جهان از تیم ملی روسیه که از پارالمپیک ریو حذف شده
حمایت سراسر جهان از تیم ملی روسیه که از پارالمپیک ریو حذف شده - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دادگاه عالی ورزش اجازه نداد که ورزشکاران پارالیپیک روسیه در بازی‌های پارالیپیک ریو دو ژانیرو – 2016 که از 7 تا 18 سپتامبر بر گزار می‌شوند شرکت کنند.

این دادگاه شکایت روسیه نسبت به تصمیم کمیته بین‌المللی المپیک مبنی بر برکناری ورزشکاران از بازی‌ها را رد کرد.

کمیسیون مستقل وادا — سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ به رهبری ریچارد مک لارن  18 ژوئیه اعلام کرد که گویا در روسیه سیستم دولتی دوپینگ معمول بود. در گزارش آن گفته شد که در سال‌های 2012- 2015 در روسیه 35 تست  مثبت دوپینگ ورزشکاران پارالیمپیک بی اثر ناپدید شد.

وادا پس از این به کمیته بین‌المللی المپیک توصیه کرد که ورزشکاران روسیه را از شرکت در بازی‌های پارالیمپیک ریو 2016 برکنار کند. این کمیته 7 اوت دستور وادا را پذیرفت. کمیته  پارالیمپیک روسیه به دادگاه عالی ورزش  شکایت کرد.

روسیه تصمیمگیری کمیته بین‌المللی المپیک را پست، رذیلانه و بی رحمانه  توصیف کرد. به اطلاع کمیته ملی پارالیمپیک روسیه هیچ یک از ورزشکارانی که اسامیشان در لیست مک لارن قرار داشت وارد تیم منتخب روسیه در پارالیمپیک — 2016 نشدند. 

«ایلیا سولنتسف» رئیس انستیتوی پژوهش های استراتژیک ورزشی در دانشگاه اقتصادی مسکو به نام پلخانوف تصمیمگیری در خصوص ورزشکاران پارالیمپیک روسیه را بسیار مشکوک دانسته چنین گفت:

«راستش من از همان ابتدا توقعات خوبی نداشتم زیرا پیشتر هم موضع سختی اعلام شده بود که شدید تر از موضع در مورد تیم اساسی ما در المپیک ریو بود. و این تصمیمگیری همین موضع را تأیید کرده است. آن‌ها نتوانستند از گزارش وادا علیه تیم اساسی ما استفاده کنند و آنرا بر ضد تیم پارالیمپیک روسیه بکار بردند. این تصمیمگیری واقعاً انسان را به شک می اندازد». این کارشناس روس در ادامه گفت:

«ما به غیر از گزارش کذایی وادا هیچ مدارک جرم را ندیدیم. این تعجب‌آور است. من می‌توانم این وضع را طوری توضیح دهم که این مدارک فقط در رسانه‌ها به چاپ نمی‌رسد ولی در دادگاه باید ارائه شوند در غیر این صورت کل منطق خدشه دار می شود».

به عقیده این صاحبنظر الان بعید است که دادن شکایت مربوطه به دادگاه عالی ورزش ثمری ببار آورد. این کارشناس ورزشی گفت:

«من حاضر نیستم این مساله را از نقطه نظر حقوقی مورد تفسیر قرار دهم زیرا موقعیت مطابق سناریوی منحصر به فرد پیشرفت می‌کند و نمی‌دانم به کدام مراجع اصافی می‌توان مراجعه کرد. چیز هایی رخ می‌دهند که سابقه نداشتند و حالا یک سابقه غمگین بوجود می آید. وقت برای شکایت خیلی اندک است. بعلاوه موضع بسیار سخت طرف مقابل باقی‌مانده است. از این رو من پایه‌ای برای تغییر و بهبودی موقعیت را نمی بینم».

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала