گزارش و تحلیل

یک عقیده: خطر تجزیه بر ترکیه سایه افکنده است

© AFP 2016/ DELIL SOULEIMANAlaya YPG
Alaya YPG - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تفسیرگر سیاسی حسنی محلی در باره موقعیت در شهر حسکه سوریه که در آنجا زد و خورد ها میان یگان های مدافع خلق کردها – ی پ گ و ارتش سوریه ادامه دارد با اسپوتنیک مصاحبه کرد.

به عقیده روزنانه نگار حسنی محلی، ایالات متحده که از نزدیک شدن ترکیه با روسیه و ایران در مساله حل و فصل سوریه نگران شد تصمیم گرفت کاری کند تا متحدینش در منطقه یعنی کردهای ی پ گ که هسته «نیرو های دمکراتیک سوریه» را تشکیل می‌دهند فعالتر شوند. درجه قاطعیت آنکارا در ایجاد اتحاد با مسکو و تهران پس از بازدید های عنقریب جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا از آنکارا و اردوغان رئیس جمهور ترکیه  از ایران در این هفته معلوم خواهد گردید. محلی در این رابطه گفت:

«ایالات متحده آمریکا که کرد های حسکه را در جای اول قرار می‌دهد برای جلوگیری از سستی ناگزیر خود در صورت تشکیل اتحاد سه گانه ترکیه، روسیه، ایران دست به اقدام های سبقتی می زند».

این روزنامه‌نگار تأکید کرد که روسیه و ایران تا به حال بعنوان طرف‌های ضامن مناسبات دوستانه میان کردهای سوری عضو حزب اتحاد دمکراتیک و دمشق رسمی عمل کرده بودند. وی اشاره کرد: حزب اتحاد دمکراتیک در مساله همکاری به آمریکا اولویت داد و مرتکب اشتباه تاریخی شد. اگر کردهای سوری این حزب و ی پ گ می‌خواهند برای تشکیل   دولت خود از موقعیت پدید آمده استفاده کنند این به معنای آن است که آن‌ها برای  منفی ترین سناریوی سیر حوادث حاضر و آماده اند. تاریخ اینگونه حوادث را بیاد دارد. آمریکایی ها هی تکرار می‌کنند که برای سوریه «طرح بی» را تهیه کردند. ممکن است که این همان طرح باشد. من بیم آن دارم که آمریکا می‌خواهد پای کرد ها را به یک خونریزی مقیاسی بکشاند».

محلی به سؤالی در این باره که آیا طوری نخواهد شد که کل تیر ها به آنکارا انداخته خواهد شد که مایل است در مورد مساله سوریه با تهران و مسکو به توافق برسد چنین جواب داد:

«در حقیقت امر همانا ترکیه هدف غرب در «بازی‌های بزرگش» از جمله در قضیه کردها است. در سوریه 3 میلیون کرد، در عراق 8 میلیون و اما در ترکیه 15- 20 میلیون کرد سکونت دارند. از سوی دیگر ترکیه مورد نشانه گیری اسلامگرایان قرار گرفته است. حزب حاکم ترکیه از سخنان اسلامگرایانه استفاده می‌کند که آ«ها را در 5 سال همکاری با گروه‌های متفاوت اسلامگرا در چارچوب «بهار عربی» گرفته است. در حال حاضر ترکیه در وضعیت بسیار دشواری قرار دارد».

این روزنامه‌نگار در پایان ابراز نگرانی کرد که ترکیه ریسک دارد بطور نهایی تجزیه شود. او گفت: «اگر در حسکه بی نظمی های گسترده شروع شده و جنگنده های سوریه 5 هزار نفر از ساکنان را بکشند چه کسانی بتوانند در این اراضی نظم و آرامش را تأمین کنند؟ اگر حزب کارگران کردستان قیام کند و از مردم هم به قیام دعوت کند چه کسی قادر باشد این موج نارضایتی ها را متوقف کند و با عراق چه خواهد شد؟ این حوادث پیشتر هم در منظقه رخ داده بود. کافی است سیر حوادث عراق پس از ورود آمریکا به آنجا را بیاد بیاوریم. ولی چه کس این را بیاد می آورد. اگر این جریان در سوریه و ترکیه تکرار شود مایه نگرانی کسی نیست. لا اقل غرب اصلاً نگران نیست».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала