عادی سازی مناسبات گرجستان و روسیه

© Sputnik / Aleksey Nikolskyiنینو بورجانادزه رهبر حزب اپوزیسیون « جنبش دمکراتیک – گرجستان واحد»
نینو بورجانادزه  رهبر حزب اپوزیسیون « جنبش دمکراتیک – گرجستان واحد» - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روحیات یوروآتلانتیکی در گرجستان قوی تر است.

نینو بورجانادزه  رهبر حزب اپوزیسیون « جنبش دمکراتیک — گرجستان واحد» و سخنگوی سابق  مجلس گرجستان  پس از بازگشت از مسکو  اهمیت دیدار با سیاستمداران روسیه را  تأیید نمود و اعلام کرد مساعی خود را جهت برگزاری دیدار  بین دو کشور درعالی ترین سطح به انجام خواهد رساند.

 سرگی ناریشکین  رئیس دومای کشوری روسیه  با بورجانادزه در مسکو ملاقات نمود. در جریان این دیدار  وضعیت کنونی و دورنمای  تکامل و توسعه  مناسبات دو جانبه  روسیه و گرجستان و اوضاع در دریای سیاه و قفقاز جنوبی  بررسی شد.

گرجستان  مناسبات دیپلماتیک با روسیه را در جواب به برسمیت شناخته شدن  استقلال آبخازی و اوستیای جنوبی از سوی مسکو  در ماه اوت سال 2008 میلادی، قطع کرد.اعضای  دولت جدید گرجستان  که در انتخابات  اکتبر سال 2012   به قدرت رسیدند،  عادی سازی مناسبات با فدراسیون روسیه را یکی از  مهمترین اولویت های  سیاست خارجی خود اعلام کردند.  در عین حال،  مقامات گرجستان  اعلام می کنند که از  موضع تمامیت ارضی  عقب نشینی نخواهند کرد.

کنستانتین تاسیتس  کارمند ارشد علمی کرسی  تحقیقات قفقاز انستیتوی  پژوهش های استراتژیک  روسیه در مصاحبه با رادیو « سپوتنیک» در این خصوص گفت: عادی سازی مناسبات با روسیه ، یکی از شعارهای اصلی  جنبش نینو بورجانادزه است و بدین منظور گام های مهمی برمی دارد.  سخنان وی گواه آن است که در جامعه گرجی  خواهان عادی سازی مناسبات با  روسیه  هستند. جامعه گرجی می خواهد گرجستان  یک کشور بیطرف باشد و  سیاست چند جانبه خود را پیاده کند و  فقط طرفدار غرب نباشد».

 اما به گفته کارشناس  روسیه، چنین  روحیاتی هنوز در گرجستان  از موضع برتر برخوردار نیستند.

—   در آینده نزدیک بعید است در گرجستان قانونی  در خصوص مقام « غیربلوکی»  به تصویب برسد. جهت یوروآتلانتیک  بهر حال قوی تر است. گوناگونی  روحیات در داخل کشور گواه این امر است.  اما اگر حساب روی غرب به نتیجه دلخواه  نرسد، احتمال  تغییر روحیات ساکنان وجود دارد.  در اینصورت  نیروهای سیاسی مانند  حزب بورجانادزه  و احزاب وطنپرستانه وزین تر خواهند شد و  احتمال تغییر سیاست داخلی  و خارجی کشور   وجود خواهد داشت».

گرجستان  برای برگزاری گفتگو در سطح عالی باید گام های مشخصی بردارد.

—  گرجستان بیشتر در عادی سازی مناسبات با روسیه ذینفع است و اگر  برنامه مربوطه ارائه شود، روسیه از آن حمایت خواهد کرد.  رئیس جمهور روسیه  در این خصوص گفت: اگر ابتکار مشخصی مطرح شود و در دستور روز به بحث گذاشته شود ، هیچگونه مسأله ای در اجرای آن بروز نخواهد کرد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала