گزارش و تحلیل

لیزرهای پرنده

© Photo / Vitaly V. Kuzminسیستم لیزری
سیستم لیزری - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پیشرفت روسیه در ساخت « لیزرهای پرنده» چشمگیر است.

یوری بوریسوف معاون وزیر دفاع روسیه اعلام نمود که  نیروهای مسلح روسیه  نمونه های سلاح لیزری را دریافت کرده است.  وی در سخنرانی در مراسم باشکوه به مناسبت 70-مین سالگرد مرکز فدرال اتمی روسیه — انستیتوی علمی پژوهشی  فیزیک تجربی روسیه — از این موضوع صحبت کرد. معاون وزیر متذکر شد که  تسلیحات ساخته شده بر اساس  اصول جدید فیزیکی  نه تجربی بلکه یک سلاح واقعی شده است.

این نوع تسلیحات  جهت آینده دار  تکامل تسلیحات است. روسیه در این عرصه به موفقیت های چشمگیری  دست یافته است.

ایگور کوروتنکو کارشناس نظامی و سردبیر مجله « دفاع ملی» در مصاحبه با خبرنگار « سپوتنیک»  در این خصوص گفت: بطور کلی طراحی بطور موفقیت آمیز جریان دارد. کارها در این عرصه  بر اساس  پایه های علمی — فنی شکل گرفته طی چند دهه اخیر، پیاده می شود. بطور کلی  تسلیحات  ساخته شده بر اساس  اصول جدید فیزیکی ، از آینده خوبی برخوردارند  هر چند  یک جهت گرانقیمت  در رشد و توسعه  تسلیحات و فناوری نظامی است.  در آمریکا نیز با شدت تمام  به طراحی لیزرهای هواپایه مشغول هستند.  البته در آمریکا هدف ساخت اینگونه سلاح  را  زدن موشک های  بالستیکی بین قاره ای که بسوی آمریکا شلیک شده باشند تشکیل می دهد. فایده « لیزرهای پرنده» ما بیشتر است، از اینرو روسیه با گام های بزرگی  به پیش می رود.  در آمریکا فعلا  نتوانستند به نتایج دلخواه در این عرصه برسند».

به گفته کارشناس روسیه،  در سال های نزدیک، روسیه به نمونه های بحد کافی جالب  سلاح لیزری مسلح خواهد شد.

—  هم اکنون به این نکته توجه نشان می دهیم که از لیزر می توان برای حل و فصل یکسری از مسائل  مرتبط با  تخریب  دستگاهها استفاده کرد.  به عنوان مثال، سیستم های  اوپتیکی — الکترونی یکی از تجهیزات هر گونه سلاحی و  فناوری نظامی  ماهواره ها، کشتی ها و دیگر تأسیسات است.  با کمک پرتوی لیزری می توان  این وسایل را از کار انداخت. از سلاح لیزری می توان برای  نابودی پهپادها استفاده کرد. لیزر قوی می تواند درهوا پهپاد را  دو تکه کند و یا مانع از فعالیت شناسایی آن شود.  در این عرصه نیز می توان  نمونه های جالب  سلاح لیزری را تولید کرد و به آن مسلح شد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала