نخستین مسجد در جهان که هوا را تصفیه می کند در ایران قرار دارد!

© Fotolia / NikhgПолумесяц на шпиле мечети
Полумесяц на шпиле мечети - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در ضلع شرقی میدان هفت ‌تیر، مسجدی با یک معماری مدرن توجه ما را به خود جلب می‌کند؛ مسجدالجواد(ع) که از مساجد مدرن ایران نامگذاری شده است.

به گزارش بازار خبر، عبد الله چنگیزی با اشاره به رنگ آمیزی بنای مسجدالجواد (ع) تهران با رنگ تصفیه‌کننده هوا گفت: این بنای ارزشمند در یکی از کانون‌های اصلی آلودگی هوای تهران یعنی میدان هفت‌تیر واقع شده ‌است که از این پس به‌ عنوان نخستین مسجد در جهان که رنگ بنای آن قابلیت تصفیه‌ هوا را دارد شناخته می‌شود.
وی با اشاره به ویژگی های رنگ تصفیه‌کننده هوا، افزود: خواص خود تمیزشوندگی و افزایش طول عمر نمای ساختمان از ویژگی های این رنگ منحصر به فرد است که در سال‌های اخیر بر اساس تکنولوژی خاص در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و به همت مدیریت شهری آن ها تولید شده است.

این عضو هیئت امنای مسجد الجواد(ع) اظهار کرد: «ناکسوت» نخستین رنگ تصفیه‌کننده هوا در جهان است که حاصل تحقیقات گسترده با نام «پیکادا» در اتحادیه اروپا بوده است و به معنی به‌ کارگیری پوشش‌های نوآورانه فتوکاتالیستی برای سنجش میزان آلودگی زدایی است. این محصول از نوع محصولات فتوکاتالیست است که با انرژی ماورای‌بنفش فعال شده و ذرات اکسیدهای نیتروژن‌دار موجود در هوا و مواد آلی فرار را به مواد بی‌ضرر تبدیل می‌کند. از این تکنولوژی در پروژه‌های گوناگون شهری کشورهای دیگر بارها استفاده شده است.
چنگیزی گفت: نخستین بیمارستان تصفیه‌کننده هوا در شهر مکزیکوسیتی یا نخستین کلیسا با قابلیت تصفیه هوا و نمای خودشوینده در ایتالیا نیز در زمره این پروژه‌ها هستند و در همین راستا در کشور ایران و یکی از آلوده‌ترین نقاط پایتخت، مسجد تاریخی و ارزشمند الجواد به این سلاح نوین رنگ‌های هوشمند تصفیه‌کننده هوا مجهز شد.
مسجد الجواد(ع)در میدان هفت تیر تهران قرار دارد. مسجد الجواد(ع) به عنوان اولین مسجد مدرن ایرانی نامگذاری شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала