هایپرلوپ سریع السیر

© AP Photo / John Locherآزمایش هایپرلوپ فراصوت در لاس وگاس
آزمایش هایپرلوپ فراصوت در لاس وگاس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روس ها اولین مسافران هایپرلوپ فراصوت خواهند شد.

اواخر سال 2016، قرار است در مسکو مقدمات طرح قطار سریع السیر هایپرلوپ آغاز شود. ایده هایپرلوپ  به ایلان ماسک مهندس  و  و کارفرمای  مشهور آمریکایی تعلق دارد. از آنجا که جمعیت پایتخت روسیه  بیش از 12 میلیون نفر است ، مقامات شهری  به این نتیجه رسیدند که وجود چنین  وسیله نقلیه ای برای شهر بزرگ مسکو ضروری است. ضیاء الدین محمدوف سرمایه دار بزرگ روسیه و رئیس شورای مدیران  گروه شرکت ها  به نام « سوما»  سرمایه گذار این پروژه است. هم اکنون  شرکت وی و دولت مسکو در حال مطالعه  ساخت هایپرلوپ  برای اتصال مرکز شهر با « مسکوی نو» و فرودگاه های مسکو  هستند.

ضیاء الدین محمدوف در این خصوص گفت: «ما موافقت نامه ای با دولت مسکو در باره ساخت چند مسیر به امضا رساندیم. این مسیرها برای  اجرای این طرح فنی  در ماه دسامبر  سال جاری آزمایش خواهند شد.  اما مسکو فقط یکی از نقاط اجرای این ایده است.  بزرگترین ایده  با مسیر حمل و نقل بار مرتبط است- کریدور « شمال — جنوب»، یعنی مسیری در شمال — غرب جنوب روسیه در امتداد خاک  روسیه، ایران، پاکستان و هند. دومین مسیر بزرگ — چین و اروپاست  که از قزاقستان و روسیه خواهد گذشت.  این دو پروژه  پروژه های اولویت دار برای ما هستند…»

هم اکنون گروه شرکت های « سوما»  همراه با انستیتوهای علمی در حال آنالیز و بررسی  سودمندی فنی و اقتصادی  کاربرد تکنولوژی هایپرلوپ در بخش 70 کیلومتری  از مرکز گمرکی — لجستیکی « خانچون» چین  به بندر دریایی « زاروبین» در خاور دور روسیه است. این برنامه با هدف استفاده از فناوری جدید در قالب پروژه  چینی « راه جدید ابریشم» انجام می شود  که جهت تنوع  مسیرهای تجاری به اروپا از طریق روسیه و آسیای مرکزی پیشنهاد می گردد.  در این اواخر چین نیز به  بحث در باره  این پروژه پیوست.  به گفته ماکسیم سوکولوف، وزیر راه و ترابری روسیه و رئیس دوم کمیسیون روسیه —چین، در صورت تصویب این پروژه،  صندوق مشترک سرمایه گذاری روسیه و چین نیز ممکن است به سرمایه گذاری در این پروژه بپیوندد.

اولین آزمایش هایپرلوپ در بیابان « نوادا» در ماه مه سال جاری انجام شد.  هم اکنون باید نوع اولیه کاربردی این سیستم با  با کپسول های مگنتی قطارها و لوله خلاء ساخته شود. مهمترین نکته  با امنیت و راحتی مسافران مرتبط است.  در این خصوص، عقاید متفاوتی از طرف متخصصان ابراز می شود.  مخالفان، مشکلات فنی در خصوص این پروژه را عنوان می کنند  و معتقدند که استقامت چنین ساختاری نمی تواند  زیاد باشد. در این رابطه فشار زیاد بر زیر ساخت و تأثیر عوامل خارجی را عنوان می شود.  از بین رفتن ناگهانی آب بندی و نفوذناپذیری  کابین  و دیگر مسائل امنیتی  نیز باعث نگرانی این دسته از  متخصصان می شود.  طرفداران می گویند که تمام پروژه های «ماسک» قابل اجرا هستند و اختراع فناوری های جدید نیاز به زمان دارد  و فقط باید صبر کرد. نمی توان با نظر آنها مخالفت کرد:  خودرو برقی « تسلا» یک واقعیت است. موشک های پروژه « اسپیس ایکس» نیز پرواز می کنند و فرود می آیند.

به عقیده الکساندر بوزگالین، رئیس انستیتوی  اقتصاد اجتماعی  آکادمی  مالی — حقوقی مسکو  علاوه بر مسائل فنی که هنوز  راه حلی برای آنها پیدا نشده است،  مسائل دیگری نیز وجود دارند: « این پروژه می تواند جنجال زیادی بپا کند. برای چین که به فکر دورنمای فنی برای 15-10 سال آینده است، این پروژه می تواند  پایگاهی برای دستیابی به فناوری های جدید باشد.  پروژه « راه جدید ابریشم» برای چینی ها، یک طرح فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است و نه فقط یک پروژه زیرساخت.  طرح هایپرلوپ برای چند سال در نظر گرفته شده است که پس از  چنددهه سود دهی آن محسوس خواهد بود.  هر چند این پروژه می تواند از لحاظ استراتژیکی  سودآور باشد ولی اجرای آن هزینه هنگفتی طلب می کند.  چین برای همکاری درازمدت با روسیه  آماده است و پروژه کنونی  می تواند  برای هر دو طرف سودآور باشد. بدین منظور سرمایه گذاران روسیه نباید  انتظار دریافت سود  سریع را داشته باشند بلکه باید به فکر منافع استراتژیکی، برنامه های درازمدت  با تعهدات متقابل  و محاسبات دقیق  و توسعه جامع  در خاک دو کشور و غیره باشند.  در اینصورت این طرح از حالت  یک اقدام تبلیغاتی  پر طمطراق خارج و مبدل به یک پروژه جدی سرمایه گذاری خواهد شد».

برای روسیه که سرزمین پهناوری دارد، کاهش زمان حمل ونقل بارها  از آسیا به اروپا  از اهمیت اقتصادی بزرگی برخوردار است.  مسیر «ترانس سیب» در سیبری کوتاه تر از  مسیر حمل و نقل دریایی  است اما سرعت این گزینه کم است. مسیر دریای شمال نیز مشکلات خاص خود را دارد: تابستان ها کوتاه است  و زمستانها باید از یخ شکن ها  استفاده کرد که حمل و نقل بارها را گران قیمت می کند.  هایپرلوپ یک  در سال 2020 برای حمل بار راه اندازی خواهد شد و در سال 2020 برای حمل مسافر.  بروس اوپبین،  معاون رئیس  هایپرلوپ یک،  در بلوگ خود نوشت: روس ها اولین کسانی بودند  که ماهواره ای به مدار ارسال کردند  و می توانند اولین مسافران با هایپرلوپ فراصوت باشند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала