روحیات وطنپرستانه دانشجویان روسیه

© Sputnik / Ruslan Krivobokدانشجویان دانشگاه دولتی مسکو
دانشجویان دانشگاه دولتی مسکو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ولادیمیر پوتین و پطر اول وطنپرستان شماره یک روسیه نامیده شدند.

آنالیز  روحیات وطنپرستانه در محیط دانشجویی  مسکو انجام شد. جامعه شناسان  با  کمک  نظر سنجی از 230  نفر، به تشخیص نظر دانشجویان  سه مرکز عالی آموزشی  — دانشگاه دولتی مسکو، انستیتوی دولتی مناسبات بین المللی مسکو و مدرسه عالی اقتصاد- پرداختند.

 به نظر اکثر دانشجویان، ولادیمیر پوتین،  رئیس جمهور روسیه  وطنپرست واقعی است.  22 درصد نظرخواهی شدگان رأی خود را به وی دادند و پطر اول با 14 درصد  در جای دوم و الکساندر دوم  و  استالین هر کدام با 5 درصد آراء پرسش شدگان در جای سوم قرار گرفتند.

بسیاری از دانشجویان در تفسیر  وطنپرستی ولادیمیر پوتین گفتند  که  رئیس جمهور روسیه « یک وطنپرست واقعی است». به نظر آنها  مقام رئیس جمهور  » سمتی است که رئیس جمهور را به وطنپرستی موظف می کند».  در خصوص رئیس جمهور روسیه گفته شد: « شایسته ترین فرد  در روسیه طی 120 سال اخیر»، « شخصی که هفت روز هفته بدون استراحت برای رفاه کشور تلاش می ورزد».

 تقریبا  تمام پرسش شدگان در خصوص  وطنپرستی پطر اول «  پنجره ای به اروپا» را نامیدند که پطر اول بسوی اروپا گشود.  در رابطه با وطنپرستی  استالین گفته شد: «هرازگاهی هدف  توجیه گر وسیله است».

 دومین نتیجه گیری  تحقیقات  با عرصه نظامی مرتبط است.  به عقیده بسیاری از پرسش شدگان،  روحیات وطنپرستانه  روسیه  در وهله اول با دستاوردهای  نظامی کشور مرتبط است.  در برنامه  دولتی « پرورش  روحیات وطنپرستانه  شهروندان فدراسیون روسیه  طی سال های 2015- 2011»  به سازماندهی تشکیلات  ارتشی  وطنپرستانه  توجه شده است. در این سند آمده است که هدف پرورش روحیات وطنپرستانه را « شکلگیری برخورد مثبت جامعه  نسبت به  خدمت نظام  و انگیزه مثبت در جوانان  در رابطه با خدمت قراردادی  سربازی» تشکیل می دهد.

 سومین نتیجه  جالب  تحقیقات — برشمردن  وطنپرستان  واقعی بود که دانشجویان اعتراف کردند که «  قبلا  هرگز  به موضع وطنپرستی فکر نکرده بودند».  بعضی ها  نسل ارشد را  مقصر دانستند  که هرگز از «حس وطنپرستی» برایشان تعریف نکردند.  دیگران در توجیه نظر خود گفتند که مفهوم «وطنپرستی»  با واقعیات کنونی  و زمان حاضر جور در نمی آید و بیشتر به گذشته  به دوران شوروی و  روسیه تزاری مربوط است».

 محققان به این نکته توجه کردند  که اکثر پرسش شدگان، وطنپرستی را  فقط با عشق  به وطن  مربوط نمی دانند ، بلکه با  فعالیتی  همخوان می دانند  که شکوفایی  و توسعه کشور  (35 درصد) را ممکن سازد. دانشجویان  بعید ندانستند  که وطنپرستی   می تواند با  انتقاد از  کمبودهای آن  مرتبط باشد.  وطنپرستی «  کورکورانه» فکر دانشجویان را به خود مشغول نمی سازد. فقط 5 درصد پرسش شدگان گفتند که  وطنپرست بودن، یعنی عشق ورزیدن به  کشور خود به همان شکلی که هست  و عدم انتقاد از آن.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала