گزارش و تحلیل

محقق: اتحادیه اروپا به جدیت تلاش کودتای نظامی در ترکیه پی نبرده است

© AP Photo / Thanassis Stavrakisنظر شهروندان ترکیه درباره اجرای حکم اعدام در این کشور
نظر شهروندان ترکیه درباره اجرای حکم اعدام در این کشور - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تشنجی که در مناسبات ترکیه و اتحادیه اروپا پس از تلاش کودتا در شب 16 ژوئیه به صورت بارز بوجود آمده روز بروز بیشتر می شود.

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در مصاحبه با روزنامه «بیلد» چاپ آلمان در تاریخ 15 اوت  اعلام کرد که «اروپا هنگام تلاش کودتای نظامی در ترکیه کمک‌ شایسته ای به آنکارا نکرد». به عقیده  این وزیر اتحادیه اروپا نسبت به ترکیه بی احترامی نشان داده و آنرا تحقیر می‌کند.

سیاستشناس «ارهان اکدمیر» کارشناس در امور مناسبات ترکیه با اتحادیه اروپا در مصاحبه با اسپوتنیک در باره مناسبات متشنج آنکارا و بروکسل صحبت کرده تأکید نمود که «اتحادیه اروپا از همان ابتدا به جدی بودن تلاش کودتا در ترکیه پی نبرد». به گفته وی اتحادیه اروپا نسبت به ترکیه سیاست استاندارد های دوگانه را بکار می برد. موضوع های توافق در مورد فراریان و روادید میان کشور ها می‌توانند هم مناسبات فی مابین را ارتقاء دهند و هم آن‌ها را کاملاً تخریب کنند. این کارشناس ترک گفت:

"در مناسبات میان ترکیه و اتحادیه اروپا شکاف رخ داد. این اتحادیه از همان ابتدا به جدی بودن تلاش کودتا پی نبرد. از این گذشته، عدم اعتبار و هوشیاری شان نسبت به مقامات کنونی ترکیه موجب آن شد که بروکسل به تلاش کودتا در ترکیه جواب نداده  که  آنکارا با بی صبری منتظر آن بود. این واکنش موج اعتراض های محافل اجتماعی ترکیه را بر انگیخته  که مجدداً سیاست استاندارد های دوگانه آن اتحادیه نسبت به کشور خود را دید. بار دیگر تأکید می‌کنم علت این موقعیت کمبود اعتبار و بروز بحران در روابط تریکه و اتحادیه اروپا است که 5 — 10 سال است ادامه دارد".

به گفته این کارشناس ترک، اتحادیه اروپا از همه بیشتر نگران مساله فراریان است. در این مساله ترکیه برای اروپا از اهمیت بالا برخوردار است. کشور های عضو اتحادیه اروپا طرف‌های بازرگانی ترکیه هستند. در حال حاضر ترکیه و اتحادیه اروپا در عالیترین سطح  همه چیز را بازبینی می‌کنند و  مناسبات دو‌جانبه را با آرای با موافق و یا مخالف می‌سنجند، در جریان این روند باید روشن شود که طرفین در کدام مسایل همکوششی کرده  و کدام مسایل خارج  از این جریان می باشند. اکدمیر در ادامه گفت:

"به نظر می‌رسد که موضوع های توافقات در خصوص فراریان و روادید میان کشور ها می‌توانند هم مناسبات فی مابین را ارتقاء دهند و هم آن‌ها را کاملاً تخریب کنند. در صورت تیره شدن فزاینده مناسبات میان طرفین امکان منجمد شدن مذاکرات در باره ورود ترکیه به اتحادیه اروپا بسیار بالا است. الان این سناریوی سیر حوادث نیز دارد بررسی می شود. من فکر نمی‌کنم که طرفین به این اقدام دست بزنند ولی در اوضاع و احوال کنونی باید با سنجیدن همه امکان ها دست به اقدام زد. ترکیه الان در وضعیت برتری قرار دارد زیرا این کشور جلوی تلاش کودتا را گرفته است. حالا آنکارا در انتظار حمایت از اتحادیه اروپا است و به بروکسل همان انتقادهایی را یادآوری می‌کند که این اواخر دستخوش آن‌ها از طرف بروکسل شده بود. این اوضاع دارای چند خطر است: در شرایط موقعیت اضطراری اعلام شده در ترکیه افرادی مورد پیگرد قرار خواهند گرفت که به ساختار متهم شده به تدارک کودتا ربطی ندارند و اگر در میان مخالفان پاکسازی های گسترده شروع شوند به دنبال آن مذاکرات متوقف خواهد شد و پیامد های این جریان بزودی ظاهر خواهند گردید: ترکیه از توافقات در باره قبول فراریان خارج شده و مناسبات با اتحادیه اروپا قطع شده و بحران مهاجران وارد فاز جدیدی خواهد شد. پیامد های این حوادث ممکن است غیر قابل پیشبینی باشد»".

کارشناس ترک در پایان گفت: اتحادیه اروپا پس از سرکوب کودتا نتوانست و یا نخواست موقعیت پدید آمده در سیاست داخلی ترکیه را به درستی «ارزیابی کند». امروزه ما شاهد گرم شدن مناسبات میان رهبری عالی و مخالفان هستیم. آیا این پیش در آمد و گام اول به سوی توسعه آزادی‌ها و اصول دمکراتیک در ترکیه است یک سؤال بزرگ است و با مرور زمان جواب آن داده خواهد شد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала