گزارش و تحلیل

چه کسی جوابگوی بمباران واحد های غیر نظامی در یمن است؟

© AFP 2023صورة أرشيفية لإنفجار في الصحراء غربي عدن اليمنية
صورة أرشيفية لإنفجار في الصحراء غربي عدن اليمنية - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روز دوشنبه هنگام بمباران عبس یمن بیمارستانی نیز آسیب دید که در آن تیم «پزشکان بدون مرز» کار می کرد.

یک کارمند این سازمان کشته شد. این چهارمین مورد بمباران بیمارستانی است که در آن «پزشکان بدون مرز» کار کرده بودند. هر چند که مختصات جغرافیایی این بیمارستان ها را به ائتلاف تحت امر عربستان سعودی  بطور منظم واگزار می‌شود آن‌ها باز هم  ضربات هوایی وارد می‌کنند.

«حسن بوسنین» نماینده «پزشکان بدون مرز» در یمن در مصاحبه با اسپوتنیک این موعقیت را مورد تفسیر قرار داده چنین گفت:

«این بمباران ها بسیار شدید بودند. مردم از حملات هوایی وحشت زده شده و بعلاوه آن‌ها دسترسی به کمک‌های پزشکی را از دست می‌دهند و سیستم پزشکی این کشور ورشکست شده است. پول تمام شد و بیمارستان ها به حال خودشان گذاشته شدند و ناگهان بیمارستانی که «پزشکان بدون مرز» در آن کار می کردند تعطیل می‌شود زیرا بیمارستان بر اثر ضربات هوایی ائتلافی به فرماندهی عربستان سعودی ضرر دید. 14 نفر از جمله یک کارمند «پزشکان بدون مرز» کشته شدند. خسارات وارد شده خیلی بالا است زیرا این بیمارستان رایگان همه افراد محتاج به کمک پزشکی: کودکان و زحمی ها بر اثر تصادفاً های ترافیک را قبول می کرد. بیمارانی که به کمکپزشکی مجانی دسترسی داشتند دیگر محروم شدند و می‌توانند بمیرند. مثلاً  اگر زن باردار نیازمند به عمل سزارین به‌موقع مورد این عمل جراحی قرار نگیرد همراه با بچه خود محکوم به مرگ است. پیامد این بمباران بیشتر از تخریب فیزیکی ساختمان بیمارستان است».

گروه محققان متشکل از پزشکان کشور های عربی عضو ائتلاف یک سال است که در حال باصطلاح «رسیدگی مستقل» است. آیا آن‌ها می‌توانند این رسیدگی را انجام دهند؟ «پییر امانوئل دوپون» رئیس شعبه حقوق بین‌المللی و حل اختلافات وابسته مرکز حقوق بین‌المللی لندن در مصاحبه با اسپوتنیک دیدگاه خود را در باره این مساله  چنین توصیف کرد:

«بعید است که ائتلاف عرب قضد انجام رسیدگی مستقلی را داشته باشد. در رابطه با موردی که در باره آن صحبت می‌کنیم باید گفت که در حقوق بین‌المللی تاسیس یک کمیسیون بین‌المللی رسیدگی در نظر گرفته شده است. از جمله مطابق کنوانسیون ژنو مکانیسمی در باره حقوق در اختلافان مسلحانه وجود دارد. در کنوانسیون های ژنو همچنین متمم اضافی مورخه سال 1977 هست. در آن تشکیل کمیسیون بین‌المللی نوعدوستانه برای رسیدگی به چگونگی واقعی کار در نظر گرفت شده است. «پزشکان بدون مرز» می‌خواستند که همانا از این مکانیسم هنگامی استفاده شود که در آخر سال‌ 2015 و اوایل 2016 یکی از بیمارستان های نظامی دستخوش شدید ترین بمباران شده بود. مساله این است که کمیسیون بکار خود بپردازد. این کمیسیون دارای 15 عضو کار می‌کند  ولی فقط با موافقت کل کشور های درگیر در احتلاف می‌تواند کار واقعی را انجام دهد. ظاهراً ائتلاف عربی دخیل در اختلاف و کشور های عضو آن از جمله شورای همکاری کشور های عربی خلیج فارس مایل نیستند با این امر موافقت کنند که کار این کمیسیون راه اندازی شود».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала