همکاری خلبانان ترکیه و روسیه

© Sputnik / Ramil Sitdikovهواپیمای « سو -24» روسیه
هواپیمای « سو -24» روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
باید از تکرار تراژدی در آسمان جلوگیری شود.

روسیه  ایجاد مکانیزم  ویژه برای پیشگیری از وقوع  حوادث مشابهی که پاییز سال گذشته باعث سرنگونی بمب افکن « سو —24» روسیه شد را به ترکیه پیشنهاد کرد.

به گزارش روزنامه روسی « ایزوستیا» ، یک منبع مطلع در وزارت دفاع فدراسیون روسیه اطلاع داد که پاکت مربوطه اسناد  آماده شده اند. « منبع نامبرده در وزارت دفاع روسیه و آشنا با وضعیت موجود  اطلاع داد: « وزارت دفاع روسیه پاکت پیشنهادات را برای ترکیه آماده کرده است که از جمله شامل  ایجاد کانال های  تبادل  اطلاعات بین  نظامیان دو کشور  و پروتکل  فعالیت خلبانان در  حال پرواز خواهد بود».

به گفته وی حتی نکات مربوط به نشان دادن واکنش در شرایط خطرناک برای خلبانان  مشخص شده است تا از تکرار  تراژدی سال گذشته جلوگیری شود.

روسیه با اسرائیل و آمریکا  در خصوص مکانیزم های  جلوگیری از بروز حوادث در آسمان سوریه توافق مشابهی به امضا رسانده است.  به عقیده ناظران وجود این توافق ها دست کم  چند بار مانع از کشته شدن  خلبانان و آسیب به هواپیماها شده است.

ایوان کونووالوف  مدیر مرکز وضعیت استراتژیک  برای روزنامه روسی « ایزوستیا»  تعریف کرد که مسائل داخلی در ترکیه ممکن است مانع از  طراحی مکانیزم  جلوگیری از  حوادث  شود.

ایوان کونووالوف گفت: « اردوغان، رئیس جمهور ترکیه  باید به ثبات اوضاع در داخل کشور دست یابد و مانع از  تلاش های جدید برای انجام کودتا شود. از اینرو ارتش پاکسازی می شود. این امر  مشکلاتی دربرخواهد داشت زیرا هم اکنون  سلسله مراتب فرماندهی در نیروهای مسلح ترکیه  دچار اختلال شده است.  تا قبل از انجام کودتای نافرجام، مخالفت  نظامیان با سیاست اردوغان  محسوس بود و حالا بخش بزرگی از ژنرال ها و افسران برکنار شده اند و ارتش فاقد فرماندهی است.  از یکسو این به معنای آن است که  ارتش ترکیه عملا  از حالت یک نیروی مستقل خارج شده است  و دقیقتر  تصمیمات دولت را اجرا خواهد کرد  و از سوی دیگر   معلوم نیست در  ستاد کل ترکیه در خصوص  مسائل مشخص با چه کسی باید  مذاکره کرد».

در ماه های اخیر، آنکارا  گام های نمایشی در جهت  بهبود مناسبات با فدراسیون روسیه برداشت. اواخر ماه ژوئن، اردوغان نامه عذرخواهی در خصوص سرنگونی هواپیمای « سو —24» روسیه را برای ولایمیر پوتین، رئیس جمهور فدراسیون روسیه ارسال کرد و دیرتر مقامات  ترکیه  قاتل مظنون به قتل خلبان روسی را در ازای  نگهداری غیرقانونی اسلحه بازداشت کردند.  پس از تلاش کودتای نافرجام ، خلبانی بازداشت شد  که به تأیید مقامات  رسمی ترکیه  تصمیم نهایی در خصوص سرنگونی  بمب افکن روسی را اتخاذ کرده بود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала