ژاپن به برقراری رابطه ای عمیق تر و نزدیک تر با ایران تمرکز نموده است

© AFP 2023 / Mandel NGAN日本旗
日本旗 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک رسانه ژاپنی در گزارشی با اشاره به نیاز توکیو به گسترش روابط با تهران و انتقاد از سیاستهای در پیش گرفته شده توسط این کشور نوشت: شش ماه از لغو تحریم های بین المللی علیه ایران می گذرد اما توکیو هنوز گام های عملی برای افزایش روابط خود با این کشور برنداشته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، روزنامه «ژاپن تایمز» در گزارشی تحلیلی، اهمیت روابط دو کشور بزرگ آسیایی را مورد تاکید قرار داد و اعلام کرد: ژاپن نیاز بیشتری به گسترش روابط با ایران دارد و توکیو باید بازگشت بازیگر قدرتمند خاورمیانه به صحنه معادلات جهانی را جدی بگیرد.
گزارش می افزاید: ژاپن مدتهاست که برای سفر «شینزو آبه» نخست وزیر این کشور به ایران تلاش می کند اما این سفر هنوز انجام نشده در حالیکه این کشور باید به داشتن رابطه ای عمیق تر و نزدیک تر با ایران تمرکز کند.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: زمانی که ژاپن به واسطه انجام ایران به تعهداتش تحریم های خود علیه تهران را لغو کرد، «آبه» تاکید کرد که ژاپن نباید از رقبای خود که به سرعت در حال بهبود روابط با ایران هستند، عقب بماند.
او در عین حال به منابع عظیم نفت و گاز ایران اشاره کرد و پتانسیل بازار 80 میلیونی این کشور را نیز مورد تاکید قرار داده است.
گزارش یادآور می شود: به نظر می رسد ایران نیز انتظار سرمایه گذاری های جدید از سوی ژاپنی ها به خصوص در حوزه هایی نظیر زیرساخت های صنعتی، اتومبیل سازی و… را دارد و این در حالی است که شرکت های اروپایی و چینی نیز از مدت ها پیش و بلافاصله پس از لغو تحریم ها، به سوی سرمایه گذاری در ایران شتافته اند.
ژاپن تایمز در این رابطه به سفر «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین به عنوان نخستین رهبر یک کشور بزرگ نام برد که پس از لغو تحریم ها در ماه ژانویه به ایران سفر کرد.
گزارش همچنین به سفر «پارک گئون هی» رئیس جمهوری کره جنوبی به تهران نیز اشاره کرده که در جریان این سفر بیش از 200 نفر از رهبران اقتصادی کره وی را همراهی می کردند که ارزش پروژه های مشترک دو کشور در این سفر به 37 میلیارد دلار رسید.
در ادامه مطلب آمده است: چنانچه سفر «آبه» به تهران انجام شود، پس از 38 سال او اولین رهبر ژاپن خواهد بود که به ایران سفر می کند، زیرا «تاکئو فوکودا» آخرین نخست وزیر ژاپن در 1978 به ایران آمد. اگرچه او تاکنون بارها برای انجام این سفر به تهران ابراز تمایل کرده، اما هربار به دلیل مخالفت های آمریکا لغو شده است.
ژاپن تایمز تاکید کرد: زمان آن فرا رسیده که ژاپن برای توسعه روابط و گسترش مناسبات خود با ایران هر چه سریعتر گام های عملی بردارد، گام هایی که می تواند شرایط را برای این کشور در داشتن روابط با ایران بهتر از قبل کند.
گزارش می افزاید: یکی از گزینه های توکیو برای گسترش روابط با ایران اجرایی کردن توافقنامه های سرمایه گذاری دوجانبه ای است که دو کشور پیشتر و در ماه فوریه سالجاری (بهمن — اسفند 94) نسبت به امضای آن مبادرت کردند.
همین موضوع به خوبی نشان می دهد که ژاپن از دلایل کافی برای توسعه روابط با ایران برخوردار است و برای سرمایه گذاری های اقتصادی و تجاری با تهران باید عجله کند.
گزارش همچنین تاکید کرده که ایران مایل به سرمایه گذاری ژاپن در بخش های زیرساختی، صنعتی و تولید خودرو خود است اما به دلیل کوتاهی ژاپن و تعلل در انجام سفر «آبه»، کشورهای اروپایی و چین در این زمینه ها گوی سبقت را از توکیو ربوده اند.
اواسط اسفند ماه سال گذشته رسانه های ژاپنی از جمله کیودو نیوز، ژاپن دیلی و نشریه نیکی، در گزارش هایی به نقل از مقامات ذیربط کشور ژاپن از ابراز تمایل و برنامه ریزی نخست وزیر این کشور برای سفر به ایران خبر داده بودند اما پنجم مرداد ماه جاری برخی رسانه های ژاپنی اخباری مبنی بر لغو این سفر منتشر کردند که دلیل آن را با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مرتبط دانسته اند.
براساس اعلام رسانه های ژاپنی قرار بود این سفر اواخر ماه آینده میلادی (6 و 7 شهریور ماه سالجاری) انجام شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала