گزارش و تحلیل

آیا ترکیه به روسیه امکان استفاده از پایگاه اینجیرلیک را خواهد داد؟

© AP Photo / Emrah GurelСамолет ВВС США на авиабазе Инджирлик в Турции
Самолет ВВС США на авиабазе Инджирлик в Турции - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در زمینه موافقت ایران با استفاده از پایگاه هوایی همدان توسط روسیه برای وارد کردن ضربات به واحد های تروریست ها در سوریه مساله همکوششی روسیه و ترکیه در چارچوب عملیات ضد تروریستی و روند حل و فصل در سوریه از ابرام و فعلیت بیشتری برخوردار می‌شود

سیاستشناس حسنعلی قره سار با اسپوتنیک مصاحبه کرد و راستای ممکنه همکاری ترکیه و روسیه در سوریه را مورد تحلیل قرار داد و تأکید نمود که «موفقیت این تعامل از بسیاری لحاظ کلید حل و فصل موقعیت در سوریه است». وی همچنین مساله بسته شدن احتمالی مرز ترکیه — سوریه و سیاست ترکیه در مورد منبج آزاد شده از لوث داعشی ها را مورد تفسیر قرار داد. این صاحبنظر ترک گفت:

«روند عادی سازی مناسبات ترکیه و روسیه راه را برای ایجاد مکانیسم مذاکرات را هموار کرد. طرفین به کمک این مکانیسم می‌توانند مواضع دو کشور در مورد حل و فصل سوری را بهتر درک کرده و پیشنهاد های خود را باصطلاح «از دست اول را» به اطلاع برسانند. این امر اهمیت زیادی دارد چون به نظرم موفقیت همکوششی ترکیه و روسیه در این راستا از بسیاری لحاظ کلید حل مساله سوریه است».

قره سار ضمن صحبت در باره چشمانداز بسته شدن مرز ترکیه و سوریه گفت:

«زحمت کشیدن برای اینکه مرز ترکیه — سوریه نفوذ ناپذیر شود کار آسانی نیست. با وجود این روند مذاکرات سه جانبه و موقعیت کنونی در منطقه نشان می‌دهند که از این به بعد عبور از مرز به هر دو سو مثل سال‌های سابق ساده نخواهد بود و این جریان زیر کنترل شدید قرار خواهد گرفت. همانطوریکه سرگئی لاوروف تأکید کرد، اقدام های معطوف به برطرف کردن خطر ها به امنیت در نواحی مرزی در زمان نزدیک انخاذ خواهند شد».

به عقیده قره سار ترکیه ابتکار باز کردن پایگاه اینجیرلیک در برایر جنگنده های روسی در چارچوب عملیات ضد تروریستی در سوریه را پیش نخواهد کشید. این کارشناس ترک افزود:

«روسیه بدون این هم کشوری است که رسما حضور نظامی خود را در بخش شرقی مدیترانه مستحکم کرده است. فکر نمی‌کنم که روسیه این احتیاج داشته باشد که ترکیه برایش حق استفاده از پایگاه نظامی را بدهد. بعید است که طرفین این موضوع را جدا به بحث بگذارند».

حسنعلی قره سار ضمن تفسیر اعلامیه سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه در این باره که مسکو و واشنگتن نزدیک به آن هستند که به مبارزه مشترک با داعشی ها در حلب سوریه بپردازند چنین اظهار کرد:

«در حالیکه ایالات متحده و روسیه به مرحله بررسی عملیات نظامی مشترک در منطقه دست زدند ترکیه وظیفه دارد بر بخش شمالی سوریه و توازن جدید نیرو های نطامی و اجتماعی در دست تکوین در آنجا متمرکز شود. همه بازیگران و در نوبت اول آمریکا باید به مسایل حساس برای ترکیه با احترام برخورد کنند. در درجه اول مساله سر تمایل آنکارا به اینکه اجازه داده نشود که نیروهای معیین در نواحی واقع در غرب فرات حضور داشته باشند. روسیه، ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا در این مورد ایراد خاصی ندارند. در ضمن پیسبینی حوادث در جریان اعمال نظامی بسیار دشوار است. از این رو ترکیه در این قضیه همیشه موضع توأم با انتظار خواهد داشت و با دقت سیر حوادث را دنبال خواهد کرد و اگر منافع ملی ایجاب کند در حوادث جاری مداخله خواهد کرد».

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала