تعدیل جدی در رهیافت دولت آنکارا برای حل بحران سوریه

© REUTERS / Umit Bektasنخست وزیر ترکیه
نخست وزیر ترکیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
«بینالی یلدریم» نخست وزیر ترکیه با تاکید بر اینکه ایران از همان اول برای حل بحران سوریه کوشش کرده است، گفت: «بسیار طبیعی است که ایران همراه ترکیه در صف مقدم حل مسئله سوریه قرار گیرد. روسیه و آمریکا نیز باید در این موضوع کمک کنند.

به گزارش اسپوتنیکبه نقل از ایرنا، نخست وزیر ترکیه چهارشنبه شب در گفت و گو با تلویزیون دولتی ترکیه افزود: کشورهای منطقه، ایران، ترکیه، روسیه و آمریکا باید بطور موثر برای حل مسئله اقدام کنند و برای جلوگیری از درد و رنج بیشتر در منطقه، گامهای موثری برداشته شود.
وی تصریح کرد: بحران سوریه دیگر به یک مسئله منطقه ای و بین المللی تبدیل شده است و نباید در موضوع سوریه دنبال حساب های دیگری بود که بسیار خطا خواهد شد.
نخست وزیر ترکیه با تاکید بر اینکه ایران از همان اول برای حل بحران سوریه کوشش می کرده است، گفت: بسیار طبیعی است که ایران باید همراه ترکیه در صف جلوی حل مسئله سوریه قرار گیرد. روسیه و آمریکا نیز در این موضوع باید به ایران و ترکیه کمک کنند.
نخست وزیر ترکیه با تاکید بر اهمیت حفظ تمامیت ارضی سوریه، گفت: «ساختار دولتی سوریه نباید مبتنی بر قوم گرایی باشد. باید نظامی در سوریه شکل گیرد که همه آحاد مردم سوریه را نمایندگی کرده و فرایند صلحی را در داخل و خارج سوریه شروع کند.
او تصریح کرد: ترکیه در این زمینه با ایران و روسیه و سایر شرکای خود همکاری نزدیک دارد.
اظهارات اخیر «بینالی یلدریم» در محافل سیاسی ترکیه به عنوان تعدیل جدی در رهیافت دولت آنکارا برای حل بحران سوریه ارزیابی شده و گفته می شود آنکارا که تاکنون رفتن بشار اسد از راس قدرت را شرط اول حل بحران می دید، از این پیش شرط خود منصرف شده و به سیاست عملگرایی روی آورده است.
یلدریم از زمانی که احمد داوداوغلو برکنار شده است، همواره با شعار کاهش دشمنان و افزایش دوستان، سیات خارجی دولت خود را تبیین کرده و بر لزوم همکاریهای منطقه ای تاکید می کند.
موضوع حل بحران سوریه به دنبال سفر تاریخی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به روسیه در ماه جاری و به دنبال آن سفر جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان به ترکیه و قرار گرفتن بحران سوریه در نشست های سن پترزبورگ و آنکارا به عنوان محور اصلی گفت و گو ها، تحرک بسیار نوینی را به حل بحران داده و انتظارات جدی در این زمینه در محافل بین المللی و داخلی ترکیه ایجاد کرده است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала