وزیر آشتی سوریه: مجموعه مشکلات ترکیه آن را به سمت ایران و روسیه سوق داد

© Sputnik / Mikhail Alaeddin /  مراجعه به بانک تصاویر Министр народного примирения Сирии Али Хайдар
Министр народного примирения Сирии Али Хайдар - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر آشتی سوریه با تاکید بر اینکه آنچه از نزدیک شدن روابط روسیه و ترکیه برای ما مهم است، ثبات روسیه در حل و فصل بحران کشور است گفت: هر کس در مورد فدرالیسم در سوریه صحبت کند، به خطا رفته است.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از تسنیم- «علی حیدر» وزیر آشتی سوریه اظهار داشت: منافع کُردها به نزدیک شدن روابط ترکیه و روسیه ارتباطی ندارد بلکه با سوریه و وابستگی به آن گره خورده است و هرکسی در مورد فدرالیسم به عنوان یک طرح و هویت سیاسی در سوریه سخن بگوید، به خطا رفته است.

روابط ترکیه و روسیه فقط به بحران سوریه محدود نمی‌شود
وی یادآور شد که روابط ترکیه و روسیه فقط به مسائل مرتبط با بحران سوریه محدود نمی‌شود بلکه منافع مشترک بین دو طرف را نیز در برمی‌گیرد.
علی حیدر ادامه داد: مخالفان سوری در خارج از کشور به دنبال این هستند که نتایجی را که دیگران در صحنه عملی محقق می‌سازند، از آن خود کنند.
وی در مورد اینکه آیا نزدیک شدن روابط روسیه و ترکیه و شکسته شدن یخ روابط دو طرف می‌تواند برای سوریه منافع بزرگی را به دنبال داشته باشد یا فقط با منافع مشترک دو طرف در ارتباط است؟ پاسخ داد: روابط بین کشورها مبتنی بر منافع است از همین رو نمی‌توان منافع کشورهای دوست با سایر کشورهای جهان را فقط به موضوع سوریه مرتبط بدانیم، بلکه مجموعه‌ای از منافع تو در تو وجود دارد که پرونده سوریه یکی از این مسائل است که در روابط برخی کشورها با یکدیگر مطرح می‌شود.

روابط ترکیه و روسیه مجموعه‌ای از عوامل در هم تنیده است
وی توضیح داد: با این تفاسیر نمی‌توانیم بگوییم که روابط ترکیه و روسیه فقط به موضوع سوریه محدود می‌شود بلکه منافع در هم تنیده و فراوان و نیز تاریخی در این خصوص وجود دارد که منافع اقتصادی بالغ بر میلاردها دلار در صدر قرار دارد به اضافه اینکه منافع نفتی و انتقال گاز مایع به اروپا و سایر موارد مطرح است.
این وزیر سوری همچنین تصریح کرد: روابط توریستی نیز بین دو کشور حائز اهمیت است از همین رو روابط ترکیه و روسیه فقط به آنچه در سوریه جریان دارد، محدود نمی‌شود بلکه منافع دیگری نیز بین دو طرف مطرح است.
علی حیدر در بخش دیگری از این مصاحبه اظهار داشت: بی تردید روابط ترکیه و روسیه با مجموعه مشکلاتی همراه بود که بخشی از آن مربوط به روند تحولات میدانی سوریه است که سرنگونی جنگنده روسیه در سوریه نمونه‌ای از آن است، اما عمق این موضوع بسیار فراتر از سقوط یک جنگنده و حادثه‌ای گذرا است بلکه باید گفت که نوعی درگیری بر سر تحقق منافع این کشورها در خاک سوریه در جریان است اما در تناقض منافع در پی سرنگونی جنگده روس نمود یافت.
وی اظهار داشت: گمان می‌کنم مجموعه تحولات ناشی از عذرخواهی ترکیه از روسیه در ارتباط با سرنگون کردن جنگده سوخو رخ داده است اما این ظاهر امر است و باید در نظر داشت که روند رخدادهای داخلی ترکیه و تاثیر اقتصادی کودتای نافرجام که گفته می‌شود ساختگی بود، به اضافه دور شدن ظاهری و جزئی روابط ترکیه و آمریکا موجب شد روابط دوستانه بین ترکیه، عربستان و قطر به دشمنی تبدیل شود.

مجموعه مشکلات ترکیه آن را به سمت ایران و روسیه سوق داد
این وزیر سوری توضیح داد: درست است که ترکیه و عربستان و نیز قطر در یک نقطه به یکدیگر رسیدند اما در سایر مناطق بر سر نفوذ با یکدیگر درگیری دارند، بنابراین مجموعه عوامل موجب شد که ترکیه در تلاش برای حل و فصل مشکلات با برخی کشورهای منطقه از جمله روسیه و ایران برآید.

روسیه روابط با ترکیه را به نفع حل بحران سوریه به کار می‌گیرد

وی ادامه داد: در مورد اینکه هرگونه نزدیک شدن روابط و یا بهبود آن بین برخی کشورهای منطقه برای حل و فصل بحران سوریه چه حاصلی دارد، باید گفت که گمان می‌کنم مقیاس ما در روابط روسیه و ترکیه، ثبات روسیه در تحقق منافع است نه بهبود روابط با ترکیه از همین رو به نظر می‌رسد روسیه تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت که تحول روابط با ترکیه را به نفع حل و فصل بحران سوریه به کار بگیرد.
وزیر امور آشتی سوریه تصریح کرد: همچنین به نظر می‌رسد آنچه روسیه اکنون به دنبال آن است چگونگی تبادل منافع است نه اصول و در این مورد باید به صراحت بگوییم که اصول هر کشوری در روابط بین کشورها چندان مطرح نیست و در این میان کسانی هستند که از داد و ستد بین حل بحران سوریه و پرونده کُردها تحت حمایت روسیه سخن می‌گویند.

کُردها جزئی از ملت سوریه هستند
وی سپس به واکنش برخی رهبران کُرد به نزدیک شدن روابط ترکیه و روسیه اشاره کرد و گفت «صالح مسلم» از رهبران ارشد کُرد در این خصوص گفت اردوغان و حزبش امتیاز دهی می‌کنند تا کُردها به حقوق خود دست نیابند.
علی حیدر افزود: ما به موضوع کُردهای سوریه به عنوان بخشی از موضوع ملی نگاه می‌کنیم در نتیجه با این رویکرد حل و فصل آن آسان می‌شود اما هنگامی که هر موضوعی از جمله قضیه کُردها را به بازی بین‌المللی ارتباط دهیم خطرناک می‌شود.
وی اظهار داشت: من گمان می‌کنم بهتر است کُردها به این فکر کنند که منافع آنان در هماهنگی با دولت سوریه و تامین منافع عالی ملی نهفته است نه بازی بر سر تناقض منافع بین‌المللی و منطقه‌ای برای تحقق منافع واهی که گفته می‌شود منافع کُردها در آن است، البته بسیاری از کُردها همین گونه که می‌گویم می‌اندیشند.
علی حیدر سپس تاکید کرد: منافع کُردها به نزدیک شدن روابط روسیه و ترکیه و امتیازدهی آنکارا ارتباطی ندارد، بلکه به وابستگی به سوریه گره خورده است و یک موضوع ملی و سوق یافتن به سمت آشتی ملی و حل و فصل بحران سوریه است از همین رو اگر این منافع و یا منافع دیگر در گروی تناقض‌ها و درگیری‌های بین‌المللی باشد ممکن است در برخی مراحل با موفقیت‌هایی همراه شده و در برخی موارد نیز ناکام بماند اما در نهایت شکست و ناکامی نصیب آن خواهد بود.

شرط بندی بر تناقض منافع بین‌المللی به باخت می‌رسد
وی توضیح داد: اگر آنان بر کشمکش بین هر کشوری امید بسته‌اند تا منافع خود را محقق سازند، باید گفت که در نهایت باخت نصیبشان خواهد شد زیرا روابط بین کشورها بر دشمنی همیشگی و یا دوستی مداوم نمی‌چرخد بلکه این منافع است که همواره در این خصوص مطرح است.

مخالفان خارج نشین به دنبال ثبت دستاوردهای دیگران برای خود هستند
این وزیر سوری در بخش دیگری از مصاحبه با تسنیم به آزادی شهر «منبج» در شمال سوریه از اشغال داعش اشاره کرده و اظهار داشت: این شهر به دست نیروهای دموکراتیک سوریه تحت حمایت آمریکا آزاد شد.
وی در مورد نگاه دولت سوریه به این گروه و نیز استقبال «احمد الجربا» از مخالفان سوری از آزادی این شهر مبنی بر اینکه امیدواریم این آزادی مقدمه‌ای برای تحقق آشتی بین گروه‌های مختلف سوریه باشد، گفت: اجازه دهید در این مورد با اظهارات جربا آغاز کرده و بگویم که آنان در خارج به سر می‌برند و این توهم را دارند که جزئی از ملت سوریه و نماینده مخالفان سوری هستند و با این کار به دنبال این هستند که از دستاوردهایی که دیگران محقق می‌سازند، استفاده کنند، بنابر این آنچه در سوریه به ثمر می‌رسد نه برای جربا و نه امثال او نیست.

تبریک احمد جربا به جیش الفتح و جبهه النصره
علی حیدر تاکید کرد: صرف نظر از گروه دموکراتیک سوریه باید گفت که مخالفان خارج نشین به دنبال تبادل منافع با گروه‌های مسلح هستند از همین رو جربا پیش از این نیز برخی از پیروزی‌های جبهه النصره و جیش الفتح و سایر گروه‌های تروریستی را تبریک گفته و آن را دستاورد ملت سوریه عنوان کرده بود.

مبارزه با داعش باید به دور از طرح سیاسی باشد
وی ادامه داد: در بازگشت به موضوع منبج باید بگویم که وقتی نیروهای دموکراتیک سوریه با موضوع سوریه به عنوان یک موضوع ملی برخورد می‌کنند و بر این باور هستند که حل بحران سوریه راهکار ملی دارد و صرف نظر از اینکه زیر چتر ارتش سوریه هستند یا خیر با داعش به مقابله برخاسته‌اند هیچ مشکلی با آنان وجود ندارد اما هنگامی که مبارزه با داعش به منظور تحقق یک طرح سیاسی باشد که چه بسا مشکلات سوری- سوری را به دنبال داشته باشد باید گفت که این موضوع نیازمند بازنگری و پیدا کردن راه حلی است که امیدوارم مبتنی بر منطق رهبران این گروه باشد.
این وزیر سوری، کُردها را بخشی از ملت سوریه و نه یک گروه از جمله گروه‌های موجود در این کشور دانست و گفت: کُردها بخشی از ترکیب ملت سوریه هستند و این یعنی اینکه بخشی از وحدت سوریه هستند و در حلب، دمشق، حماة، حمص و تمام استان‌های سوریه به سر می‌برند و از نظر ترکیب جمعیتی نیز 35 درصد ساکنان منطقه شمالی سوریه را تشکیل می‌دهند و 65 درصد دیگر نیز در مناطق دیگر هستند و بیشتر آنان به دنبال طرح جدایی طلبی از کشور سوریه نیستند بنابراین حل این مشکل آسان است و در وابستگی به طرح شهروندی نهفته است که همه سوری‌ها صرف نظر از رنگ و نژاد و مذهب چه عرب و آشوری و ارمنی در آن مساوی هستند.
وی تاکید کرد شهروند سوری از تمام حقوق خود برخوردار است و باید به تمام وظایف ناشی از شهروندی عمل کند و من همواره گفته‌ام که کُردها در سراسر خاک سوریه حقوقی دارند.
علی حیدر در عین حال گفت: کُردها قبلا از برخی حقوق از جمله تابعیت، زبان و برگزاری آداب و رسوم و موسیقی محروم شدند اما آنان از بافت و ترکیب ملت سوریه جدا نیستند و عید نوروز یکی از آدابی است که برگزار می‌کنند.

صحبت از فدرالیسم در سوریه خطاست
وی در بخش دیگری از این مصاحبه تصریح کرد: بارها به ایران سفر کرده‌ام و دیده‌ام که گروه‌های مختلف مذهبی و نژادی در نهایت در قالب یک ملت واحد و وابستگی واحد به سر می‌برند.
این وزیر سوری سپس تاکید کرد: هرکس اکنون در مورد فدرالیسم به عنوان یک طرح و هویت سیاسی صحبت می‌کند به خطار رفته است اما طرح عدم مرکزیت اداری در پرتو وحدت سیاسی، موضوع دیگری است که وزارت‌های مختلف و دولت سوریه دیدگاه روشنی برای حل این موضوع دارند و هر کس که کُرد و عرب و ارمنی و سوری باشد سوری می‌ماند و به بخشی از طرح‌های منطقه‌ای ملحق نمی‌شود.
وی تاکید کرد: من یک هشدار جدی بدهم و آن اینکه کشورها هر منافعی که داشته باشند از این مسائل نژادی برای تحقق منافع خود استفاده کنند و در نهایت آن گروهی که به آنان ملحق شده و امید ببندد، بهای سنگینی را خواهد پرداخت که آینده و سرنوشت آن را شامل خواهد شد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала