گزارش و تحلیل

موجودیت ناتو

© AFP 2023 / Paul J. Richardsائتلاف نظامی ناتو
ائتلاف نظامی ناتو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عدم وجود دشمن ضربه ای به موجودیت ناتوست.

 آندری کلین  مدیر بخش همکاری سراسر اروپایی  وزارت امور خارجه روسیه  اعلام نمود که  ناتو تاکنون  ابتکار  روسیه در خصوص بحث پیرامون پروازهای هواپیماهای  جنگی بر فراز بالتیک با فرستنده های فعال را بی جواب گذاشته است.

 به گفته دیپلمات روس، مسکو بطور مشخص پیشنهاد کرد این موضوع  اواخر ماه اوت — اوایل ماه سپتامبر با شرکت کارشناسان نظامی  ناتو بررسی شود. کلین  متذکر شد که هواپیماهای روسیه از این به بعد با فرستنده های فعال  به کالینینگراد  پرواز خواهند کرد.  دیپلمات روسیه  متذکر شد که  هم اکنون در ناتو  مبارزه پیچیده ای  بین باصطلاح کشورهای « خط اول جبهه» که خواهان عدم تمدید تماس های نظامی هستند و افراد منطقی تری جریان دارد که معتقدند برقراری تماس بین نظامیان یک ضرورت عینی است.

آناتولی آنتونوف  معاون  وزیر دفاع فدراسیون روسیه اعلام نمود که  روسیه برای کارهای مشترک جهت دوری از  بروز رویارویی در دریا  و هوا بر اساس  موافقت های دو جانبه  در این خصوص آماده است.  روسیه همچنین برای مشورت ها  جهت  رفع نگرانی های  متقابل   وزارت خانه های دفاع  لیتوانی و لتونی ، استونی، لهستان، سوئد و فنلاند ابراز آمادگی کرد.

 به عقیده دمیتری ژوراولیوف، مدیر عامل  انستیتوی  مسائل منطقه ای  و کارشناس سیاسی ، در بحث هایی که در خصوص این مسأله در ناتو جریان دارد ، کشورهای باصطلاح « خط اول جبهه» پیروز می شوند.

—  ناتو یک  سازمان نظامی است که عدم وجود دشمن  ضربه شدیدی به موجودیت آن — در وهله نخست از نظر مالی — خواهد  بود.  برای ناتو وجود نوعی تشنج  خیلی مفید است.  و اگر  این مسأله حل و فصل شود،  این سوال مطرح خواهد شد که آیا پرداخت چنین مبالغ هنگفتی به ناتو ضرورت دارد؟  ائتلاف مجبور می شود مفید بودن خود را به اثبات برساند.  از اینرو دستگاه اداری ناتو  در این بحث ها از  موضع کشورهای « خط اول جبهه» دفاع خواهد کرد».

به عقیده کارشناس روس،  همانا کشورهای حاشیه بالتیک مخالفان اصلی رسیدن به توافق در خصوص مسائل امنیتی در منطقه هستند.

—  هم اکنون، مسائل فنی نکته مهم برای کشورهای حاشیه بالتیک نیستند، بلکه  حفظ اجزاء  نظامی — سیاسی مهم است: « روس ها نباید بر فراز  کشورهای حاشیه بالتیک پرواز کنند». و اگر کشورهای حاشیه بالتیک  به بحث جهت از کار انداختن  سیستم  شناسایی  رو آورند، بدین ترتیب  آنها به واقعیت ضرورت پروازها اعتراف خواهند کرد و این همان چیزی است که  برای کشورهای حاشیه بالتیک غیرقابل قبول است. برای آنها این نه یک مسأله نظامی — فنی، بلکه  نظامی — سیاسی است».

 به عقیده کارشناس روس، این مسأله را می توان فقط پس از  انتخابات ریاست جمهوری  در آمریکا حل و فصل نمود.

—   فقط آمریکا می تواند تأثیر ضروری را بر کشورهای حاشیه بالتیک بگذارد.  آمریکاهنوز  نظر خود را اعلام نکرده است، زیرا  سرگرم انتخابات  ریاست جمهوری است.  اگر دونالد ترامپ کاندید جمهوری خواهان  برنده شود ، یک موضع  عنوان خواهد شد و اگر هیلاری کلینتون  از طرف دمکرات ها پیروز شود ، در این خصوص موضع دیگری عنوان خواهد شد.  دیپلماسی آمریکایی نمی خواهد زودتر از موعد  اظهار نظر کند.  از اینرو مسأله فرستنده های فعال در  هواپیماهای نظامی پس از انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا حل و فصل خواهد شد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала