گزارش و تحلیل

پرواز بمب افکن های روسیه از همدان

© Sputnik / Evgeny Biyatovبمب افکن دوربرد موشک انداز روسیه
بمب افکن دوربرد موشک انداز روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پیشرفت آتی همکاری نظامی روسیه و ایران مشخص نیست .

تهران قصد دارد زیرساخت خود را  جهت مبارزه با تروریسم در سوریه، در اختیار  مسکو بگذارد.  روز سه شنبه  به گزارش « سپوتنیک»  بمب افکن های روسیه برای نخستین بار  از فرودگاه همدان برای  ضربات هوایی به  تأسیسات  گروهبندی  تروریستی «  دولت اسلامی » و جبهه النصرا پرواز کردند.

فعلا پیشرفت آتی  همکاری  نظامی روسیه و ایران  مشخص نیست اما به گفته علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، تهران زیرساخت خود را برای مبارزه با  تروریسم در سوریه  در اختیار  فدراسیون روسیه  می گذارد.  شمخانی در مصاحبه اختصاصی با آژانس خبری  « ایرنا»  به مشارکت استراتژیک  بین مسکو و تهران در مبارزه  با  تروریسم در سوریه اشاره نمود.  بدین ترتیب  انتظار می رود در آینده همکاری دو کشور در مبارزه با تروریسم  شدت بیشتری یابد.

در شورای فدراسیون  روسیه اعلام کردند  که برای  تصویب  قرارداد با ایران در خصوص  استقرار  گروه هوایی  نیروهای مسلح  روسیه در پایگاه هوایی  شهر همدان در ایران  آماده هستند، اگر چنین سندی دریافت بشود.  ویکتور  اوزِروف  رئیس کمیته  شورای فدرال  در امور دفاع و امنیت روسیه  در مصاحبه با « ریا نووستی»  اعلام نمود: « مطابق با تصویب  موافقتنامه مشابهی  با سوریه  در خصوص استقرار  گروه هوایی،  موافقت نامه  با ایران نیز ضروری خواهد بود.  به نظر من،شورای فدراسیون برای تصویب این موافقت نامه آماده است».

شایان ذکر است  که اوایل ماه اوت، ولادیمیر پوتین  رئیس جمهور روسیه  موافقت نامه بین روسیه  و سوریه  در خصوص  استقرار نامحدود  گروه هوایی  نیروهای مسلح فدراسیون روسیه  را برای تصویب به  دومای کشوری ارسال نمود.

 کارشناسان ایرانی در مصاحبه با رادیو « سپوتنیک»  اعلام نمودند که استقرار واحد نیروی هوا-فضای روسیه  در  پایگاه  نظامی  در همدان ، یک گام  تاکتیکی  است و  متذکر شدند که این گام  مبارزه بر سر آزادی  حلب را  کاراتر خواهد کرد.

حسن هانی زاده  کارشناس سیاسی و مسائل خاورمیانه ، سردبیر  سابق آژانس خبری «مهر نیوز»  در این خصوص اظهار نظر نمود.

 صباح زنگنه، همصحبت دیگر رادیو « سپوتنیک»  تحلیلگر  مسائل  سیاست بین الملل و کشورهای  خاور میانه ، عضو  کمیسیون  دفاعی  مجلس اول متذکر شد که همکاری روسیه و ایران در مبارزه با  تروریسم به سطح  جدیدی رشد کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала