گزارش و تحلیل

یگ دیدگاه: اتحادیه اروپا برای بر قراری مناسبات نزدیک با روسیه باید «از وابستگی رهایی یابد»

© Flickr / Giampaolo SquarcinaEU flag
EU flag - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فرانک – والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان 15 اوت هنگام دیدار با سرگئی لاوروف همتای روسی خود در یکاترینبورگ اعلام کرد که خواهان نزدیکی روسیه و اتحادیه اروپا است و از جمله اشاره نمود که طرفین باید در مورد اوکراین و سوریه همکاری کنند. این مسایل موضوع اصلی مذاکرات وزیران دو کشور شدند

وزیر خارجه آلمان تأکید کرد که روسیه و آلمان نباید از همدیگر روگردان شوند و باید با وجود حفظ اختلاف نظرها گفت و گو ها را نگه داشت.

به عقیده سیاستشناس «بوگدان بزپالکو» عضو شورای مناسبات میان ملت‌ها وابسته به رئیس جمهور روسیه، این امر فقط با این شرط میسر است که آلمان و اتحادیه اروپا بتوانند بدون سراسیمگی عمل کنند. او در مصاحبه با اسپوتنیک گفت:

«امیدوارم که فرانک — والتر اشتاین مایر از میان نخبگانی باشد که بتواند برای حل و فصل مناسبات بین روسیه و آلمان مساعی واقعی بکار برد. آلمان موتور اتحادیه اروپا است و عده‌ای از بازیگران ژئوپلیتیک وجود دارند که مشتاق نزاع میان روسیه هستند. عجالتاً آلمان و اتحادیه اروپا که دارای ظرفیت‌های اقتصادی معیینی می‌باشند از لحاظ سیاسی و نظامی به درجه بالا به آمریکا وابسته اند. و آمریکا با توسل به این وابستگی از آن‌ها هدایت می کند. هنگامی که آلمانی ها از این وابستگی آزاد شوند آنگاه روند مطمئن نزدیک شدن ما با آلمان شروع خواهد شد».

از این رو به عقیده این صاحبنظر، در اوضاع و احوال کنونی باید در انتظار چنان اقدام های واقعی باشیم که گویای تمایل به نزدیکی باشند. بزپالکو ادامه داد:

«اعلامیه ها که جای خود دارند ولی باید به کارهای واقعی نگریست. اگر آلمان اینقدر مشتاق عادی سازی روابط با روسیه است بگذار از رژیم تحریم کشور ما خارج شود. تا چه رسد به اینکه بخش صنعتی آن کشور از سیاستمداران آلمانی خیلی ناراضی است. خوب بود آلمان بالاخره به اعمال واقعی دست می زد. اگر آلمان خواهان حل و فصل در دونباس است باید به آنجا هیات نوعدوستانه خود را بفرستد نه هیات بین‌المللی از طریق پترو پوروشنکو و نه از طریق شعبه صلیب سرخ بین‌المللی در کی یف. خودش به آنجا کمک‌ها حمل کند و ناظران خود و روزنامه نگاران مستقلی را به آنجا روانه کند که مطالب واقعگرایانه ای را بنویسند لا اقل در این باره که اوکراین دائماً توافق «مینسک — دو» را نقض می کند. ولی ما تا به حال تغییرات واقعی را ندیدیم. ما آن‌ها را می‌خواهیم و می‌بینیم که در آلمان هم کسانی وجود دارند که خواهان این تغییرات می باشند. ولی عجالتاً اجرایی این تمایلات دوجانبه به چیز مشخصی منجر نشده است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала