گزارش و تحلیل

بحران های جدید اروپا

© Fotolia / Twixxنقشه اروپا
نقشه اروپا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یوروسکپتیک ها و پوپولیست ها در اروپا محبوب شدند.

در سال 2017میلادی، در کشورهایی  که حدود 40 درصد سهم  اقتصادی اروپا به آنها تعلق دارد انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.  برای قاره اروپا، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا  و جاری شدن سیل  عظیم پناهجویان از زمان  جنگ جهانی دوم ، تروریسم  و محبوب شدن ناگهانی « یوروسکپتیک» ها و حزب پوپولیستی ، بحران سیستم بانکی، مسائل عینی خواهند بود.  آژانس « بلومبرگ»  فهرست کشورهایی را  منتشر کرده است  که انتخابات در آنجا  می تواند تعیین کننده  سیاست قاره  در  رابطه با  این چالش ها باشد  که می توانند سرچشمه  بی ثباتی سیاسی  در لحظه ای شوند که بحران  در جامعه اروپایی به اوج خود می رسد.

یکی از  منابع  تشنج سیاسی در اروپا در آلمان  قرار دارد  که در ماه سپتامبر  سال آینده انتخابات پارلمانی در آنجا برگزار خواهد شد.  کارشناسان توجه خاصی  به رأی گیری در برلین مبذول می دارند  که « یوروسکپتیک» های حزب « آلترناتیو برای آلمان»  می توانند روی بیشترین آراء انتخاب کنندگان حساب کنند.  نتیجه انتخابات در آنجا نشاندهنده آن خواهد بود که آیا  حزب فوق الذکر توانسته  از عملیات تروریستی چندی پیش در آلمان به سودهای سیاسی  دست یابد و در مخالفت با  سیاست مهاجرتی مرکل به پیروزی برسد یا نه.

اگر آنگلا مرکل تصمیم بگیرد برای چهارمین دوره  خود را کاندید کند،  انتخابات پارلمانی را می توان به  عنوان  رفراندوم  اعتماد به صدراعظم کنونی تلقی نمود:  وی یکی از با نفوذ ترین  رهبران اروپایی  و « لنگر»  همگرایی اروپایی طی 10 سال  بوده است، اما بحران مهاجرتی،  محبوبیت وی را زیر علامت سوال برده است. به عقیده  تحلیلگران،  هر گونه تغییری در آلمان  تست استقامت  پایه های سیاسی  کل طرح  جامعه واحد اروپایی خواهد بود.

 در روز 22 سپتامبر  انتخابات منطقه ای  در خودمختاری اسپانیا — کشور باسک ها — برگزارخواهد شد. به پیشبینی تحلیلگران، ملی گرایان باسک پیروز خواهند شد. آنها پس از پیروزی،  از مادرید  افزایش بودجه و گسترش اختیارات  ارگان های قدرت در محل را درخواست خواهند کرد.  این امر برای اسپانیا  و سیستم قانون اساسی کشور  ایجاد مشکل خواهد کرد  که به نظر  بسیاری  برای رفع  تضاد ملی و روحیات جدایی طلبی در مناطق گوناگون  و به ویژه در کاتالونی ناکافی اعلام می شود.

در ماه اکتبر حزب راست «آزادی» اطریش از شانس دیگری برای پیروزی برخوردار خواهد شد.  نوربرت خوفر نامزد  این حزب در انتخابات ریاست جمهوری  ماه مه  از الکساندر  وان در  بِللِن  رهبر سابق حزب « سبزها»  فقط با شش دهم آراء عقب ماند.  اما  دادگاه قانون اساسی  اطریش نتایج  رأی گیری را لغو کرد و دور دوم  رأی گیری  را مقرر کرد. پیروزی خوفر  می توانست  نتیجه بیسابقه  انتخابات در  تاریخ احزاب مافوق راست اروپا بشود.

 یک حزب مافوق راست دیگر « حزب آزادی»  قصد دارد در انتخابات پارلمانی  نیدرلند به پیروزی برسد. گییرت ویلدِرس رهبر حزب است که خواهان برگزاری رفراندوم  درخصوص خروج کشور از  اتحادیه اروپا بر طبق نمونه بریتانیاست.  بر طبق نتایج مقدماتی، این حزب می تواند از « حزب ملی  آزادی و دمکراسی»  به ریاست مارک  روته جلو بزند که  در پارلمان 28 کرسی در مقابل 27 کرسی اپوزیسیون را بدست آورد. شخصیت  ویلدِرس و برنامه حزب او  فاقد محبوبیت در بین ساکنان است — اکثر احزاب سیاسی از  ائتلاف با احزاب مافوق راست  در صورت پیروزی آنها  خودداری می ورزند که باعث بروز بحران خواهد شد.  احتمال خروج از اتحادیه اروپا نگرانی کمتری برمی انگیزد: مطابق با همه پرسی « ایپسوس»، فقط 34 درصد ساکنان موافق با برگزاری رفراندوم  هستند.

خبرنگاران، مجارستان، بریتانیا، رومانی، لتونی و چک  را که در آنجا نیز انتخابات  برگزار خواهند شد از جمله منابع احتمالی  بی ثباتی سیاسی می نامند  که فاصله بین احزاب « یوروسکپتیک» ها و پوپولیستی زیاد است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала