گزارش و تحلیل

دعوای ویزاها میان ایران و کشورهای اوروپایی

© Fotolia / Ma8احتمال برقراری روادید برای ورود اتباع آمریکا و کانادا به اروپا
احتمال برقراری روادید برای ورود اتباع آمریکا و کانادا به اروپا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
"بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی" یکی از شعارهایی بود که آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرد و پس از برجام همه توقع داشتند که رفتار نمایندگی های دیپلماتیک کشورهای اوروپایی با ایرانی های متقاضی ویزا تغییر کند. اما این رفتار نه فقط تغییر نکرده بلکه به رفتاری توهین آمیز تبدیل گشته.

کار به جایی رسیده که صدای وزارت امور خارجه و مقامات دولتی و مجلس ایران هم در آمده.
علیرغم اینکه طبق پروتوکل های دیپلماتیک کشورها از اتباع همدیگر جهت صدور روادید باید هزینه های مشابهی دریافت کنند اما برخی کشورهای اوروپایی به تبعیت از کانادا و ایالات متحده (که البته این دو کشور در ایران سفارت خانه ندارند و ایرانی ها باید به کشور ثالث جهت دریافت ویزا سفر کنند) علاوه بر هزینه ویزا هزینه غیر قابل بازگشت رسیدگی به تقاضای ویزا دریافت می کنند که در پروتوکل های سیاسی جایگاهی ندارد.عموما هم تقاضای صدها ایرانی رد می شود و هزینه رسیدگی به تقاضای ویزای آنها بازگشت داده نمی شود یعنی عملا بحث کار متعارف کنسولی کشورها به نوعی کاسبی تبدیل شده.

امضای توافقنامه تسهیل صدور روادید میان روسیه و ایران تا آخر سال جاری میلادی - اسپوتنیک ایران
وزیر ارتباطات ایران : ایران و روسیه باید رژیم ویزا را تسهیل نمایند
سفارت کانادا در آنکارا جهت تحقیر بیشتر ایرانی ها تا زمان رسیدگی به تقاضای متقاضی اقدام به نگاه داشتن پاسپورت وی می نماید به این معنا که فرد مذکور باید یا تا زمان رسیدگی به تقاضای ویزا در آنکارا بماند و هزینه های اقامت که ممکن است به چند هفته کشیده شود ، سربار ایرانی متقاضی ویزا گردد، ومعمولا ایرانی های متقاضی ویزای کانادا مجبور می شوند به سفارت ایران در آنکارا برود و تقاضای لیسه پاسه "برگه عبور یکبار مصرف" نمایند تا به کشور خود بازگردند و دردسرهای فراوان در این زمینه را تحمل کنند چرا که صدور چنین برگه ای عموما برای حامل آن در همه جای جهان عواقب قانونی زیادی دارد.
برخی سفارتخانه ها مانند انگلیس و آلمان و فرانسه و… سیستم نوبت دهی اینترنتی برای ایرانی ها راه اندازی کرده اند که به هیچ وجه این سیستم قابل دسترسی نمی باشد اما میتوان با پرداخت پول به دلال هایی که اظهار می دارند با داخل سفارت ها در ارتباط هستند به راحتی نوبت اینترنتی ویزا دریافت کرد که خود نشان می دهد این وسط اشکالی در کار وجود دارد و فساد ودلالی ورانت خواری به کنسولگری کشورهای اوروپایی در تهران کشیده شده.
امضای توافقنامه تسهیل صدور روادید میان روسیه و ایران تا آخر سال جاری میلادی - اسپوتنیک ایران
ارمنستان و ایران یادداشت تفاهم لغو روادید امضا کردند
قبلا این دلال ها را فقط می شد درب این سفارت خانه ها پیدا کرد اما امروزه آنقدر کار آنها رواج پیدا کرده که در روزنامه ها و گروه های اجتماعی نیز آگهی و تبلیغات منتشر می کنند وحتی کارت ویزیت وبروشور چاپ می کنند ودرب سفارت خانه ها کارت پخش کن دارند و حتی کارکنان کنسولگری ها مردم را به سمت این افراد جهت دریافت نوبت هدایت می کنند.
اگر اوضاع مالی افراد مقدار بهتر از دیگران باشد می توانند جهت دریافت ویزا از طریق آژانس های مسافرتی اقدام کنند که آنها هم پورسانتی برای سهم خود دریافت می کنند و از کانال دلالانی که مدعی ارتباط با سفارت خانه های اوروپایی هستند ویزا دریافت می کنند، البته هزینه این نوع ویزا برای ایرانی ها در مواردی ده برابر هزینه ویزای متعارف آن کشور تمام می شود.
حال به موارد فوق الذکر یک مورد دیگر هم اضافه کنید، در موارد زیادی کارمندان کنسولگری های سفارت خانه های اوروپایی انواع و اقسام توهین ها را بار ایرانی های متقاضی ویزا می کنند تا حدی که هفته گذشته وزارت امور خارجه ایران رسما از یکی از سفارت خانه های اوروپایی در تهران خواست تعدادی از کارکنان محلی کنسولگری خود را اخراج کنند.
همه این برخوردها و رفتارها در شرایطی پیش می آید که ایران اقدام به حذف یکطرفه ویزا برای اتباع این کشورها نموده و اتباع این کشورها به محض ورود به فرودگاه های بین المللی ایران ویزای ورود 90 روزه دریافت می کنند.
با این شرایط امروزه فضای داخلی ایران نسبت به رفتار توهین آمیز این سفارتخانه ها بسیار منفی شده ومردم ونمایندگان مجلس دولت را تحت فشار قرار داده اند تا با اتباع این کشورها برخورد متقابل کند ویا اینکه حتی بخش کنسولی این سفارت خانه ها را تا زمان اعطای تضمین به تغییر رویه خود تعطیل کنند.
برخی نمایندگان مجلس هم در تکاپوی تصویب قانونی می باشد که ویزای ورود 90 روزه برای اتباع کشورهای اوروپایی تا اطلاع ثانوی لغو شود وکنسولگری های ایران در این کشورها دست به اقدام متقابل در صدور ویزا برای اتباع این کشورها نمایند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала