گزارش و تحلیل

نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از تنش‌های میان آمریکا و عربستان نخواهد کاست

© AFP 2023 / Jim Watsonفروش تسلیحات آمریکایی به عربستان سعودی
فروش تسلیحات آمریکایی به عربستان سعودی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
از 14 فوریه 1945 که آغازی بر روابط ایالات متحده و عربستان به عنوان دو کشور دوست بوده تا امروز، رابطه فوق دارای تغییرات فراوانی از لحاظ ماهیت و کمیت بوده.

رابطه‌ای چند وجهی که به اقتضای شرایط دارای اولویت‌های اقتصادی، امنیتی و سیاسی بوده است. باید توجه داشت که عربستان سعودی هیچ گاه تنها متحد ایالات متحده در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا نبوده و از ایران، اسرائیل، مصر و ترکیه می‌توان به عنوان متحدین ایالات متحده در ادوار مختلف 70 سال اخیر نام برد، لیکن جنس روابط ایالات متحده و عربستان به نوعی بوده که با وجود تکانه‌های سیاسی میان دو کشور، باعث ایجاد تداوم هر چند شکننده در این رابطه شده. این تکانه‌ها اما از ابتدای قرن 21 میلادی شکل جدیدی به خود گرفت. حادثه یازده سپتامبر و تبعات آن، تبعات حمله نظامی ایالات متحده به عراق که به زعم سعودی‌ها به واگذاری غیر مستقیم این کشور به ایران منجر شد، اختلافات استراتژیک دو کشور در قبال رژیم مبارک و اختلافات اولویت بندی در قبال رژیم اسد، ایجاد رابطه با ایران پس از برجام و… تکانه‌هایی بودند که نه بر ماهیت رابطه دو کشور، بلکه بر شکل این رابطه تاثیرگذار خواهند بود.

البته عده‌ای ایجاد رابطه آمریکا با ایران را به مثابه قطع رابطه آمریکا و عربستان می‌دانند، این تئوری از اساس اشتباه است زیرا در بحث سیاست فرامنطقه‌ای، جایگاه ایران و عربستان دارای الگوی نوسان پاندولی نیست و عوامل متعددی در امر تخصیص جایگاه جهانی کشورها دخیل هستند و از این روی دیدگاه فوق ساده انگارانه می‌نماید.

مع الوصف وقایعی که به مثابه تکانه‌های سیاسی از آنها یاد شد سبب تغییر رویکرد دو طرف ماجرا در قبال اولویت‌های رابطه فوق شده است. سعودی‌ها شخص اوباما را به مماشات در قبال افکار بین المللی متهم کرده و شرایط کنونی را محصول این عامل می‌دانند، در مقابل نیز تصمیم سازان ایالات متحده با تکیه بر نیاز به تغییر ژئوپلیتیک آمریکا از خاورمیانه به آسیای شرقی و تاکید بر تکیه بر نفت شیل به جای نفت عربستان در صدد تبری جویی از رژیمی هستند که در میان اکثر سیاستمداران جهان به حمایت علنی از تروریست حتی در خاک ایالات متحده و در حوادث یازده سپتامبر متهم است.

در این میان سعودی‌ها در انتظار انتخابات 2016 ایالات متحده هستند تا با روی کار آمدن کلینتون، روابط دو کشور ترمیم یابد اما باید این نکته را مد نظر قرار داد که با وجود گرایش کلینتون به ترمیم روابط کشورش و عربستان، موضوع فوق فراتر از انتخابات فردی کلینتون و ترامپ به عنوان رئیس جمهور آینده آمریکا است. قطعا سیاست خارجی ایالات متحده در صورت پیروزی هر یک از دو نامزد فوق، نسبت به پیروزی دیگری شرایط کاملا متفاوتی را تجربه خواهد کرد لیکن تکانه‌های سده بیست و یکم روابط ایالات متحده و عربستان جدی تر از گرایشات هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ در مسند ریاست جمهوری ایالات متحده بوده و به واقع با درک عدم امکان گسست روابط ایالات متحده و عربستان سعودی، باید در انتظار تغییراتی اساسی در روابط فوق الذکر باشیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала