گزارش و تحلیل

بررسی درخواست روسیه برای گسترش مرزهای فلات قاره شمالگان در سازمان ملل متحد

© Sputnik / Alexei Danichevبررسی درخواست روسیه برای گسترش مرزهای فلات قاره شمالگان در سازمان ملل متحد
بررسی درخواست روسیه برای گسترش مرزهای فلات قاره شمالگان در سازمان ملل متحد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کارگروه سازمان ملل متحد ، اجلاس مربوط به مسئله فلات قاره قطب شمال را برگزار می کند.

روسیه از مدت ها پیش ادعای گسترش مرزهای فلات قاره در قطب شمال را مطرح می کند. تحقیقات در این منطقه از سال های 30 قرن بیست انجام می شود. در آنجا بررسی های علمی و کارهای اکتشافات زمین شماسی صورت گرفته است.
فلات قاره از ذخایر غنی بهره مند است. در آنجا منابع قابل توجهی از نفت ، گاز طبیعی و مواد معدنی سودمند وجود دارد. بر اساس برخی از اسناد ، بهای منابع طبیعی کشف شده در فلات قاره قطب شمال ممکن است به 30 تریلیون دلار برسد.
در حال حاضر نروژ ، دانمارک ، کانادا و آمریکا ، درخواست روسیه را برای گسترش مرزهای فلات قاره قطب شمال بحث و بررسی می کنند. این کشورها ، ادعاهای خود را برای بررسی سازمان ملل متحد ارسال کرده اند. در این سازمان به درخواست روسیه گوش می کنند در خصوص اینکه کشور فلات قاره شمالگان را در اقیانوس منجمد شمالی کنترل می کند و حقوق ارضی در این منطقه را دارد.
وزیر منابع طبیعی و اکولوژی روسیه ، سرگی دانسکی در مصاحبه ای به شبکه راشا تودی بیان داشت: " کارگروه سازمان ملل متحد اعلام کرد که قصد دارد جوانب فنی درخواست روسیه را بررسی کند که برپایه آن مباحث بعدی در خصوص آینده ی منطقه شمالگان مطرح خواهد شد. بدون درنظر گرفتن نتایج، بدیهی است که مناقشات بر سر یکی از سردترین نقاط کره زمین شدت می گیرد. " وی خاطر نشان کرد:
"از سال 2001 تا 2014 روسیه 9 ماموریت در قطب شمال انجام داده و در آنجا اطلاعات علمی وسیعی جمع آوری شده است. تمام این حجم اطلاعات را ما اکنون در بیانیه ارائه کرده ایم. ما باید موفق شویم تا این اطلاعات توسط اعضای کارگروه سازمان ملل متحد به طور مثبت ارزیابی شوند. "
یادآوری می کنیم که در اکتبر سال 2014 آخرین ماموریت در قطب شمال انجام شد. در اگوست سال 2015 این سند به کمیسیون مرزهای فلات قاره سازمان ملل متحد ارائه گردید.
شرکت کنندگان کنوانسیون حقوق دریایی سازمان ملل متحد 1982 ، 155 کشور هستند که در بین آنها اکثر قدرت های دریایی برجسته دریایی به غیر از آمریکا حضور دارند.
خارج از مرزهای فلات قاره ، عمق دریا و بستر آن بر طبق کنوانسیون ، میراث مشترک بشریت است که سازمان بین المللی مربوط به بستر دریا از جانب آنها فعالیت کرده و دفتر اصلی آنها در جاماییکا قرار دارد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала